Cosmetica worden traditioneel besproken in tijdschriften, maar langzamerhand swingt het aantal sites en blogs dat eraan gewijd is de pan uit. Een nieuwe manier van communiceren die veel mogelijkheden biedt voor de actieve consument, maar hem ook blootstelt aan gevaren.

In Azië, Amerika en ook Frankrijk wordt internet voor de cosmetica-industrie steeds belangrijker, omdat beautybloggers zeer gepassioneerd over producten (kunnen) schrijven. Uitstekende mond-tot-mondreclame, zoals men van een vriendin de naam van een nieuwe wondercrème krijgt. Vandaag de dag hebben mode- en beautybewuste mannen en vrouwen meer dan 248 miljoen pagina’s met persoonlijke content over het onderwerp aangemaakt.

Iedereen heeft een mening op internet, maar ze zijn niet allemaal even interessant. Clarins houdt in haar pr-strategie alleen rekening met de belangrijkste bloggers en online media. Cassandra Moonen, internationaal pr van het merk : “De bloggers zijn een nieuwe doelgroep voor ons en werken ‘onmiddellijk’, zeer actueel. Wij communiceren op een andere manier met de bloggers dan met journalisten. De beautyjournalist is een expert, een professional voor wie het research & development-aspect van een merk voor zich spreekt. De bloggers zijn meer geïnteresseerd in het ervaren van een product en het testen ervan. Onze evenementen voor bloggers zijn daarop afgestemd. Zij krijgen volop tips van onze experts voor thuisgebruik. Multi-Active Day Cream hebben we in de USA online gelanceerd : bloggers en twitters konden tijdens het evenement op hun computers direct productinformatie communiceren via hun blogs of sites.” De mogelijkheden om een cosmeticamerk op internet te profileren zijn dan ook eindeloos. Ellis Faas (met haar eigen gelijknamige nichemake-upmerk) is op Twitter te volgen. Ook Bobbi Brown geeft er antwoord op vragen over make-up, M.A.C.-visagisten doen al niet anders. Voor de voorjaarslook 2009 werd M.A.C. 500.000 keer aangeklikt op Twitter, een seizoen later al 2 miljoen keer.

Consumenten en bloggers worden ook openlijker ingezet om reclame te maken. DKNY daagde consumenten uit een video of soundtrack te maken voor de nieuwe mannengeur. De winnaar kreeg 3000 dollar, en uiteraard een plaats voor de video op de DKNY men-website. Geen slechte manier om een goedkoop reclamefilmpje te laten maken.

Bedrieglijke reclame

Dat de nieuwe generatie bloggers niet meer alleen blogt om een opinie de wereld in te sturen, maar ook om met advertenties geld te verdienen, is een verschijnsel dat de laatste jaren steeds sterker werd. Thijs Faas, de pr-man achter het make-upmerk Ellis Faas, is voorzichtig als het om bloggers gaat. “Via hen bereik je de hele wereld. Bloggers uit Japan volgen die in Australië en die volgen dan weer collega’s in India. Door een positieve beoordeling op de Australische blog Too Much Blush kregen wij reacties uit de hele wereld. Dat zagen we ook terug in de verkoop in onze webwinkel. Maar het gaat me te ver om de bloggers te beïnvloeden. Internet was toch juist bedoeld om onafhankelijk te zijn ? Ik vind het dan ook heel erg dat er ingelogd wordt op forums om tegen betaling een positieve beoordeling te schrijven. Adverteren op een blog is wat anders, dat is tenminste duidelijk.”

De beautycategorie die op het internet het hardst groeit, is how to : hoe een product te gebruiken. YouTube staat bol van de filmpjes die laten zien hoe men donkere kringen camoufleert. Merken spelen daar handig op in, zoals Gilette, dat een how to-filmpje lanceerde over lekker glad scheren. L’Oréal plaatste de campagne voor een mannenproduct van Biotherm op de speciaal door reclamebureau Publicis Net gecreëerde website YesIloveitsowhat.com. De doorgewinterde surfer heeft direct door dat hij of zij op een reclamesite geland is, maar de grenzen worden steeds vager.

Wie een blog begint, kan zich aanmelden bij advertentieleveranciers, en met een beetje geluk stromen niet alleen de bezoekers binnen, maar ook de inkomsten. Toch zijn er in Europa nog weinig bloggers die aan e-commerce doen, anders dan in Amerika. Op socialemediasites als Polyvore en Shop Star Style kunnen consumenten daar lezen welke cosmetica goed scoort bij gelijkgestemden. Als ze tot aankoop willen overgaan, kan dat met één druk op de knop.

Maar wie zegt dat de gelijkgestemden geen slimme marketeers zijn die zelf de aanbevelingen schrijven ? Daarom heeft de Federal Trade Commission in Amerika aangekondigd dat ook bloggers zich aan de regels voor de advertentiemarkt moeten houden. Verkapte reclame maken voor beautybedrijven mag niet meer. Het komt steeds vaker voor dat bloggers producten opgestuurd krijgen of betaald worden om mooie stukjes te schrijven. De FTC wil dat de scheidslijnen helder worden. Bloggers moeten, net zoals celebrityambassadeurs van merken, duidelijk maken dat ze producten hebben opgestuurd gekregen dan wel betaald zijn. Dat het serieus is, bewees een recente rechtszaak in New York tegen een plastische chirurg die zijn kliniek Lifestyle Lift op allerlei plekken op het internet met anonieme nepaanbevelingen aanprees. Hij kreeg een boete van 300.000 dollar en alle nepcommentaren moesten verwijderd worden.

Consument wordt consulent

Omgekeerd kan ook de beautyblogger met haar community een stevige invloed hebben op de cosmetica, à la modeblogger The Sartorialist. Tekenend in dat verband is het ontstaan van het merk Jolie MD. Wie de naam googelt, komt direct terecht op de socialemediasite LinkedIn, op Facebook en andere netwerksites. Er staat te lezen dat Jolie MD een merk is dat werd ontwikkeld voor vrouwen met specifieke huidproblemen. Maar in feite gaat het om een verkapte doctors brand, ontwikkeld door twee plastische chirurgen samen met Nadine Jolie, alias Nadine Haobsh, een… blogger.

Op blogs en socialemediasites kunnen de beautymerken precies zien welke wensen consumenten hebben. Estée Lauder volgt nauwkeurig wat er gezegd wordt over de producten op Kaboodle en Twitter. ‘Nieuw kapsel’ is een van de meest gebruikte zoektermen op Google, en dus ontwikkelde Lauders Aveda een site met haaradviseur en kapselgalerij. Ook populair is het Long Hair Forum, een groep mensen die hun haar willen laten groeien en eindeloos tips en producten uitwisselen. Er zijn zo’n 652.000 praatjes over lang haar te lezen. Op de socialenetwerksites ontstaan fancommunity’s, maar òòk pagina’s van groepen die juist anti zijn. “Consumenten willen niet langer van hoger af worden aangesproken,” zegt Dennis McEniry, Estée Lauder Companies’ ‘online president’, “ze willen een plaats aan tafel.” Zijn collega Marisa Thalberg, vice-president global online marketing : “Er moet een tweerichtingsverkeer zijn. Voor grote merken is dit echt een enorme verandering.”

Virtueel winkelen is leuker

Internetshoppen zit duidelijk in de lift. Uit een onderzoek van Locatus, de onafhankelijke leverancier van informatie over winkels en winkelgebieden in de Benelux, blijkt dat het aantal winkels al jaren terugloopt. Tevens blijkt dat met die daling de passantenstroom sterk afneemt. Een belangrijke reden is dat mensen winkelen gewoon minder leuk vinden : tien jaar geleden nog 73 procent van de mensen, nu nog slechts 52 procent. En waar winkelgebieden gemiddeld met een 7 worden gewaardeerd, krijgt internetshoppen een 7,5. De cosmetica-industrie is al behoorlijkactief. Goed voorbeeld van geslaagdee-commerce door een luxemerk isguccifragrances.com, dat sinds kort geuren verkoopt via internet. Ook cosmeticagigant P&G slaagt erin via het internet nieuwe klanten over de streep te trekken.

Door Karen Van Ede Illustratie Sam Vanallemeersch / Kolchoz

Wie zegt dat de bloggers eigenlijk geen slimme marketeers zijn die zelf de aanbevelingen schrijven ?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content