De Oscars zijn bekend. Na weken van voorbeschouwingen en discussies op sites, Facebook en Twitter weten we nu welke film met welke prijs is gaan lopen. We kennen ook het volledige vestimentaire plaatje. Want de speculaties, de gissingen wie welke ontwerper zal dragen of zou moeten dragen, en uiteindelijk de commentaren en lijstjes met ‘beste’ en ‘slechtste’ rodeloperjurken zijn vaste prik in dit Hollywoodspektakel bij uitstek. Met dit keer extra drama, wegens de controverse rond ontwerper John Galliano, normaal een vaste waarde tijdens Oscarnacht. Galliano, de gereputeerde ontwerper van het huis Dior, zou in een dronkenmansruzie in een Parijs café antisemitische uitspraken hebben gedaan. Hij werd door zijn werkgever onmiddellijk geschorst en na het uitlekken van videobeelden waarop hij, eveneens dronken, een ode brengt aan Hitler, ontslagen. Natalie Portman, van wie verwacht werd dat ze Dior zou dragen, koos uiteindelijk voor een jurk van de zussen van Rodarte, die ook tekenden voor de kostuums van de film Black Swan.

Ocharm die mannen, zou je kunnen zeggen. Op de rode loper krijgen hun vrouwen of vriendinnen alle aandacht. Livia Firth, de vrouw van Colin Firth, hield voor de Britse Vogue zelfs een blog bij over haar voorbereidingen voor Oscar Night. Nu heeft ze wel iets te vertellen : Livia kreeg in de Britse pers de titel van “groene koningin van de rode loper”. Ze kiest inderdaad al enkele jaren steevast voor ecomode en voor juwelen met een correcte afkomst. Voor deze Oscars droeg ze een lange jurk, gerecycleerd en samengesteld uit elf andere oude jurken uit de periode waarin The King’s Speech zich afspeelt. Ze zag er absoluut beeldig uit.

Veel aandacht dus, maar met een keerzijde. Deze rode loper blijkt een heus mijnenveld. “Voor zo’n avond zou ik niet kiezen voor te veel avant-garde”, vertelde Gwyneth Paltrow in een van de tv-interviews vooraf. Paltrow zal nog getraumatiseerd zijn door de Oscars in 2002 toen ze een topje en lange rok van Alexander McQueen droeg, een outfit die het nog altijd goed doet op de van vileine commentaar voorziene lijstjes van “allerslechtste Oscarjurken”.

Gevolg is dat actrices, net als de acteurs, liever voor zekerheid kiezen en er nog weinig plaats is voor experiment. Al lang geen zwanenjurken (zoals Bj̦rk in 2001) of omgekeerde witte pakken (C̩line Dion in 1999) meer gezien. Vrouwen volgen steeds meer de veilige aanpak, lees, een schadeloze, maar stijlvolle lange jurk. Acteurs dragen steevast een smoking РArmani lijkt er wel hofleverancier -, zelfs degenen met een bad boy-imago komen relatief afgeborsteld naar het Kodak Theatre afgezakt.

Toch is de op de catwalk getoonde mannenmode voor deze zomer avontuurlijk en gedurfd, zelfs vrouwelijker dan ooit (pagina 29). Maar voor stoere mannen die het nu Spaans benauwd krijgen : het zal toch minstens nog een eeuwigheid duren voor ook acteurs de lijstjes van beste of slechtste Oscarjurken halen.

trui.moerkerke@knack.be

Trui Moerkerke

OCHARM DIE MANNEN, ZOU JE KUNNEN ZEGGEN. OP DE RODE LOPER KRIJGEN HUN VROUWEN OF VRIENDINNEN ALLE AANDACHT.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content