Een weervrouw die gestalkt wordt, Japanse vrouwen die gruwelijk zijn omgebracht, een vader die verdacht wordt van moord op een klein meisje, en een Parijse commissaris die troost vindt in poëzie en bij cocottes : de dames hebben het in het misdaadgenre niet onder de markt.

Pur sang

Een goed adres voor spannende Vlaamse misdaad is Rudy Soetewey. Op zes jaar tijd schreef hij slechts twee thrillers, maar die mogen er allebei zijn. Zowel Inbraak als zijn jongste Moord werden genomineerd voor de Gouden Strop, en ook de jury van de Poirotprijs wist in 2001 zijn debuut te waarderen. Van ingewikkelde plots moet Soetewey het niet hebben. Simpel is ook leuk. Als handelsreiziger Bernard thuiskomt, hoort hij dat het dochtertje van de buren is verdwenen. Kort daarop wordt het lijk van Sofietje gevonden. De buurt reageert ontzet en iedereen heeft wel een reden om een ander verdacht te vinden. Het roddelcircuit is bijzonder actief. Vreemd dat de moeder van het meisje zo depressief is en veel drinkt. En die Nederlanders die hier onlangs zijn komen wonen, zijn toch zonderlinge mensen. De vrouw is veel jonger en de man werd gesignaleerd toen hij een seksshop verliet. Ook de tienerzoon van Bernard wordt verdacht. Als zijn vader zelf op onderzoek gaat, loopt alles fout en keert de buurt zich tegen hem. Soetewey schrijft zakelijk, plaatst het verhaal in een sociale context van roddel, jaloezie, puberproblemen, familierelaties. Maar Moord blijft vooral een volbloedthriller.

Moord, Rudy Soetewey, Kramat, 15,95 euro, 216 p., ISBN 9789075212730.

Grafbloemen

Het leven en de dood hebben commissaris Lefèvre geleerd alleen nog van poëzie en lichtekooien te houden. De man is in de vijftig en tracht op zijn manier van het leven te genieten. Eenvoudig is dat niet. We zijn in de herfst van 1870, de Pruisen staan voor de poorten van Parijs en bombarderen de lichtstad. De meeste inwoners lijden honger, alleen een paar rijken vieren feest alsof er niets aan de hand is. Op weg naar zijn favoriete hoertje verneemt Lefèvre dat er een lijk is gevonden : een talentrijke jonge dichter werd vermoord. Samen met zijn wat jongere collega Bouveroux onderzoekt hij de zaak. Als er nog meer lijken worden ontdekt, blijkt er telkens een verband te zijn met de dichter Charles Baudelaire. Bizar, want die is al meer dan drie jaar geleden gestorven. Lefèvre begint voor zijn eigen leven te vrezen als hij zich herinnert dat hij de beroemde dichter even in zijn cel heeft bezocht toen die beschuldigd werd van godslastering. De wraak van Baudelaire is de eerste historische misdaadroman van Bob Van Laerhoven, die eerder al een paar complexe internationale thrillers schreef. Zijn jongste bewijst dat hij ook het historische subgenre aankan.

De wraak van Baudelaire, Bob Van Laerhoven, Houtekiet, 18,90 euro, 266 p., ISBN 9789052409719.

En ook nog…

De Japanse Natsuo Kirino is op dit moment een van de beste misdaadschrijfsters. Ze bewees dat al met De nachtploeg, ze doet het opnieuw met Grotesk (Sijthoff, 22,50 euro, ISBN 9789021800264). Kirino schrijft over moord en vrouwen, en dat in een Japanse samenleving die allesbehalve vrouwvriendelijk is en waarvan ze de onderbuik meedogenloos blootlegt. Meesterlijk ook is deze roman geconstrueerd. Elk personage vertelt zijn verhaal, en je hebt de neiging iedereen te geloven. Twee prostituees uit Tokio worden vermoord, en niemand weet precies wie Yuriko en Kazue zijn. Ook wie de dader is, blijft een raadsel. Maar aan de hand van dagboeken en getuigenissen reconstrueert Kirino hun leven en hoe ze hun noodlot nauwelijks konden ont- lopen.Een schokkende, soms pijnlijk unieke leeservaring.

“Op de middelbare school leerde Stromsoe de jongen kennen die op een dag zijn vrouw en zoon zou vermoorden. Die jongen heette Mike Tavarez.” Veel eenvoudiger en intrigerender kan het begin van een thriller nauwelijks zijn. T. Jefferson Parker legt ook in zijn jongste en intussen al veertiende thriller, De regenmakers (Bruna, 18,95 euro, ISBN 9789022993156), de lat hoog. Na de moorden valt Matt Stromsoe in een zeer diepe put. Hij voelt zich schuldig omdat het eigenlijk de bedoeling was hém te vermoorden. Hij geeft zijn job als politieman op en wordt privédetective. Voor zijn eerste opdracht moet hij Frankie Hatfield beschermen, een weervrouw die ook werkt aan een project om ‘regen te maken’. Ze is het slachtoffer van een stalker. Parker slaagt erin feiten en fictie schitterend te doseren en bovendien bijzonder geloofwaardige personages te creëren. Iets wat we overigens gewoon zijn van deze al te bescheiden Amerikaan.

Door Fred Braeckman

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content