Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De 4×4-markt is in volle evolutie: de SUV’s ( Sport Utility Vehicle) nemen een almaar belangrijker plaats in. De eigenaar van de moderne SUV hoeft niet meer zo nodig het veld in, maar ambieert een sportief en cool imago. In de afdeling chique terreinwagen heeft de Range Rover al te lang de plak gezwaaid, met de komst van de Mercedes M-klasse en vooral met de lancering van de BMW X5 kan daarin veel verandering komen.

De verbeterde rigiditeit van wagens met zelfdragend koetswerk en de verminderde behoefte van de rijders om door het slijk te ploegen zetten constructeurs ertoe aan om het aparte chassis te vergeten. Zelfs Land Rover brengt zijn Freelander met een zelfdragende structuur op de markt, in de betere klasse doet Mercedes dat al jaren. De X5 van BMW, 15 cm korter dan de 5-serie, oogt meer als een 4×4-break dan als een echte terreinwagen. Hij wordt door de makers omschreven als een SAV (Sport Activity Vehicle). De transferbak werd achterwege gelaten, zodat de rijder niet van zijn stuk wordt gebracht door een tweede pook, de elektronica lost nu veel tractieproblemen op. Een HDC-knop (Hill Descent Control) laat bovendien het afdalen van een steile helling probleemloos verlopen: elektronica zorgt voor een selectieve remwerking. Een keurig pakket, voorzien van een permanente vierwielaandrijving, waarmee men met een bodemvrijheid van 18 cm desgewenst probleemloos het veld in kan.

Alles wijst er nochtans op dat de X5 in de eerste plaats een leuk ogende break voor de weg is, die zonder twijfel hoog zal scoren bij consumenten die zich een beetje willen onderscheiden en letterlijk een trapje hoger willen zitten. Met andere woorden: de X5 zal klanten afsnoepen van de Range Rover, het kan dan ook nauwelijks verbazen dat BMW onlangs Land Rover verkocht aan Ford.

De klant heeft voorlopig de keuze tussen een potige 4.4 liter V8-motor en een 3 liter zes-in-lijn, later komt er ook nog een 3 liter turbodiesel bij. Ondanks zijn gewicht van ruim twee ton blijkt de X5 met zescilinder, dankzij de korte achterbrugverhouding, verrassend pittig in de omgang. Hij ontpopt zich als een echte roadrunner met forse hernemingen en een opmerkelijk rijgedrag. Hoewel we niet echt weg zijn van de lijn, zorgden het vertrouwde interieur én de prestaties meteen voor een positieve reactie. Daardoor geloven we dat de in de Verenigde Staten naar strikte Beierse normen gebouwde X5 in de komende jaren dé chique compagnon wordt.

Al kijkt de rijder bij de pomp wel even op: zelfs wie fluweelzacht met de pedalen omspringt, komt nooit onder een verbruik van 12,5 liter, een beetje enthousiaste chauffeur jaagt er moeiteloos 14 liter door. In tijden van groeiend milieubewustzijn is dat een bittere pil – voor de omgeving en voor de portemonnee. Zodat we nu al durven te stellen dat het echte succes pas met de komst van de turbodiesel zal losbarsten.

Het interieur oogt vertrouwd en is vlekkeloos afgewerkt, met een extra vermelding voor de leerachtige substantie die het dashboard bedekt. Als de ontwerpers nu nog die aluminiumstrips hier en daar achterwege kunnen laten, wordt de BMW een voorbeeld van discrete, goede smaak. De achterklep is in twee delen neerklapbaar, terwijl de onderste helft probleemloos een gewicht van 200 kg kan verdragen.

De basisprijs voor deze verfijnde vierwielaandrijver, met uiterst eenvoudige bediening, bedraagt 1.795.000 fr., of net iets minder dan de goedkoopste Range Rover. Voor die prijs krijgt de koper wel een volledig pakket mee, met airbags voor bestuurder en passagier, ABS, elektrisch bediende ruiten, elektrisch regelbare voorstoelen, edelhoutuitvoering, niveauregeling op de achteras en elektronische airco.

BMW X5 3.0

MOTOR:

voorin gemonteerde zescilinder benzinemotor met een slagvolume van 2979 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak permanent de vier wielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 231 pk / 170 kW bij 5900 toeren/minuut en max. koppel van 300 Nm bij 3500 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

466,7 cm (l), 187,2 cm (br), 171,5 cm (h) en 282 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME:

465 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM:

17,4 (stad), 10 (weg), 12,7 (gemiddeld).

CO2-UITSTOOT:

305 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

1.795.000 fr., vermeerderd met 200.000 fr. BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

22.942 fr.

ANDERE VERSIES:

3.0 automaat (1.892.163 fr.) en 4.4 liter automaat (2.375.000 fr.).

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content