Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Dat de verbeelding het ook vaak bij de autofabrikanten laat afweten, werd andermaal onderstreept bij de wedstrijd om de Auto van de Eeuw: alle ontwerpen die in de top-vijf eindigden, waren 40 jaar of ouder. Volgens de jury werd de jongste 40 jaar geen enkel ontwerp van grote betekenis gerealiseerd, en we voelen die situatie eigenlijk precies zo aan. Dat het ontwerp van de winnaar, de Ford T, al in 1907 werd gemaakt, spreekt boekdelen – al hebben we de indruk dat de juryleden met die keuze niet zozeer een technisch vooruitstrevend ontwerp als wel een productiemethode beloonden. De intelligente Mini eindigde als tweede, vóór de revolutionaire Citroën DS, de populaire Volkswagen Kever en de Porsche 911.

De broodnodige verbeelding die op regeringsvlak zo pijnlijk afwezig blijft, wordt jaarlijks privé aangezwengeld door Designers Europe van onze Franstalige collega Dominique Fontignies, dat op het jaareinde de Concours de design Automobile Européen (CDAE) organiseert. Dit keer werden niet minder dan 160 projecten ontvangen, afkomstig uit dertig landen. De opgave van de wedstrijd – deze maal ondersteund door de Volkswagen-groep – bestond erin een bekend personage te nemen en daaromtrent een ontwerp voor een auto uit te denken. Winnaar werd de 19-jarige Fransman Matthias Hossann die Leonardo da Vinci als inspiratiebron had gekozen. Zijn voertuig, opgebouwd uit plexiglas, hout, aluminium en plastic verwijst naar de technieken die door de grootmeester zelf werden gebruikt.

De tweede laureaat, Romain Chareyre, een 20-jarige student aan het Institut Supérieur de Design in Valenciennes, liet zich leiden door de architectuur van Le Corbusier. Zijn ontwerp lijkt op een rijdend flatgebouw waarin de functionaliteit van het interieur centraal staat. Derde werd de 22-jarige Belg Serge Rusak die de mens en diens adaptatievermogen in zijn evolutieve ontwerp onderstreepte. De resultaten van deze editie benadrukten de creativiteit van jongeren om met vormen om te springen, maar hielden minder rekening met de praktische problemen, waarmee de auto’s en hun gebruikers vandaag worden geconfronteerd. Misschien moet Designers Europe in de toekomst designers aansporen om over mobiliteitssystemen na te denken i.p.v. over auto’s.

Pierre Darge

Partner Content