Zeester in de Kempen

Fascinerend spel van doorzicht en weerspiegeling : de patio in het hart van de woning is net een kunstwerk van Dan Graham. © FOTO'S JAN VERLINDE

Het uitzicht is telkens anders en verrassend in deze woning met een wel erg bijzondere vorm. Dankzij binnentuinen en een soms weelderige begroeiing is de band met de natuur hier zoveel intenser.

ZEESTER IN DE KEMPEN

Een zeester ? Daar hadden we nu nog niet aan gedacht”, bekent architect Tom Hindryckx van het Antwerpse bureau Low Architecten, die deze woning in Oud-Turnhout samen met zijn collega Stijn Cockx heeft ontworpen. Het gebouw is een ongewone verschijning op deze plek, waar je naast fermettes alleen simpele witte villa’s ziet. “Voor ons zijn die witte of zwarte schoendozen die overal worden gebouwd niet modern of zeker niet spannend”, aldus Stijn Cockx. “We vinden die architectuur saai qua exterieur en interieur. Veel woningen die modern worden genoemd, hebben eigenlijk een banaal grondplan dat amper verschilt van dat van een rijwoning”, legt Tom Hindryckx uit.

De reden om voor deze bijzondere vorm te kiezen heeft veel te maken met de bouwvoorschriften, die stellen dat het bouwoppervlak hier beperkt moet blijven tot 250 vierkante meter. “Maar door het opsplitsen in die vijf armen ontstaat er eigenlijk meer ruimte”, zegt Tom. De binnentuinen tussen de armen bieden in de zomer extra woonruimte. Door de armen telt het gebouw ook meer vensters en wanden dan een gewoon huis. De stervorm zorgt bovendien voor extra doorzichten die je anders nooit hebt. Dit levert een enorme visuele verruiming op.

De architecten inspireerden zich op de paviljoenen van glas en spiegels van de Amerikaanse kunstenaar Dan Graham. De patio, een glazen vijfhoek in het hart van de ster, zou een kunstwerk van hem kunnen zijn. “Net zoals bij Graham, spiegelen de vensters de ruimte rondom. Je ziet gemakkelijk de andere bewoners door het huis stappen, wat zorgt voor levendigheid en geborgenheid”, aldus Tom.

‘OUDE MODERNE’ VILLA

Elke arm van de zeester heeft een andere functie. In de living sluit een groot metalen rek van de Deense ontwerper Poul Cadovius de ruimte af. Stijn : “Het is een extra muur, maar dan wel transparant, die zorgt voor een scheiding tussen de eet- en de zithoek. We gebruiken graag dergelijk design, waarom ook niet vintage, in onze projecten.”

Beide ontwerpers zweren bij de hedendaagse bouwstijl, maar kijken op naar de creaties van enkele decennia geleden. “We renoveren momenteel verschillende villa’s uit de jaren zestig die verbazend modern en experimenteel waren. Hedendaagser dan wat er nu op veel plaatsen wordt gebouwd. Deze ‘oude moderne’ villa’s hebben ongewone grondplannen en steeds een band met de tuin, de natuur en de omgeving. Dat kun je van veel moderne villa’s niet zeggen, die gewoon netjes zijn ingeplant op een gazonnetje. Door met oude villa’s bezig te zijn, wordt onze stijl rijker. Ook hier hebben we gezocht naar een heel andere band met de omgeving en de natuur, via deze binnentuinen”, legt Tom uit.

Deze woning werd met veel aandacht afgewerkt. De gevels van zwart beton kregen een ruitpatroon, waardoor je van ver denkt dat er metaal werd gebruikt. De aluminium vensters kregen een geanodiseerd bronspatina. Het parket van de vloeren werd zorgvuldig afgewerkt met koperen tussenregels. Om in de inkomhal het toilet, de vestiaire en een klein bureau te verstoppen, ontwierpen de architecten een geperforeerde metalen wand met een claustrapatroon. Ook dit is weer zo’n element uit de sixties dat het in een hedendaagse context perfect doet. Over enkele jaren, als de door Erik Dhont ontworpen tuin zal zijn volgroeid, wordt deze zeester nog mooier en mysterieuzer.

Info : www.low-architecten.be

DOOR PIET SWIMBERGHE & FOTO’S JAN VERLINDE

“Villa’s uit de sixties hadden ook steeds een band met de tuin en de natuur”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content