Design verkopen is geen gewone handel, omdat je toch wat verliefd moet zijn op je product. Daarom vroegen we de drijvende krachten achter vier toonaangevende woonwinkels wat hen ertoe aanzette een zaak op te starten en wat ze zelf leuk vinden.

:: Info : Domus Plus, St.-Amandstraat 87, 8800 Roeselare, 051 24 25 25, www.domusplus.be.

::Donum brengt een prachtig designtijdschrift uit met een verfrissende lay-out : Tasted, dat eigenlijk uitgroeit tot een hedendaags lifestylemagazine. Info : Donum, Havermarkt 31-33, 3500 Hasselt, 011 22 83 36, www.donum.be.

::Info : Espace Bizarre, Kartuizerstraat 17-19, 1000 Brussel, 02 514 52 56, www.espacebizarre.com.

Suzy Devroe van D+ (Roeselare)

Wanneer hebt u voor dit vak gekozen ?

Ik was al in mijn jeugdjaren geboeid door vormgeving, kleuren en materialen. Een gevoel dat zachtjes bleef opborrelen tot ik in 1987 een meubelcatalogus doorbladerde : een historisch moment, ik werd echt door de microbe besmet. Met onze weinig spaarcenten hebben we toen een eerste collectie gekocht. Ik weet nog heel precies wat, de Mario Botta-collectie van Alias. Daarmee zijn we dan in een leegstaand atelier een eerste showroom begonnen. Dat was spannend en heel avontuurlijk. En dat blijft het ook, wat voor ons belangrijk is.

Hoe is uw interieurzaak opgevat, welke accenten zijn belangrijk ?

Daar gaat een heel bewuste aanpak achter schuil, we willen in onze showroom geen geijkte collecties, maar voelen meer voor een mix van bekende en onbekende ontwerpers. Bij het zoeken naar de objecten denken we niet aan het commerciële succes, maar gaan puur uit van wat het voorwerp ons zegt. We moeten voeling hebben met de originaliteit en de materialen. Wat je in alle tijdschriften ziet staan, hebben we wel, maar daar schenken we in onze showroom minder aandacht aan. We zijn ook niet gehecht aan een bepaalde naam en vinden beginnelingen net zo boeiend als ‘gevorderden’. Veel klanten kopen wel graag namen en kopen uit ‘designsnobisme’. We vinden het ook leuk om jaarlijks iets rond design te organiseren. Dit jaar was dat de Friet Fashion, waarbij we een vijfentwintigtal ontwerpers gevraagd hebben om onze nationale trots, het frietzakje, te herontwerpen.

Als je zelf één designobject zou mogen kiezen…

We volgen de trends op de voet en vinden het leuk om die ook de winkel binnen te laten glippen. Zo komen er nu barokke invloeden terug, die ons interieur opnieuw verrijken. Voor mij is de lamp Kaipo van Edward van Vliet een perfecte symbiose van een klassieke vorm met moderne materialen. Kijk maar naar de verzilverde glazen voet in zogenaamde argent des pauvres en de luchtfilterkap van een motor : wat een combinatie ! Die luchtfilterkap is trouwens een knipoog naar onze andere hobby : motorrijden.

Fernand Callebert van Callebert (Brugge en Knokke)

Hoe bent u in het vak gerold ?

Ik ben er niet in gerold, maar ‘zit’ er van kindsbeen in. De zaak is in het jaar ‘0’ opgestart in Roeselare en heette toen kordaat Glas en Gleis. De moderne vormgeving zat er vanaf het begin een beetje in, mijn vader liet ons huis in ’34 bouwen door Huib Hoste. En toen ik de zaak in ’63 overnam in Brugge, koos ik resoluut voor moderne vormgeving. We begonnen met een Finse hoek met onder meer stoffen en kleren van Marimekko. In die tijd was het promoten van modern design zeker een uitdaging, omdat niet iedereen deze vormgeving snapte.

Hoe is de zaak opgevat ?

Omdat we in het begin met totaal nieuwe producten op de markt kwamen, gaven we aanvankelijk veel uitleg. In de winkel hingen er overal bordjes met tekst. Die zijn verdwenen, maar toch blijft diezelfde intentie behouden. We willen namelijk duidelijk maken aan de bezoekers dat designobjecten meer zijn dan gewone huisraad of meubilair. De mensen moeten merken dat er telkens een kunstenaar achter het ontwerp schuilt. Het is dus een artistiek product dat het louter functionele overstijgt. Dat gevoel moet je in de winkel opvangen.

Een designobject dat u zelf boeiend vindt ?

Ik val voor een babystoel. Dat klink misschien gek, maar je moet weten dat ik vier kinderen heb gehad en zeven kleinkinderen heb. Dus weet ik dat er veel onpraktische babystoelen zijn. Van de meeste struikel je over de poten of de kinderen glijden er gewoon uit. Maar niet met de Nestchair van de Australische ontwerpster Sally Dominguez. De prachtige stoel staat op één poot en heeft een goed gevormde zit. Voor mij hoeven designobjecten niet te veel fantasie te hebben, ik verkies de functionaliteit. Maar dit exemplaar is meer dan dat, het is ook heel welgevormd.

:: Callebert Brugge heeft net twee nieuwe afdelingen : ‘Kids’ en ‘Men’. Info : Callebert, Wollestraat 25, 8000 Brugge,050 33 50 61 of Kustlaan 177, 8300 Knokke-Heist, 050 62 75 55, www.callebert.be.

Noëlla Vangeel en Jos Peeters van Donum (Hasselt)

Hoe zijn jullie opgestart ?

Tja, we zaten tot midden jaren tachtig in de sociale sector, maar waren wel al erg gevoelig voor ‘mooie objecten’ en architectuur. En er verscheen toen steeds meer op de markt. In ’86 startten we met een piepkleine winkel. We speurden alle beurzen van Europa af en kwamen met van alles thuis, zoals Alessi, tassen van Mandarina Duck, Filofax Organisers, Porsche-horloges en -brillen, Murano-glas enzovoorts. We merkten dat er toen weinig winkels designaccessoires verkochten. Meestal vond je die in meubelzaken als decoratie. Daarom besloten we om in ’92 een grote zaak op te starten op de Grote Markt van Hasselt. Er kwamen meubelcollecties bij en we verkochten de eerste ontwerpen van Casimir. We gingen jaarlijks designtentoonstelling organiseren, onder meer met Borek Sipek. In 2000 vestigden we ons dan in het voormalige postkantoor.

Wat is de filosofie achter de zaak ?

We besloten een lifestylewinkel te maken, waar je alles vindt in een heel aangenaam kader dat de aantrekkingskracht versterkt. Alles is er, van meubels tot handtassen, fitnesstoestellen en boeken. Volgens ons horen ook feelgoodproducten hier thuis, als ze een eigen verhaal en design hebben. In Donum komen de mensen graag rondslenteren, snuffelen en zelfs proeven, want er is een koffiehoek.

Uw favoriete object ?

We hebben beiden iets gekozen. Noëlla heeft het voor geurkaarsen die een ambiance geven aan het interieur. We zijn immers zeer graag thuis en vinden het leuk om mensen te ontvangen. Dus moeten er goede vibes te voelen zijn en zulke producten helpen daarbij. Ik kies voor een schaal die Piet Stockmans op vijftig exemplaren voor Donum heeft gemaakt. Ik vind het altijd prettig om met ontwerpers als hij te kunnen werken, die creatief zijn en ook voeling hebben met het commerciële aspect.

Jens Rodieck van Espace Bizarre (Brussel)

Wanneer is het voor u begonnen ?

Gefascineerd door de vormen en stijl van de Japanse architectuur en design begon ik achttien jaar geleden in München een handel in Japanse meubels en accessoires. Deze snel groeiende handel leidde tot internationale contacten en daardoor leerde ik ook de designwereld beter kennen. In 1993 ontmoette ik mijn vrouw, Lisa Lancelle, met wie ik in Brussel de interieurzaak Espace Bizarre heb opgestart.

Volgens welke principes ?

We kiezen resoluut voor de hogere klasse van design, zowel meubel als accessoires van de internationaal bekende merken. We willen dat er bij ons een opgewekte en inspirerende sfeer hangt. We durven meubels en objecten te combineren van heel verschillende genres. Onze stijl noem ik ‘zen’, maar is niet minimalistisch. De sfeer is dus relaxt en dat is ook van groot belang.

Een geliefkoosd object uit uw collectie ?

Ik kies voor iets heel aparts, een boeddhafiguur van de Parijse ontwerper Yoco. Je vraagt je natuurlijk af waarom zoiets geks. Juist daarom, omdat het gek is. Kijk, we hebben ons zo lang tevreden moeten stellen met saai en serieus design dat we nu toe zijn aan een flinke portie fun. Deze boeddha zegt je : geniet ervan, design is leuk. Design mag weer decoreren, zoals vroeger. Alles komt terug, zelfs leuk behang. Kijk maar naar Marcel Wanders en Droog Design, dat is relativerend, gewoon mooi en prettig om te zien. Zo moet het nu.

Tekst Piet Swimberghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content