Zeer diskreet maar met overweldigend sukses verovert de Spaanse kledingketen Zara, Europa en de States. Ook de Belgen vallen voor Zara.

TRUI MOERKERKE

Het moet drie jaar geleden zijn. Vrienden kwamen van een trip naar Barcelona terug met twee zakken vol kleren. Ze vonden de Spaanse winkelketen Zara een echte ontdekking : mooie spullen, voor een prijsje. Zara ? Toen nog nooit van gehoord, maar sinds mei vorig jaar is Zara ook op de Belgische markt aanwezig. Met momenteel vestigingen in Brugge, Luik, Wijnegem Shopping Center, en twee winkels in Brussel. Eind april is Gent aan de beurt en in september gaat een grote Zara-winkel open op de Antwerpse Meir (in het Electrabel-gebouw). En daar zal het niet bij blijven.

Volgens het modevakblad Women’s Wear Daily noemen de Spanjaarden het fenomeen Zaramania : de snelle manier waarop Zara, Europa en de States verovert. In Spanje zou de Zara-stijl momenteel nog de enige mode-invloed van belang zijn.

Zara heeft nu 118 winkels in Spanje, 36 in de rest van Europa, 6 in Mexico en 5 in de States. Voor de komende 5 jaar worden 80 winkels gepland in Frankrijk, 26 in Mexico. Ook Groot-Brittannië staat op het verlanglijstje.

Toch gebeurt die verovering van de wereld niet op de gebruikelijke lawaaierige manier. Hier geen toeters en bellen en opvallende reklamecampagnes met supermodellen. In België werden de winkels zelfs geopend zonder ondersteunende advertenties. “We kopen nooit reklame, ” zegt Miguel Diaz, hoofd van de internationale aktiviteiten van Inditex, de Spaanse textielholding waar Zara toe behoort. “Een bedrijf heeft geen onbeperkte budgetten. We moeten kiezen. En wij kiezen voor investeringen in de winkels en de kleren, om kwaliteit te brengen tegen zo laag mogelijke prijzen en in een aangename omgeving. Zo simpel is dat. “

Wie Zara kent, heeft het dus waarschijnlijk van horen zeggen, of stapte per toeval in een winkelstraat een vestiging binnen. Want de ligging is goed uitgekiend : de Nieuwstraat en de Louizalaan in Brussel, de Steenstraat in Brugge, de Veldstraat in Gent. Naar verluidt zou Zara in België op korte termijn twaalf winkels plannen. Miguel Diaz : “Op dat cijfer wil ik me niet vastpinnen. Veel hangt af van de vastgoedmarkt. We moeten vrije ruimtes vinden, op de beste plaatsen. “

Het aanbod van een keten, maar de atmosfeer van een boetiek : dat is de optie. In de Belgische Zara-winkels betekent dat een houten interieur en een diskrete verlichting. Afhankelijk van de grootte van de winkel, staan 25 tot 30 verkoopmensen klaar om klanten te helpen. Als ze dat willen. Maar wie het liever zelf rustig bekijkt, kan kleren meenemen en thuis passen. Wat niet goed zit, mag worden omgeruild.

Het Zara-aanbod omvat een paar duizend stuks per seizoen, de helft voor vrouwen, een vierde voor mannen en een vierde voor kinderen. “Twee keer per week komt een nieuwe lading kleren binnen, ” weet Miguel Diaz. Volgens insiders is de snelheid waarmee de keten inspeelt op modetrends, de sleutel van het sukses. Een team van 40 huisontwerpers trekt in Europa en Amerika naar alle hot spots om er de nieuwste trends te ontdekken. Die kunnen meteen vertaald : in de 20 Spaanse Inditex-fabrieken wordt 70 procent van het Zara-aanbod geproduceerd. Van de kreatie van een kledingstuk naar de voorstelling aan de klant, het kan in nauwelijks twee weken.

Over de ontvangst van Zara in België kan Miguel Diaz kort zijn : “Good. ” Ook de Belgen schijnen te vallen voor de Zara-stijl : modieus, maar niet te, geen H & M of Mac & Maggie, iets klassieker, met een bcbg-touch. Een stijl die in 1994 goed was voor een totale omzet van 43,5 miljard Belgische frank.

Zara : een uitgekiende ligging. Hier in de Brusselse Nieuwstraat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content