:: ‘Prada’ is te koop in de parfumerie als eau de parfum (50 ml : 70 euro, 80 ml : 92 euro, hervulbare versie 80 ml : 110 euro) en Edition Intense (50 ml : 135 euro).

M odegoeroe Miuccia Prada is een perfectioniste die zich met alle aspecten van haar merk bezighoudt. Haar laatste project is een parfum, dat al een cultstatus had nog voor het in de winkel lag.

Meer dan vier jaar geleden al doken de eerste geruchten op over het Prada-parfum. Maar tot ieders verbazing kwam er eerst een verzorgingslijn : hoogtechnologische producten in monodosissen met een strak design. Die heeft de Belgische markt nooit gehaald. Twee jaar later waren gekleurde lippenbalsems de eerste aanzet tot een make-uplijn. Eind 2003 lanceerde Miuccia vier parfums, exclusief voor de boetieks van Milaan en Parijs. Daarmee zette ze een trend : ook Dior, Hermès en Armani volgden met aparte geuren die uitsluitend in de eigen boetieks verkocht worden. Kwestie van exclusiviteit en totaalcontrole over de verkoopomgeving van de producten. Een reactie uit onvrede over de huidige gang van zaken in de parfumerie, waar het lanceringstempo de kwaliteit bedreigt, en de prijzenoorlog en niet altijd even goed opgeleid personeel dodelijk zijn voor het luxe-imago.

Nu is Miuccia Prada klaar om haar parfum met de wereld te delen. Er kwam geen marktonderzoek aan te pas, ze koos voor haar persoonlijke favoriet : een verslavende ambergeur. Victor Patiño, directeur van de licenties, licht het project toe.

Waarom een ambergeur ?

Victor Patiño : Miuccia is verzot op amber. We gebruikten het niet als ingrediënt maar als concept. Vier hoofdingrediënten – sandelhoutolie, patchoeliblaadjes, labdanumhars en benzoë – geven een ongewone ambergeur. De campagne geeft dat mysterieuze overigens zeer goed weer dankzij de hypnotiserende blik van Daria Werbowy. Zij speelt ook de hoofdrol in de publiciteitsspot, die opgevat is als een kortfilm. Hij wordt getoond op speciale evenementen, zoals op het filmfestival van Berlijn, waar hij in première ging.

In welke mate was Miuccia Prada bij de ontwikkeling betrokken ?

Miuccia is dol op parfums en liet ze altijd voor zichzelf maken. Ze kan haar eigen formules samenstellen. Voor de Prada-geur werd ze geholpen door twee parfumeurs, met wie ze naar Grasse ging om mee de ingrediënten te kiezen. Vandaag bevat het gemiddelde parfum minder dan tien procent natuurlijke ingrediënten, dat van Prada bijna veertig procent. Miuccia stond erop dat de nieuwste distillatietechnieken werden gebruikt : ze wou het traditionele (de natuurlijke ingrediënten) combineren met moderne technologie. Traditie en innovatie zijn de twee basisprincipes van Prada. Zo ook voor het design : een modern, sober ontwerp in zwaar glas, met een pompverstuiver (enkel bij de luxe-edities) als knipoog naar oude parfumflessen.

Waarom heeft Miuccia zo lang gewacht met haar parfum ?

Er was veel werk in de mode – onze core business – en als fervent kunstliefhebber is ze erg betrokken bij de Prada-stichting, die eigentijdse kunst ondersteunt. Een andere passie is architectuur : ze begeleidde de realisatie van de Prada epicenters. Rem Koolhaas ontwierp er een voor Los Angeles en voor New York, het Zwitserse duo Herzog & de Meuron een voor Tokio. Vooral dat laatste was een megaproject. Met 87 miljoen euro was het een van de grootste privé-investeringen in immobiliën in Tokio sinds de laatste twintig jaar.

Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content