De Citroën C4 Picasso wacht de zware taak om de opvolging van de populaire Xsara Picasso te verzekeren, maar met tal van innoverende oplossingen is hij daartoe alvast behoorlijk gewapend. De nieuwe zevenzitter valt met een lengte van 4,59 meter slechts 7 cm korter uit dan de (korte) Renault Espace, bezit een goede aerodynamica en vangt bijzonder veel licht. Dankzij de naar achteren geschoven daklijn kon de constructeur een panoramische voorruit monteren. Onder de dubbele spiegels heeft men de indruk in een Alouette-helikopter te reizen. Twee keer vier grote zijruiten en een optioneel vast panoramisch glazen dak zorgen maximaal voor 6,4 m2 glasoppervlak.

De moduleerbaarheid is indrukwekkend : de drie middenstoelen kunnen over een lengte van dertien centimeter worden verschoven en handig dichtgeklapt tegen de voorstoelen. De twee zitjes van de derde rij worden in de vloer opgeborgen. Dankzij een elektrische handrem kon tussen de voorstoelen ruimte vrijgemaakt worden voor een groot, gekoeld opbergvak. Het schakelen van de niet-manuele versies gebeurt via een klein hendel op het dashboard zoals destijds bij de DS. Het multifunctionele stuurwiel bezit een vaste naaf. Doordat de informatie voor de rijder centraal werd opgesteld, kwam op het dashboard plaats voor twee niet geheel vlekkeloos sluitende opbergvakken. Maar er werden ook spotjes in de rugleuning van de voorstoelen gemonteerd en een uitneembare kofferverlichting die als zaklamp over 45 minuten autonomie beschikt.

Onzekere rijders zullen zich gesterkt voelen door een vertrekhulp op hellingen, waarbij de auto nog twee seconden op zijn plaats blijft na het loslaten van het rempedaal. Voor wie moeite heeft met het parkeren is er een unieke parkeerhulp met ultrasone sensoren, terwijl de Afil-rechtuitrijhulp het stuur laat trillen als de middenlijn onverhoeds overschreden wordt.

De C4 Picasso wordt geleverd met twee benzine- en twee turbodiesels. Daarvan kozen we de krachtigste voor de testrit, de 2.0 HDI met 138 pk en 260 Nm. In ons geval was hij gekoppeld aan een gerobotiseerde zesbak. Die schakelt wat aarzelend, want terughoudend. Uiteraard kan ook gewoon manueel geschakeld worden via de lepels achter het stuur. In de praktijk bleek de motor vinnig en redelijk soepel en viel de C4 Picasso qua wegligging nauwelijks uit de toon in vergelijking met de berlines : de compacte monovolume is volwassen geworden. Mits extra betaling kan in een pneumatische ophanging worden voorzien die de laaddrempel met veertien centimeter kan laten zakken.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content