VIRGINIE VUYLSTEKE, WOONWINKELIER

‘IKEA BRAK DE MARKT VOOR DESIGN OPEN’

Een van de oudste designwinkels in Antwerpen is Scoonwoon. In 1963 gingen de deuren open, sinds 2005 runnen dochter Virginie en zoon Olivier Vuylsteke de zaak. “Wij zijn geboren en getogen in het vak.” Maar in de loop van de jaren zag Virginie veel veranderen. “Klanten zoeken nu online informatie en zijn beter geïnformeerd. Vroeger kende niemand de namen van de ontwerpers en er zijn nog steeds veel meubelzaken waar ze die namen er nooit bijzetten. Wij doen dat wel. Ook de komst van Ikea vond ik belangrijk. Het brak de markt voor design open. Het was een beetje ‘design voor beginners’, Ikea maakte mensen er gevoelig voor, wekte de interesse. Dat was een positieve zaak, ook voor ons. Want daardoor zetten de mensen later ook de stap naar de meer betaalbare designitems in kunststof. Het is toch prachtig dat je een praktisch en mooi stoeltje van een gevestigd merk kunt kopen voor minder dan 100 euro.”

Wat er op dit moment het best verkoopt ? De klassiekers. “De eetkamerstoelen van Eames, uitgebracht door Vitra, vliegen nog steeds de deur uit. Nu hebben we ook de Flow Chairs van MDF Italia in de collectie en die zouden wel eens de opvolgers kunnen worden. Opvallend is de comeback van het boekenrek. Het is een blikvanger, naast de praktische inbouwkasten waarvoor velen kiezen bij een verbouwing of nieuwbouw. De Visioncollectie van Pastoe bestaat al sinds de jaren tachtig. Toen nog in vaal pastelgeel. Nu, in de nieuwe kleuren, met verrassende combinaties zoals antraciet, ijsblauw en zachtroze, zijn het echt mooie stukken, bijna sculpturaal. De Belg houdt van strak. De ontwerpen van Lissoni bijvoorbeeld verkopen goed.” Volgens Virginie is Scandinavië in opmars. “De nieuwe generatie designers is zeer toonaangevend. Wij zijn zelf groot geworden met Scandinavische klassiekers in de jaren zestig. Ik heb alvast een originele blikvanger besteld: de Flag Halyard van Hans Wegner, een loungezetel met schapenvacht van het merk PP Möbler.”

Ook de presentatie van woonwinkels verandert. Steeds meer winkels hebben een shop in the shop, een volledige presentatie van één merk. “Wij brengen de merken door elkaar en presenteren de dingen op een huiselijke manier, en dat werkt. In de grotere baanzaken heb je van die shops in the shop, maar onze klanten zitten daar niet op te wachten. Ze houden ervan om te mixen tot ze iets hebben dat bij hun persoonlijkheid past. Wel hebben we boven een kamer vol barkrukken, omdat klanten het leuk vinden om ze allemaal een keer te kunnen zien.”

Soetkin Bulcke

“DE NIEUWE GENERATIE SCANDINAVISCHE DESIGNERS IS ZEER TOONAANGEVEND.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content