“De stoffeerder is de diamant”

Tot voor kort was Recor Group nog geen echt bekende naam bij het grote publiek. Met de ontwikkeling van het merk Recor Home zal daar verandering in komen. Design en inspiratie; daar gaat het bij Recor Home over. Knack Weekend liep mee met Adrien Corthouts, Project Manager Sales & Marketing, in de gebouwen waar het allemaal zo’n 70 jaar geleden begon, net buiten het centrum van Hasselt…

Adrien is de kleinzoon van René Corthouts, de oprichter van Recor. Adrien Corthouts: “Mijn grootvader had eerst een financiële carrière, maar merkte al snel dat hij niet kon werken voor een baas. Hij zou op zichzelf beginnen.” Het werd de matrassenbusiness. In de daaropvolgende jaren ging het in sneltreinvaart vooruit: in de jaren 60 kwamen er salons en zitmeubilair bij, in de jaren 70 ging hij nog een stap verder met de productie van kasten en tafels. “We spreken dan wel over Recor als familiebedrijf: het gaat niet alleen over de familie Corthouts, het gaat over iedereen die hier werkt en gewerkt heeft.”

EUROPEES

Met de uitbouw van hun productengamma groeit ook de fabriek tot de maximale productiecapaciteit bereikt is. De productiesite en het hoofdgebouw zitten geprangd tussen de autosnelweg, de ring, en de expressweg. “Mijn vader stapte in 1982 mee in het bedrijf en zette vijf jaar later Recor Bedding op de kaart.” In 1997 kwam daar Sofa-Bed bij. “Het begint allemaal met een tekening, maar de productie van meubelen op zich is heel arbeidsintensief, dus na het opzetten van een productiesite in Genk, opende Recor Group nog vier vestigingen in Europa.” De productie-eenheden daar zijn echter – in tegenstelling tot vele andere meubelfabrikanten – nog altijd in handen van de familie Corthouts. “Dat is dan vooral om controle te houden over de volledige productiecyclus, waar kwaliteit steeds hoog in het vaandel gedragen wordt. Van design tot levering bij de klant.”

Al onze productie-eenheden zijn nog steeds in onze eigen handen

In Slovakije hebben ze bovendien een school. Corthouts: “We geven daar een opleiding tot stoffeerder. Deze opleiding duurt 3 jaar. De stoffeerder is dan ook de sleutel in het productieproces van een salon. Die máákt het eindproduct echt helemaal af, tot in de kleinste details, net daar schuilt het vakmanschap. Via deze opleiding kunnen mensen die bijvoorbeeld de ‘karkassen’ (basisstructuur van een zetel) maken, doorgroeien. De stoffeerder is eigenlijk de diamant in de fabriek en deze is steeds moeilijker te vinden. Het is een ambacht dat je veelal in de praktijk leert, het vergt vooral veel oefening.”

“Recor Group omvat vandaag vier merken. Recor Originals is het zogenaamde huismerk, de 365 van Delhaize,” vertelt Corthouts, “Scherpe prijzen voor een kwalitatief product dat iedereen mag verkopen. Daarnaast hebben we Sofa-Bed dat gespecialiseerd is in bedbanken en Recor Bedding dat gespecialiseerd in alles wat met slapen te maken heeft. Van matrassen en lattenbodems tot boxsprings.” En sinds eind 2017 is er dus het volledige nieuwe merk Recor Home, dat inzet op inspiratie en dat exclusief in een dertigtal winkels zal verkocht worden. Corthouts: “Recor Home covert het hele plaatje: vijf nieuwe collecties ontworpen door bekende designers en ons interne designteam onder leiding van Frederik Delbart. Er is veel aandacht besteed aan een sterk merk, iconisch design, inspirationele shop-in-shops en zelfs een eigen app waarin men zijn eigen interieur kan samenstellen.”

EERLIJKE PRIJS VOOR GOED DESIGN MET HOGE KWALITEIT

In de toonzaal hangen er ook prijskaartjes aan de meubels, wat toch ietwat vreemd is aangezien dit een toonzaal is voor toekomstige verkopers van Recor Home. Corthouts: “Dat is de consumentenprijs – het is natuurlijk niet 100% mogelijk, maar we willen daar toch ook controle over hebben. We merkten dat de consument – net omdat we met bijvoorbeeld Recor Originals in alle meubelwinkels aanwezig zijn – overal gaat onderhandelen. En dan heb je oorlog. Iedereen gaat langs alle winkels om te negotiëren over dezelfde zetel. 10% korting, 15% korting, … En door te braderen, bradeert ge het merk en het product kapot.”

Door te braderen, bradeert ge het merk en het product kapot

“Vandaar dat we onze klanten vragen om die richtprijzen te respecteren voor Recor Home. Ook vanuit een respect naar de consument. We kunnen dat niet op papier zetten, maar ze moeten weten dat wanneer ze met korting beginnen, we opnieuw in hetzelfde straatje belanden. Vandaag hebben we een twintigtal partners en we willen er maximum 30 in België.”

SHOP-IN-SHOP

En die exclusieve partners krijgen waar voor hun keuze. “Bij iedere partner bouwen wij een shop-in-shop, getekend door onze interieurarchitecten. Dat gaat over zo’n 500 vierkante meter per winkel, waar de verschillende collecties getoond worden, inclusief een hoek waar de consument de verschillende stoffen, de ledersoorten, kleuren en kleurencombinaties die wij adviseren, kan zien en aanraken.” Maar ook stalen van de mogelijke kwarts- en houtstructuren moeten de consument overtuigen. Als toemaatje kan de consument ook, samen met de verkoper, een 3d-model maken van zijn living thuis met Recor Home-zetels en kasten. “Op die manier willen we de winkelier ondersteunen bij het verkopen en de consument nog beter adviseren bij hun aankoop.”

Ontdek nu de vijf nieuwe collecties op www.recorhome.com