Italiaans kledinglabel blijft grenzen verleggen

De meesten mannen houden het graag simpel. Een goede jas die tegen wind en regen kan en er ook nog eens goed uitziet. Dat eenvoudige wenslijstje vat zowat de essentie van het Italiaanse mannenmerk C.P. Company samen. Alleen is niets wat het lijkt en blijkt die eenvoud net heel vernuftig te zijn. Of hoe een tijdloos ontwerp heel wat hightech kan verbergen.

Er zijn modemerken die hun geschiedenis zo koesteren dat het hen haast verlamt en ze in een eeuwige herhaling verzeilen. Steeds meer van hetzelfde liedje dus. Anderen gebruiken dat textiele erfgoed als een hefboom. Een bron van inspiratie en tegelijkertijd een strenge graadmeter, kwestie van de eigen reputatie niet te bezoedelen en de lat steeds hoger te leggen. Om vooruit te geraken, moet je dus soms achterom kijken. Een principe dat het Italiaanse C.P Company, in 1975 geboren in Bologna, sinds jaar en dag toepast.

Elke rits, elk zakje, elke neep heeft zijn bestaansreden en versiersels hebben hier geen plaats.

Grondlegger Massimo Osti, vandaag genoegzaam bekend als the godfather of urban sportswear, zocht en vond voor zijn outerwear merk inspiratie in oude militaire, werk- en sportoutfits. Geen high fashion, wel zeer goed beredeneerde kledingstukken waarbij elk detail er toe doet. Elke rits, elk zakje, elke neep heeft zijn bestaansreden en versiersels hebben hier geen plaats. Of de essentie van een functioneel kledingstuk. En zo schoolde Massimo zich bij. Hij bestudeerde elk stuk grondig en al snel telde zijn archief maar liefst 35.000 items. Een schat van Alibaba, stuk voor stuk stoffen handboeken die hem onschatbare kennis en ongeziene inzichten opleverden.

TESTLAB

De man had het daarbij kunnen laten en eindeloos kunnen uitpakken met variaties op dezelfde thema’s, maar tegelijkertijd bleek Massimo gepassioneerd te zijn door onderzoek en ontwikkeling en was hij gebeten om iets nieuws te creëren. Naast zijn archief kwam dus een testlab om er naar hartenlust te experimenteren met stoffen en verftechnieken. Iets wat hij voortdurend en vol overgave deed. C.P. Company was de eerste om in 1979 de donsjas van bergbeklimmers te herwerken tot een urban jacket die de wollen overjas voorgoed zou vervangen. Een jas die elk jaar bleef evolueren en innoveren, die nu nog een constante in de collectie is en de identiteit van het merk perfect samenvat.

C.P. Company was de eerste om in 1979 de donsjas van bergbeklimmers te herwerken tot een urban jacket.

In de jaren ’80 maakte het merk furore met the Goggle jacket, de jas op maat van avonturiers die al graag eens met een cabriolet scheuren. De jas beschermt zijn drager tegen regen en modder, is voorzien van een resem uitgekiende zakken om alle essenties, van kaarten over paspoorten tot een zakmes, op te bergen en uitgerust met een stel signature lenzen in de kap. Al was het maar om het gevecht met de vliegen te winnen.

Italiaans kledinglabel blijft grenzen verleggen
© Photo: Piotr Niepsuj

EINDELOOS EXPERIMENTEREN

Naast ontelbare functionele vondsten, van anti-smog maskers tot laptopzakken, en hightech materiaalinnovaties blijft de familie Osti door de jaren heen verbazen met hun grensverleggende verftechnieken. Massimo slaagde er als eerste in om de kledingstukken pas na hun assemblage te kleuren, en dat net zo goed voor jassen die zowel uit synthetische als natuurlijke materialen bestaan. Een huzarenstukje dat er niet in één dag kwam, maar na eindeloze experimenten. Het is precies die combinatie van kennis en de drang om te blijven experimenteren dat C.P.Company vandaag zo uniek maakt, met haast een eigen genre binnen de mannenmode. Grensverleggend technisch vernuft in een eigentijdse vorm of vooruitstrevende kleding die bijzonder goed zit en tijdloos oogt zonder op te vallen. Discretie primeert en het geheim zit ietwat verborgen. Ook Lorenzo, zoon van, blijft resoluut verder vernieuwen. Dit seizoen lanceert hij de C.P. Shell, stretchstof uit drie lagen membranen speciaal ontwikkeld voor de actieve sporters, hier gebruikt in parka’s, wollen jassen en blazers. De uitneembare, ultra-light voering maakt dat je de ontwerpen niet in een vakje kunt stoppen. Activewear of stadskledij? Chinos en cargo pants zijn gemaakt van zware katoenmengelingen en kregen een ergonomische snit, de traditionele wollen gabardine kan dankzij zijn extra stretch zelfs als trainingsbroek worden gedragen. En er is nog meer, of minder eigenlijk. Zo wordt de mechanische nylon stretchstof voortaan samengehouden door gelaste naden van ocharme 2 mm dik die ook nog eens elastisch en waterproof zijn. Geen kans op insijpeling dus. Het maakt fijntjes duidelijk dat ook de jongste Osti-telg gedreven op hetzelfde familiepad verder gaat en de grenzen van wat mode kan zijn, blijft verleggen. Of hoe een naaiatelier soms laboratoriumallures heeft.

Meer weten over dit Italiaanse kledingslabel?