Een terugblik op de pionier van de Franse couturelingerie. Zestig jaar Chantelle, samengevat in vijf ontboezemingen.

1. De onbeweeglijke gaine

Chantelle zag officieel het licht in 1949, de periode waarin ambitieuze industriëlen zich wereldwijd op de merkenstrategie wierpen. Onder hen ook de familie Kretz, al enkele generaties fabrikant van korsetten. Ze gaven hun product een naam, Chantelle, en positioneerden zich in de markt als het merk met ‘de gaine die nooit omhoog kruipt’. Het bedrijf werd enkele decennia eerder, in 1876, gesticht door de Fransman Gamichon, een ingenieur die in zijn fabriek nabij Aube de eerste rekbare stoffen realiseerde. In 1890 werd hij opgevolgd door zijn neef die nu, vijf generaties later, nog steeds de touwtjes in handen heeft.

2. Leve lycra

Van knellende korsetten tot naadloze bh’s : lingerie is de barometer van de vrouwenemancipatie. Een kleine eeuw geleden was lingerie vooral functioneel en moesten vrouwen zich in walvisbaleinen en elastiek hijsen. De komst van nieuwe materialen zoals rekbare lastex, kunstzijde en vooral lycra bracht daar verandering in. Chantelle, dat al rekbare materialen van gevulkaniseerd rubber gebruikte in zijn lingerie, speelde in op deze ‘drang naar bevrijding’ en schakelde tien jaar na zijn oprichting over op lycra.

3. De klassiekers

Het is wachten tot 1961 voor het merk zijn eerste bh op de markt brengt. In de vijf decennia die daarop volgen, lanceert Chantelle een reeks klassiekers die tot op de dag van vandaag regelmatig worden heruitgegeven. Zoals het model Fête uit 1970, in delicaat Calaiskant, of de eerste naadloze bh Défi, twee jaar later. Ook de series Les Chéris en Vertige kennen midden jaren tachtig een miljoenenoplage. Onder invloed van de Amerikaanse markt brengt Chantelle eind jaren negentig de eerste T-shirtbh op de markt met series als Essensia en later Senso. De serie Africa, uit 2005, blijft met tien verkochte bh’s per minuut het best verkopende model ter wereld. Ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag geeft Chantelle de serie opnieuw uit in een luxe-uitvoering.

4. Boudoir Chic

Het vinden van de juiste maat of pasvorm is geen pretje. Zeker niet in het schelle licht van een veel te klein pashokje. Daarom lanceerde Chantelle twee jaar geleden zijn eigen Boudoir Chic-boetieks. De klant kan er terecht voor exclusieve setjes, lounge wear, accessoires, cosmetica en persoonlijk advies in een luxueuze omgeving. Dit jaar wordt het netwerk verder aangevuld met nieuwe winkels in Frankrijk en ver daarbuiten. Dat brengt het totaal op zo’n 8000 verkooppunten in honderd landen.

5. Franse allure

Stijl, elegantie en weergaloze sensualiteit. Dat zijn de kwaliteiten die het merk toeschrijft aan laparisienne, dé inspiratiebron voor al zijn ontwerpen . Al moet je, om het met evenveel allure te dragen, niet noodzakelijk een Française zijn. In 2007 werd de toen veertigjarige Stephanie Seymour verkozen tot het gezicht van Chantelle. Het voormalige Amerikaanse topmodel en moeder van vier poseerde zelfverzekerd voor de lens van fotograaf Peter Lindbergh en zette zo de revival van de supermodellen eigenhandig in beweging.

Door Ellen De Wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content