“It’s the tease without the sleaze.” Dita Von Teese danste ‘burlesk’ nieuw leven in. nu lijkt ook belgië te vallen voor de charmes van de ondeugende dans- en theatervorm.

1. De pin-up “Omdat het een plezante en gewaagde vorm van volkstheater is. “

Jill Mathieu (24) is productieverantwoordelijke voor Radio Modern. Afgelopen zomer trok haar act Hotel Jarretelle (samen met Dorith Govaerts en Graziella Maselis) volle zalen tijdens de Gentse feesten.

“In het buitenland beperkt burlesk zich vaak tot een bepaalde scene. Wij willen het genre toegankelijk maken voor het grote publiek, en niet alleen voor wie geïnteresseerd is in retro. Het is een plezante en ietwat gewaagde vorm van volkstheater geworden. Niemand wil nog tot zes uur ’s ochtends in een discotheek hangen. De kostuums, de muziek en de sfeer maken burlesk tot een persoonlijke ervaring.”

“Op het einde van onze act staan we vijf seconden alleen gekleed in slip en pasties (tepellapjes) op het podium. In het begin leken die seconden eeuwig te duren maar als je dat tien dagen lang twee keer per dag doet, went het wel. Ik beschouw het als een vorm van seksuele bevrijding. Er wordt wel eens geopperd dat we met onze acts de vrouw enkel en alleen voorstellen als een seksobject, maar daar ben ik het niet mee eens. We zijn allemaal volwassen vrouwen met een vaste baan, een lief en zelfs kinderen. Ik doe dit omdat ik het wil. En niet om een man te bekoren.”

Op 5 november organiseert Radio Modern

‘Ne Vuilen Avond’ in de Vooruit in Gent.

Info : www.nevuilenavond.be.

2. De wetenschapper”Omdat we willen ontsnappen aan de massaproductie.”

Evelien Jonckheere (25) is doctoranda aan de Universiteit Gent. Vorig jaar publiceerde ze Kijklust en sensatiezucht : de geschiedenis van revue en variété.

“Tot het einde van de negentiende eeuw was burlesk een politieke en maatschappelijke satire, verpakt als een humoristisch schouwspel. Vrouwen speelden daarin vaak een verleidelijke rol, en dat aspect is er later uitgelicht. In de jaren twintig verhuisde het naar de spektakelrevue, waar schaars geklede dames vrij anoniem en in groten getale werden opgevoerd. De opkomst van de bioscoop en televisie zorgde ervoor dat enkel de striptease van een identiteitloze danseres, en bijgevolg het mannelijke publiek, in live-acts overbleef.”

“Vandaag onderscheidt burlesk zich opnieuw van striptease. Het gaat eerder om komische, verleidelijke sketches, met bijzondere aandacht voor historisch geïnspireerde kostuums en muziek. De burleske danseres verleidt, maar ze is tegelijk meer dan een lustobject : ze toont dat ze een metier onder de knie heeft, ze benadrukt haar identiteit en ze refereert aan een verleden van gezellige theaterzalen waar een gemengd publiek ooit nauw in contact stond met de artiest.”

“De opkomst van burlesk in België is grotendeels te danken aan de retrogolf waar Radio Modern handig op inspeelt. Mensen willen ontsnappen aan massaproducten, en dus ook aan massa-entertainment. Men verlangt opnieuw naar de intimiteit van een theaterzaal, naar het nostalgische karakter van tweedehandsmeubeltjes of de waarde van handgemaakte spullen.”

DOOR ellen de wolf – foto’s michel vaerewijck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content