De Nissan Note, die zijn platform deelt met de Renault Clio en de Renault Modus, is een interessant ontwerp voor wie op een efficiënte verdeling van de binnenruimte mikt. Dankzij zijn korte neus en zijn verticaal afgesneden achtersteven weet hij met een buitenlengte van slechts 4,08 meter een opvallend ruim en luchtig interieur aan te bieden. Dat oogt eenvoudig en sober, bezit een goed afleesbaar instrumentenbord en veel opbergvakken, zelfs eentje boven op het dashboard, waar de aansluiting voor mp3 en Bluebooth werd ondergebracht en waar nog plaats is voor enkele cd’s. Er is ook volop ruimte voor de passagiers op de achterbank, drie inzittenden hoeven niet aan comfort in te boeten. Dankzij de panoramische voorruit lijkt de Note een stuk groter dan hij is. De flexibiliteit wordt verhoogd door een achterbank die over een afstand van 16 cm verschuifbaar is. De rugleuning ervan is in twee ongelijke delen neerklapbaar. Verder gaat de modulariteit bij de basisversie evenwel niet. Maar vanaf het tweede afwerkingsniveau is er een flexi-board-systeem dat in een vlakke laadvloer voorziet en een dubbele bodem bezit. De koffer is in beide gevallen zeer ruim, rekening houdend met de beperkte lengte van de auto.

De koper heeft de keuze tussen twee benzinemotoren van 1,4 of 1,6 liter (met 65 en 81 pk) en een 1,5-literturbodiesel in twee vermogensuitvoeringen, 68 en 86 pk. We namen die laatste mee ter kennismaking met de gefacelifte versie die nauwelijks verschilt van de vorige editie. Wel werden nieuwe materialen gebruikt en die geven de Note een indruk van degelijkheid mee. De afwerking is prima zoals we dat van de Japanners gewend zijn. De sobere kleine kan als model staan voor de zogenaamde compacte monovolumes.

Onderweg viel vooral het rijcomfort en de prima wegligging op. De ophanging verteert de oneffenheden op een voortreffelijke manier en het geluid van de viercilinder, afkomstig uit het Renaultgamma, wordt voorbeeldig onderdrukt. Gekoppeld aan een manuele vijfbak reageert de Note alert, maar niet echt spits, maar dat zal voor de doorsneerijder geen problemen opleveren. Wel verheugend is het verbruik dat op een gevarieerd parcours niet boven de 5,6 liter/100 km uitkwam, en dat zonder te slenteren.

De vijfzitter met het sobere interieur is een zuinige no-nonsense auto die een groot publiek zal aanspreken. Alleen het uitzicht schuin naar achteren is voor verbetering vatbaar.

opvallendste cijfer

4,9 liter/100km

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content