X-Ray
Copywriter Stef Selfslagh werkt onder meer voor Mercedes en Humo bij het prijswinnend reclamebureau LDV Bates. In zijn vrije tijd gaat hij graag op stap, om daarna een gat in de dag te slapen.
Voor welk medium werk je het liefst?
Als ik moét kiezen: tv. Je kan èn met straffe beelden werken èn met geluid.
Wat is goede reclame?
Als reclamemaker moet je weten dat je een opdringerige rol hebt. Dus kan je maar beter de mensen aan wie je je opdringt, iets in de plaats geven. Daarom is goede reclame verrassend, entertainend en als het kan grappig.
Kan een goede campagne voor een slecht product?
Dat kan, maar het betekent nog niet dat het product zal verkopen.
Naar welke muziek luister je?
Daar valt geen lijn in te trekken. Van klassiek over Abba tot dEUS en Underworld.
Welk boek is het meest bijgebleven?
Van een aantal auteurs koop ik alles, zonder vooraf recenties te lezen: Gerard Reve, Arnon Grunberg, Herman Brusselmans en Ben Elton.
Wat is je lievelingsprogramma op tv?
“Friends” en de heruitzendingen van “De Collega’s”. Er zijn ook programma’s die ik niet goed vind, maar waar ik toch naar kijk. “Nieuwe Maandag” was er zo een. De verwachting dat er iets tofs kon gebeuren, dreef mij er telkens naartoe.
Welke eigenschap haat je in mensen?
Het per se willen beantwoorden aan verwachtingen. Ik hou ook niet van mensen die zich meningen laten opdringen: die film moet je goed vinden, die kleren moet je dragen.
Hoe ziet je ideale dag eruit?
Uitslapen tot na de middag. Kranten, tijdschriften en worstenbroodjes kopen, koffiezetten, lezen, eten, cd’s beluisteren. Dan wat met Playstation spelen en ’s avonds met vrienden gaan eten en drinken en ongelooflijk laat thuis komen.
Heb je een favoriet restaurant?
Om de hoek waar ik woon: restaurant Ragueneau en ook Izumi, een Japanner.
Kook je zelf?
Nee. Het is bij een faliekant afgelopen poging tot bananensoep gebleven.
Heb je vaste shoppingadressen?
Bilbo en Fnac, voor cd’s en boeken.
Draag je een parfum?
Cacharel pour Homme.
Reis je graag?
Vooral naar steden. Ik verkies Londen ver boven Parijs. In New York ben ik één keer geweest en ik weet dat het een cliché is: ik ben helemaal weg van die stad.
Aan welke objecten ben je gehecht?
Aan deze hond met de onwaarschijnlijk droeve blik. Ik heb het beeldje in Praag gekocht, maar niet meteen toen ik het in een etalage zag. Het is ook lelijk en kitscherig, maar uiteindelijk ben ik door de knieën gegaan.
Wat doe je om je te ontspannen?
Geen relaxatietechnieken. Op stap gaan, muziek beluisteren of lezen, volstaan.
Is reclamemaken een stresserende bezigheid?
Dat valt mee. Je wordt verondersteld om creatief te zijn binnen een strikt tijdsbestek, en in het begin vraag je je af of je binnen die tijd iets kan bedenken. Maar na 5 jaar heb ik geleerd dat het lukt, zeker als je kalm blijft.
Waar haal je je inspiratie?
Als je reclame maakt, probeer je je vaak te enten op herkenbare situaties. Het helpt als je wat observatievermogen hebt.
Trui Moerkerke / Foto’s Catherine Lambermont
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier