Zoals Ost het schikt

Kunstig is het woord. Of zijn creaties nu hedendaags zijn of klassiek, Daniël Ost blijft verrassen met een originele visie op bloemschikken. In een pas uitgegeven werkboek leert hij in 25 demonstraties de basistechnieken van zijn kunde aan.

Dat Daniël Ost op het gebied van bloemschikken in Vlaanderen een vernieuwing op gang heeft gebracht, daar bestaat geen twijfel meer over. Hij is nu bezig aan zijn derde boek met originele creaties dat in het najaar wordt uitgebracht in de reeks Bladeren in bloemen. Inmiddels verscheen “Ostentatief”, zijn eerste praktische handleiding over bloemschikken, zoals hij dat ziet.

“In mijn tweede boek ‘Bladeren in bloemen’ stond een creatie op basis van Max le Chinois, de beroemde zeef van Philippe Starck voor Alessi. In plaats van de pasta, kwamen er stukjes hout zonder schors en tientallen bloeiende takjes Fritillaria meleagris, een schitterend voorjaarsbolgewas. Enkele dagen nadat de foto verschenen was, stonden verscheidene mensen bij mij in de winkel met een zeef van Starck, en met de vraag of ik die creatie nog eens wilde overdoen, omdat ze niet goed wisten hoe ze er zelf moesten aan beginnen. Dat heeft me op het idee gebracht om dit werkboek samen te stellen”, vertelt Daniël Ost.

“Ostentatief” bestaat uit 25 boeketten die helemaal zijn stempel dragen. Dat wil zeggen: originele, kunstig uitgewerkte, hedendaagse composities en boeketten, maar ook magnifieke klassieke composities die voor geen enkel romantisch boeket hoeven onder te doen. Alles geklasseerd per seizoen waarin het plantaardig materiaal verkrijgbaar is.

Het opdelen van de composities-in-wording in logische stappen, is tevens de neerslag van de jaren ervaring die Daniël Ost opdeed met leerlingen van de Bloemenschool die hij geregeld organiseert in zijn atelier in Sint-Niklaas. De vele vragen van die leerlingen waren een goede basis om de geïllustreerde lessen zo bevattelijk mogelijk weer te geven.

Naast het plantaardig materiaal en de knowhow, behandelt dit boek ook onmisbare werktuigen en toebehoren. Het groene schuim dat men oasis noemt, bloemistenlijm of het minder bekende Florapack, messingdraad, staaldraad, kleine proefbuisjes in plastic of glas, spelen immers een grote rol in de stevigheid en de houdbaarheid van de draagstructuren. Ze zijn alomtegenwoordig in de hedendaagse composities, gaande van een op metaaldraad gemonteerde helm uit hooi, een mand uit gevlochten berkentakjes, tot jonge wilgentwijgjes met nog maar nauwelijks ontluikende katjes die een steun vormen voor ranonkels ( Ranunculus asiaticus). Want ook al zijn de bloemen bepalend voor het boeket in wording, de draagstructuur zorgt toch voor een heel persoonlijke noot. Zo’n draagstructuur kan in sommige gevallen kinderspel zijn, maar vaak vergt ze heel wat vingervaardigheid, zoals bij de compositie met gevlochten bladeren van kleine lisdodde ( Typha angustifolia) die het verlengde van een vaas worden of een hoorn des overvloeds. Soms is het pure poëzie, soms is het naïeve schoonheid die van zo’n creatie uitgaat, vooral in de lente, wanneer er in overvloed bolgewassen zijn, en narcissen en fritillaria in de knop. Tegen Pasen komen er pluimpjes, eierschelpen en zelfgemaakte vogelnestjes aan te pas.

Maar meer nog dan kant-en-klaarrecepten te geven, reikt Daniël Ost sleutels aan. Hoe snijd je bloemen, hoe houd je ze zo lang mogelijk fris, op welke manier gebruik je het meest geschikte werktuig (van de combinatietang tot het laboratoriumbuisje), hoe splits je stengels? Allemaal handelingen die je makkelijk onder de knie krijgt en die helpen om je verbeelding in werkelijkheid om te zetten. Want dat is uiteindelijk de bedoeling van dit boek: liefhebbers vertrouwd maken met die nieuwe wereld en in de realisatie een zo groot mogelijke perfectie bereiken.

“Ostentatief, Bloemschikken met Daniël Ost”, Lannoo/Terra, 96 blz., 695 fr.

Jean-Pierre Gabriel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content