Vinger aan de pols
De nieuwste pronkstukken van de haute horlogerie werden zoals elk jaar weer voorgesteld in Genève. Een impressie van de nieuwe tendensen.
Noem het Alice in Wonderland in glamourversie. De verwondering en betovering zijn even groot, maar het decor werd opgeglommen, de thee werd rijkelijk vervangen door champagne – en er werden geen halve glazen geschonken -, het aaibare witte “personage” met zijn imponerend horloge aan de pols was massaal vertegenwoordigd, en deze keer was er wel tijd. Overvloedig zelfs. Op het Salon International de la Haute Horlogerie in Genève wordt de tijd je zelfs met de glimlach voorgelegd, in alle vormen en afmetingen, in alle kleuren, materialen en variaties. Zoektocht naar de vierde dimensie in een wereld van traditie, technisch vernuft en design. Van emoties ook.
Wandelend raak je van de ene wondere wereld in de andere en maak je kennis met het beste en nieuwste wat de haute horlogerie te bieden heeft. Stuk voor stuk imponerende horloges, vaak in beperkte oplage om ze nog begeerlijker te maken. Niet meteen aangepast aan de doorsneeportemonnee, maar het spektakel spreekt tot de verbeelding en het oog wil ook wel wat. Bovendien zit in zowat elk mensenleven wel één gebeurtenis die een waanzinnige folie kan verantwoorden. Of dat willen we – verblind door de schittering – toch graag geloven.
Als er één ding opvalt, is het wel dat de techniek niet stilstaat en elk groot merk tijd noch moeite spaart om nog preciezere mechanismen te ontwikkelen, in almaar dunnere en sterkere uitvoeringen, afgewerkt met steeds soepeler armbanden van opvallend degelijke materialen. Aangepast aan wat de moderne man en vrouw tegenwoordig wil: geen poeha, maar een kwaliteitshorloge met een sterke, gepersonaliseerde stijl. Of die nu subtiel sober, stevig sportief of gracieus glamoureus is.
Een horloge kan voor de koper alleen maar aan belang toenemen door de emotionele meerwaarde die het er met de tijd bij krijgt. Of zoals Mr. Proelochs van Vacheron Constantin vertelt: “Een man gaf ons ooit zijn horloge terug. ‘Ik heb er 45 jaar lang zo’n plezier van gehad dat ik het u graag persoonlijk schenk voor uw museumcollectie’, zei hij. ‘Uit dankbaarheid.'” Een halve eeuw oprecht genieten van eenzelfde horloge dat met je meegroeit, dat is wat elke horlogemaker zijn klanten toewenst. Al maakt het ruime aanbod op de beurs niet zozeer de trouwe dan wel de wispelturige klant in je wakker. Elk jaar komen er weer zoveel nieuwe modellen uit, en je hebt maar twee polsen.
Hoe imponerend het aanbod ook, toch zijn er nauwelijks opzienbarende nieuwe tendensen dit jaar, hoor je fluisteren. Eerder variaties op bestaande thema’s. Verfijningen van creaties die hun succes bewezen hebben, weer iets beter aangepast aan de verlangens van de consument. Zo lanceert Baume & Mercier dit jaar haar bestsellermodel Hampton in een nieuwe versie: de Hampton “K”, met een Kevlar-armband, een nieuwe materie die het elegant, rechthoekig horloge een wat sportiever karakter geeft. Sportiviteit en avontuur wil hetzelfde huis ook graag benadrukken met hun nieuwe Capeland: een krachtig uurwerk dat tot de verbeelding zou moeten spreken van reislustige action men.
Ook Cartier, die vorig jaar haar Trinity voorstelde en het jaar daarvoor de Tank française, liet zich met succes verleiden tot het heruitvinden van bestaande thema’s, en lanceert onder andere een indrukwekkend aantal nieuwe Pasha’s. Moeilijk om te kiezen. Opvallend is de Pasha jour/nuit, met een originele bewijzering, een model dat enigszins doet denken aan het Saltarello-horloge bij Vacheron Constantin. Nieuw voor vrouwen die van variatie houden, is de Pasha met drie verschillende diamanten roosters (wit, roos en geel), die je naargelang je kleding, stijl en humeur kunt afwisselen. (Er zijn van die dagen dat je je een beetje roze voelt…)
Afwisseling in kleur naargelang smaak en zin vind je ook bij Piaget, die de jongere adepten wil aanspreken met de gloednieuwe Miss Protocol: de modieuze en vrouwelijke versie van de Protocol die verleden jaar werd voorgesteld. Een juweeltje van wit- of geelgoud met een ingenieus sluitsysteem dat verplaatst is naar de bovenkant, en een set van drie afwisselbare leren armbanden, te kiezen uit negen frisse kleuren. Piaget vaart hier duidelijk een nieuwe koers, met een bewust offensief naar de jongere, trendy garde toe.
“Mannen houden van ronde vormen” (je hoort af en toe toch weer iets nieuws), kregen we te horen bij Baume & Mercier. Dat bevestigt de algemene indruk van dit jaar. Veel ronde horloges, af en toe een rechthoek of vierkant, al dan niet afgerond. De stijl is vaak avontuurlijk mannelijk, zoals bij de Luminor marine – ooit letterlijk voor de marine gecreëerd door de familie Panerai – die ook bij de vrouwen in het gezelschap in de smaak viel, én bij Sylvester Stallone, “die een eigen Marine op zijn naam liet zetten en vaak aan zijn vrienden uitdeelde”, aldus Angelo Bonatti, directeur-generaal bij Panerai.
“Vrouwen houden meer van fantasie”, wordt de quote afgesloten. Vandaar dat stoerheid op het salon afgewisseld wordt met superverfijnde horloges die als juwelen gedragen worden, versierd met schitterende edelstenen. Geen aanwezig merk dat niet aan de broze, bepoederde polsen heeft gedacht.
Verder veel kabelarmbanden – ook bij ultrafijne horloges – die steeds soepeler rond de pols vallen. De Arabische cijfers zijn alweer een tijdje in opmars en de tendens wordt verdergezet. Geelgoud is nog rijkelijk aanwezig, maar wordt duidelijk van zijn eerste plaats verdrongen door witgoud. En de concurrentie met het steeds verder oprukkende roze goud is niet ver – ook voor mannen. Dan toch een zwakke plek in de stoerheid? Of het zal inslaan… time will tell.
Anne Wislez
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier