Typisch vrouwelijk
Cellulitis is een probleem waarmee vrouwen al vanaf de puberteit te maken krijgen. Er bestaan geen mirakelmiddeltjes tegen. Cellulitis kan enkel worden aangepakt door een dieet, gecombineerd met massage, sport en het gebruik van een afslankcrème.
Met de zomer en de vakantie in het vooruitzicht is cellulitis weer een drukbesproken onderwerp onder vrouwen. De cosmeticamerken halen nu al hun troeven boven om hun afslankcrèmes in de kijker te zetten.
Sommige cosmeticamerken, Chanel en Roc bijvoorbeeld, hebben geen afslankproducten in hun assortiment omdat zij naar eigen zeggen “wachten op een formule die echt helpt”. Andere fabrikanten komen aanzetten met lijvige wetenschappelijke dossiers en uitgebreide testprotocols om te bewijzen dat er op cosmetisch vlak wel degelijk iets kan worden gedaan. Cellulitis is een vrouwenkwaaltje dat blijkbaar aanleiding geeft tot controverse.
“Negen op tien vrouwen hebben cellulitis”, weet gynaecoloog D.E. “Daarvoor zijn zowel de structuur van het vetweefsel als de geslachtshormonen verantwoordelijk. Eigenlijk is cellulitis een secundair vrouwelijk geslachtskenmerk. Bij de vrouw vertegenwoordigt de vetmassa 20 tot 25 procent van het gewicht, tegenover 15 procent bij de man. Een vrouw moet immers niet alleen haar eigen energiebehoeften kunnen voldoen, maar eveneens degene die inherent zijn aan zwangerschap en borstvoeding. De verdeling van de vetmassa is niet dezelfde bij mannen en vrouwen. Bij mannen wordt het vet gestockeerd op de buik, bij vrouwen op dijen en billen. De oorzaak van cellulitis ligt in de eileiders die oestrogenen, vrouwelijke hormonen bij uitstek, produceren. Zij stimuleren ook de productie van een enzym (de lipoproteïne femorale lipase) dat zorgt voor het stockeren van vet op de voorbestemde plaatsen. Wanneer het aantal oestrogenen stijgt, neemt ook het vetvolume toe. Bovendien kunnen oestrogenen vocht- en zoutretentie in de hand werken waardoor de onderhuidse vetlaag nog meer uitzet. Deze vetophopingen drukken de bloedvaten samen en remmen de microcirculatie zodat de vezelstructuur van de huid verstoord wordt. Deze verstoorde structuur ligt aan de basis van de sinaasappelhuid, het uiterlijk kenmerk van cellulitis.”
Om cellulitis te bestrijden komt het er in principe dus op aan de dikte van de vetlaag te verminderen. Toch klagen vrouwen er vaak over dat met een dieet wel de borsten wegsmelten, maar dat de cellulitis blijft. Afslanken verloopt niet plaatselijk genoeg.
“Eenmaal geïnstalleerd, laat het vet op de dijen en heupen zich niet zo gemakkelijk mobiliseren”, zegt gynaecologe A.G. “Het gaat immers om structureel vet dat daar met een reden werd opgeslagen. Het vet kan wel plaatselijk worden verwijderd met een liposuctie of gemobiliseerd worden via inspuitingen met vetoplossende stoffen. Ook massages, met of zonder specifieke toestellen, helpen bij het afbreken en afvoeren van plaatselijke vetophopingen. Het gebruik van een afslankproduct heeft zeker een goede invloed op de huid. Dat smeren kan ook een psychologische hulp betekenen. Het maakt het mogelijk het eigen lichaam positief te bekijken en meer te waarderen. Bovendien bleek uit onderzoek dat het gebruik van lichaamsverzorgingsproducten ontspannend is. En een alternatief wanneer de neiging bestaat troost te zoeken in eten.”
Afslankproducten zijn al sedert de jaren ’60 op de markt. Merken als Clarins en Vichy leverden baanbrekend werk. Inmiddels zijn we al aan de derde generatie afslankproducten toe. De eerste producten bevatten steevast cafeïne om het enzym dat de vetafbraak remt, te neutraliseren. De thermo-afslankgels uit het begin van de jaren ’80 die huidopwarmende bestanddelen bevatten en de huid na aanbrengen lieten gloeien, worden niet vaak meer gebruikt omdat zij het ontstaan van gesprongen haarvaatjes in de hand werkten. Dan volgden producten met naast cafeïne, oe2-blokkers die inwerkten op het stockeren en verbranden van de vetten.
De derde generatie afslankcrèmes tracht de stofwisseling van de vetcellen te beïnvloeden. Zo stimuleert Clarins de vetafbraak in de adipocyten en Vichy verhindert het omzetten van de in het bloed aanwezige glucose tot vet.
Opvallend in de formules is het gebruik van tal van plantenextracten en cafeïne zit in alle formules, behalve bij Dior.
“Cafeïne is een natuurlijke stof die in de jaren ’20 in de koffieboon, het theeblad en de kolanoot werd ontdekt”, zegt farmacoloog Jean-Jacques Potherat. “De farmacologische werking van cafeïne is erg uitgebreid. Cafeïne maakt deel uit van een groep moleculen (xanthines) die allemaal een gelijkaardige werking hebben op het organisme: zij blokkeren een enzym (fosfodiesterase) in de vetcellen. Hierdoor wordt de adipocyt aangezet tot voorraadafbraak. Bovendien vermindert cafeïne de ophoping van vocht rond het vetweefsel omdat het de doorlaatbaarheid van de haarwanden vermindert. De nieuwe kennis die we nu hebben over de werkingsmechanismen van cafeïne in de vetcellen, komt uit onderzoek van voedingsdeskundigen en sportmedici. Zij ontdekten dat cafeïne het verbruik van vetten door het organisme stimuleert en dat het de opbouw van de vetreserves remt.”
In 1993 pakte Christian Dior uit met Dior Svelte, een afslankgel met een frisse, waterachtige geltextuur die niet zoals vroeger moest worden ingemasseerd om in de huid te dringen, een revolutie op de tot dan toe stagnerende markt van de afslankproducten. Uit marktonderzoek was immers gebleken dat vrouwen het inmasseren van de crèmes als lastig ervaarden en Dior beloofde als eerste resultaten zonder massage. Nu is er Dior Svelte Perfect, nog werkzamer.
“De etnobotanica is onze specialiteit. Exclusief voor Dior worden wereldwijd jaarlijks 200 tot 300 planten gescreend, geanalyseerd en onderzocht”, vertelt Christel Trösch, persverantwoordelijke van Christian Dior. “Wij gebruiken een cafeïnevrij kola-extract en andere plantenextracten die samen nog sneller en nog krachtiger inwerken op cellulitis.”
“Onze Reflêxe Minceur is een verstevigende afslankgel waarin fruitzuren verwerkt werden om de huid gladder te krijgen”, zegt Paulette Devuyst, persverantwoordelijke van Lancôme. “Om de werkzaamheid ervan te bewijzen, raden wij de jeanstest aan: na 30 dagen vindt 84 procent van de proefpersonen dat de jeans minder strak zit.”
Clarins pakt dit jaar uit met Minceur 2000, een afslankcrème boordevol plantenextracten die inwerkt op de G-proteïnen die in de cellen de afbraak van vetten stimuleren. Estée Lauder doet het met TighZone, een hightechproduct dat de sinaasappelhuid bestrijdt met fruitzuren en gebruik maakt van enzymentechnologie om de natuurlijke elastine in de huid te versterken. Werkt eveneens zonder massage.
Celluli-Zone van Biotherm bestrijdt ongewenste rondingen en vochtretentieproblemen met plantenextracten en een spoorelement die in een frisse crème-geltextuur worden ingebouwd.
Phyto-gel Minceur van Sisley bevat essentiële oliën en tal van plantenextracten.
Groene thee en heidekruid zitten in Firm Believer van Clinique, een crème die de bobbelige huid op heupen en dijen gladder maakt.
Jeanne Piauberts Superform activeert de afbraak van vetten en Lipofactor van Sanofi blokkeert twee receptoren. Extrême Minceur van Elancyl is verpakt in ampullen en pakt het verharden van de bindweefsels aan.
” Gluco Block toont in een advertentie een veelzeggende foto die het probleem van de sinaasappelhuid en de verschillende stadia uitstekend illustreert”, zegt Jean-Pierre Beaujean, persverantwoordelijke van Vichy. “Volgens ons kan je cellulitis visualiseren op een schaal van 5 niveaus. Na 28 dagen gebruik is bij 65 procent van de vrouwen de sinaasappelhuid 1 tot zelfs 2 graden gezakt. En zelfs zonder dieet verlies je gemiddeld 2 cm op de dijomtrek.”
Met medewerking van Parfumerie Merces in Mortsel
Linda Raats
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier