Vakantie achter het stuur
Vakantiegangers huren vaak een auto om in het buitenland mee rond te rijden.
Die wagen reserveer je het best vooraf in België.
Tot voor enkele jaren werd er amper gesproken over een huurwagen in het vakantiepakket. Maar de Belg overwon zijn angst om met een vreemde auto in het buitenland te rijden. Zelfs voor korte vakanties worden er almaar meer auto’s gehuurd. In Zuid-Frankrijk, Spanje, diverse Italiaanse kunststeden, de Canarische en de Griekse eilanden moet je er niet meer aan denken om op het allerlaatste moment nog een degelijke huurwagen te vinden.
Overweeg je om in de zomervakantie slechts voor enkele dagen een auto te huren ? Reken dan even uit wat transfers tussen luchthaven en hotel, een of twee excursies ter plaatse en de huurprijs voor een tweetal dagen kost. Niet zelden kom je daarmee een stuk duurder uit dan wanneer je de auto voor een week huurt.
En die auto huur je maar beter in België via het reisbureau of bij een autoverhuurder. Doorgaans is het een stuk goedkoper. De basisprijs lijkt misschien hoog, maar meestal zijn taksen, toeslagen en verzekeringen inbegrepen. Een tweede reden is de duidelijke, Nederlandstalige huurovereenkomst. Terwijl grote internationale verhuurders streven naar eenvormige contracten, schrikken lokale verhuurders er niet voor terug om de klant volledig aansprakelijk en verantwoordelijk te stellen voor alle schade.
Heb je de wagen gereserveerd volgens een all-informule, hoed je dan voor het baliepersoneel dat de wagen aflevert. Op subtiele wijze stellen zij je een upgrading voor met meer kofferruimte, airconditioning of automatische versnelling. Zij weten dat je vermoeid bent van de reis, dat je gehaast ben om naar je hotel te vertrekken en profiteren ervan dat je kredietkaart als garantie dient. Nog vlug een handtekening ontfutselen en voor je het weet, volgt enkele weken later, thuis, een bijkomende rekening voor de huurwagen.
De gemiddelde vakantieauto in Europa is de kleine middenklasse, maar de vraag naar zogenaamde funcars groeit. Het gaat dan om SUV’s, jeeps of cabrio’s. Vakantiebeleving wint het hier van het puur functionele.
Verzekeringen en toeslagen
Burgerlijke aansprakelijkheid dekt materiële of lichamelijke schade aan derden.
Collision Damage Waiver (CDW) dekt schade veroorzaakt door de chauffeur behalve bij nalatigheid of het zondigen tegen de verkeersregels.
Theft Protection (TP) is een diefstalverzekering voor de huurauto.
Personal Accident Insurance (PAI) dekt persoonlijke schade aan alle inzittenden.
Carefee Personal Protection (CPP/PERSPRO) is een personen- en bagageverzekering voor schade en diefstal van persoonlijke eigendommen, wanneer deze veroorzaakt is door een andere onverzekerde chauffeur.
Met een Super Damage Waiver of Super Theft Protection kun je de ‘franchise’ afkopen.
Toeslagen zijn er voor jonge chauffeurs, een tweede chauffeur en extra’s zoals kinderzitjes of een volle brandstoftank.
Voor one way verhuring, waarbij je de wagens elders inlevert dan waar je hem hebt opgehaald, betaal je drop-offkosten.
Naar een buurland rijden is dikwijls verboden.
Codetaal
Om toch wat orde te scheppen in de terminologie en de categorieën van huurwagens werd de Acrisscode ingevoerd, http://www.acriss.org. Lettercodes verwijzen naar het soort auto.
Klasse : M (mini), E (economy), C (compact),
I (intermediate), S (standard), F (full size), P (premium), L (luxury) en X (special).
Type : B (2-deurs), C (2/4-deurs), D (4-deurs),
W (wagon), V (van, +6 personen), L (limo), S (sport), T (convertible), F4 (vierwielaandrijving),
P (pick-up), J (terreinwagen),
K (Van, cargo) en X (special).
Versnelling : A (automaat) of
M (manueel).
Airco : R (ja) of N (nee).
Een huurauto met de Acrisscode CCMN is dus een compacte personenwagen met 2 of 4 deuren, een manuele versnellingsbak en zonder airconditioning.
Door Geert Van Lierde
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier