Comptoir des Cotonniers ? Dan denk je : moeders en dochters. Maar die link wordt misschien té snel gelegd. Het Franse merk wil namelijk veel meer bieden dan brave familiemode.

Parijs, begin december 2008. Rondhollende modellen, vinnige make-upartiesten, zenuwachtige ontwerpers… Alle typische defilé-elementen zijn er, backstage bij Comptoir des Cotonniers. Alleen lopen hier ook ‘vreemde eendjes’ rond : moeders en dochters, hét handelsmerk van het Franse modehuis. Ze zijn wereldwijd via castings geselecteerd en lopen vanavond mee in de show van de nieuwe zomercollectie – wat steevast zorgt voor applaus en trotse blikken. Ze zullen ook de campagnes en catalogi van het merk sieren. Een traditie die al meer dan tien jaar bestaat. We polsten bij algemeen directeur Marianne Romestain en bij artistiek directeur Brigitte Comazzi wat ze in petto hebben.

Is het niet jammer dat veel mensen het merk uitsluitend associëren met de moeders- en dochterscampagne ?

Marianne Romestain : We zijn heel blij dat mensen daaraan denken, want dat ligt ons erg na aan het hart. Maar Comptoir steunt op de allereerste plaats op twee basiswaarden : het natuurlijke en het vertrouwde. Het moeder-dochterverhaal vertegenwoordigt die waarden. Maar daarnaast doen we nog heel wat andere dingen, zoals werken met biokatoen.

Zijn de collecties ook geïnspireerd op het moeder-dochteridee ?

Brigitte Comazzi : Wij denken niet in termen van moeder of dochter, wel van vrouwen in het algemeen. We willen trends toegankelijk maken. Trouwens, wanneer we een doorpas doen met de moeders en dochters, blijkt dat 90 procent van de looks inwisselbaar zijn. Uiteraard is een minirokje meer iets voor een jong meisje. Maar op het grootste deel van de collectie kleeft geen leeftijd.

Waardoor is deze nieuwe collectie dan wel geïnspireerd ?

Comazzi : We waren het beu te praten over crisis en treurnis : we wilden een frisse collectie. Sommige silhouetten zijn duidelijk geïnspireerd op de jaren tachtig, zoals het minirokje. Daarnaast zit er altijd wel een rockerig kantje aan onze collecties, maar nooit hardrock, het moet toch vrouwelijk blijven. Het derde thema is poëtischer, met een kleurenpalet in roze varianten. En ten slotte is er de etnische inspiratie : kleuren uit Rajasthan gemengd met Afrikaanse prints. Een echte mix & match, dé trend van het moment.

Romestain : We moeten niet te bescheiden zijn, we hebben wél heel wat trends ge-creëerd. Zo lanceerden we tweeënhalf jaar geleden de eerste motorlaarsjes op onze defilés, en sinds een jaar vind je ze overal.

www.comptoirdescotonniers.com

Door Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content