VAN MELK- NAAR DESIGNFABRIEKJE

De vroegere hooizolder, waarvan het dakgebinte is behouden, biedt genoeg plaats voor de slaapkamers. De enorme ruimte werd ingedeeld met tussenwanden. Links leiden de drie treden naar het dakterras. © Jan Verlinde

Mary en Toon noemen hun Haagse huis graag ‘ons designfabriekje’. Ooit was het een melkfabriek en nu de plek waar hun jongste telg ter wereld kwam, het lifestylemagazine WOTH.

Waar ooit koeien op stal stonden, werkt Mary Hessing aan haar nieuwe blad WOTH, Wonderful Things Magazine. En waar de koeien werden gemolken is hun keuken en leefruimte. Met hun kinderen slapen ze op de vroegere hooizolder. De zwart-witte tegelplint die het proper houden van deze vroegere stadsboerderij met zuivelwinkel mogelijk maakte, loopt als een rode draad door de woning.

We weten allemaal dat melk de Nederlandse nectar is, onze noorderburen zijn bovendien goed in het maken van mooie magazines en sterk in interieurdesign. Dat merken we al in de buurt waar de voormalige melkfabriek van Mary en Toon ligt, het Zeeheldenkwartier in Den Haag, we treffen er heel wat kleine interieurzaken en vintagewinkels. Het gebouw werd oorspronkelijk opgetrokken als een coöperatieve melkfabriek in 1884 en werd later een opslagplaats, tot er zich veertig jaar geleden een kunstenaarscommune in vestigde, typischer voor de jaren zeventig wordt moeilijk. Mary erfde het ondertussen vervallen pand van haar vader en knapte alles op, met haar partner Toon Lauwen. Die is designjournalist en samen richtten ze het blad WOTH op, dat nu aan zijn tweede nummer toe is. Ondertussen maakte Mary Hessing ook een journalistieke carrière via Libelle en het hoofdredacteurschap van MTC en Eigen Huis & Interieur.

Kortom, allebei hebben ze de wereld afgereisd en veel architecten en designers ontmoet. Met al die bagage lag het dan ook voor de hand om de voormalige melkfabriek zélf op te knappen, zonder architect, maar met degelijke aannemers. Ze hergebruikten veel bouwmaterialen, zoals de deuren en plankenvloeren. Ze verdeelden de ruimte beneden met een aantal glazen ramen in stalen kozijnen, die de transparantie versterken naar de tuin en de garage, waar een vintage Mercedes SLC 350 uit 1974 staat. Daardoor lijkt de ruimte een beetje op een artistieke garage.

Ook de aankleding van dit grote pand is artistiek en ietwat bohémien, met nogal wat vintagetrouvailles, zoals de bank van Eileen Gray en de kuipstoelen van Eames. Met als resultaat een dynamisch ingerichte woning, waar niets echt een vaste plek lijkt te hebben. Wat ook klopt, want ze stellen hun woning ook open voor privé-diners. De voormalige melkfabriek is bovendien het trefpunt van het jaarlijkse festival ‘Designkwartier Den Haag’ (eind mei 2017). Dan wordt hun pand een groot designwarenhuis met vintage en nieuwe ontwerpen en kun je er zelfs terecht voor een natje en een droogje.

GELOOF IN PAPIER

De melkfabriek is vandaag dus het lab waar WOTH wordt gemaakt. “Het eerste nummer was een beetje een experiment, net als het inrichten van deze woning”, legt Mary uit. “Een uitdaging ook, want velen papegaaiden meteen: een nieuw blad beginnen in dit tablettijdperk? We bewijzen het succes van papier, en zien ook dat veel jonge mensen wild enthousiast zijn voor iets wat slow wordt gemaakt. Dat past helemaal bij de comeback van de ambachten die we in ons blad laten zien. Een blad is ook een object, is iets heel tactiels, je houdt het bij en wat erin staat, bezit je ook een beetje. Online ervaar je dit nooit zo intens.”

Toon stelt dat de kracht van een blad ook in de houdbaarheid zit : “Wat online staat, is meteen weer weg. Je surft er zo snel door, waardoor je indrukken oppervlakkig zijn. Een magazine doorbladeren is een slow-ervaring, gebaseerd op veel meer research.” Het succes van WOTH heeft ook te maken met de karakteristieke opbouw van hun project, dat gesteund wordt door meer dan zeshonderd crowdfunders/lezers. “Dat was de basis van de oproep die we samen met Nederlandse ontwerpers deden in de campagne: ze kochten een nummer, een advertentie of een abonnement die er nog niet waren. Daarnaast zijn er tien medestichters – merken en winkels, waaronder Jan des Bouvrie en het Belgische reclamebureau King George – die zich met advertenties aan de eerste tien nummers hebben verbonden. Veel steun dus uit de lezersmarkt, van ontwerpers en ook van merken en winkels. Onlangs werd WOTH genomineerd als ‘lancering van het jaar’, door de Nederlandse Mercurs Awards voor de tijdschriftenbranche”, aldus Toon Lauwen.

“We zijn ten slotte ook een klein bedrijf en dat past bij de tijdgeest. We houden niet meer van te grote bedrijven, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen of uitgeverijen. We geloven in de kleine schaal die een direct contact heeft met zijn publiek”, stelt Mary Hessing. “Natuurlijk profiteren we ook van het mondiale succes van de Nederlandse vormgevers die de Lage Landen blijven op de kaart zetten, ” stipt Toon aan, “in hun slipstream kunnen we alleen maar groot worden. Daarom verschijnen we ook in het Engels en worden we een internationaal blad ! Let maar op.”

Tekst Piet Swimberghe & foto’s Jan Verlinde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content