Hoe onze halfjaarlijkse modespecial eruit moet zien en wat erin moet staan, wordt nooit op één dag of één week gepland. Al hadden we dat wel gewild. Dit nummer begint bij de modedefilés – zomer 2000 werd vorig jaar in oktober geshowd. De weken daarna worden de aangegeven trends verteerd, geïnterpreteerd en omgezet in thema’s.

We stelden met gemengde gevoelens vast dat de woorden “degelijk” en “bourgeois” het best de trends van het moment omschrijven.

Miuccia Prada zette – zoals gewoonlijk – de toon. Nadat mevrouw Prada alle mogelijke mode-experimenten beoefend heeft, toont ze dit seizoen een “oprecht chique” collectie (zie ook de bespreking in Het Juryrapport, vanaf pag. 72). Volgens haar is alleen een superelegant silhouet nu echt nieuw. We spreken een modegenie – en dat is ze – niet tegen, maar denken bij het zien van haar collectie toch aan Catherine Deneuve in Belle de Jour of Faye Dunaway in Bonnie and Clyde. Is bourgeois bij Prada een statement, bij slechtere kopieën mondt het zeker uit in spelen-op-veilig.

En wat te denken van de algehele logomania? De zo verguisde eighties-drang naar logokleding – denk Millet – is helemaal terug. Een beetje gewijzigd, maar luidruchtiger dan ooit. In logo à gogo (pag. 172) heeft Peter De Potter het over de logobourgeoisie die “uit bangheid en gemakzucht enkel geld wil uitgeven aan zaken die onmogelijk fout geïnterpreteerd kunnen worden”.

Al heeft mode een eigen jargon, waarvan we u de finesses meegeven in een Snelcursus modespraak (pag.152), modetrends staan niet los van wat in de wereld gebeurt. Althans: in een klein deel ervan. Daar zien we dat intellectuele degelijkheid opnieuw en vogue is. Bram Vermeulen vertelt in een radio-interview over zijn passie voor wiskunde. In Antwerpen organiseert Elcker-ik een cursus wiskunde, om de kennis van integralen en differentialen in zes woensdagen bij te spijkeren. De Morgen geeft haar lezers filosofieles via een verzamelboek, dat in afleveringen bij de krant zit. In Wallonië en Brussel floreren filosofie-cafés. Zulke cafés zijn ook populair in New York en Los Angeles. En Lou Marinoff, een New Yorkse filosofieprofessor, promoot in zijn boek Plato not Prozac de filosofie-therapie. Marinoff belooft zijn cliënten persoonlijke groei door filosofische discussies. Bij hem geen “eindeloos gepraat over de kindertijd”, geen voorschriften voor antidepressiva en geen doos Kleenex op zijn bureau. Wel een rationele analyse en door klassieke filosofen geformuleerde antwoorden op levensvragen. Dat lijkt ons een hele verbetering tegenover wazige goeroes en Celestijnse waarheden. Maar toch komt het begrip “veilig” ook hier onvermijdelijk bovendrijven. Waren we net op weg om “emotioneel intelligent” te worden, dan kunnen we ons nu opnieuw achter grote principes verstoppen. Dat is minder confronterend en daarom veiliger.

Wie twijfelt over zijn/haar intellectueel degelijkheidsgehalte, kan dat op modieuze wijze afdwingen, met – o wee, wat een cliché – een bril. Blondines kunnen voor de zekerheid valse brunettes worden. Waarvoor deden Gwyneth Paltrow en Cameron Diaz het anders?

Gewapend met filosofische citaten en gehuld in een chic logopak met bijbehorende handtas, kan er u dit seizoen niets, werkelijk niets overkomen.

Trui Moerkerke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content