Tupperware in 8 stappen

1939 : Earl Silas Tupper, boomchirurg maar vooral ook amateur-uitvinder, sticht zijn eigen bedrijf, The Tupper Plastics Company. Aan de basis van zijn ontwerpen ligt een sociale gedrevenheid : Tupper wil vooral het dagelijkse leven aangenamer en de huisvrouw het werken lichter maken.

Jaren veertig : de naoorlogse schaarste aan materialen noopt Tupper ertoe om te zoeken naar alternatieven. Hij vindt die in de plastics. In 1942 presenteert hij de Bell Tumbler, een conische beker in “Poly-T, het materiaal van de toekomst”. Drie jaar later volgt de Wonder bowl, een set van drie in elkaar passende kommen. Het succes laat echter op zich wachten : de huisvrouwen waren niet meteen overtuigd van de voordelen.

Jaren vijftig : de jaren van de grote doorbraak, dankzij de directe verkoop van persoon tot persoon. Op aansturen van Brownie Wise wordt de verkoop nog uitsluitend georganiseerd via home party’s, waarop Tupperware-hostesses de producten demonstreren en vooral veel uitleg geven. Voor heel wat vrouwen biedt Tupperware hiermee de kans om een zaakje te beginnen en te ontsnappen aan de heersende patriarchale structuren. In 1958 breekt Tupper met Wise en verkoopt hij zijn bedrijf aan de Rexall Drug Corporation. De naam Tupperware blijft bestaan.

Jaren zestig : Tupperware steekt de oceaan over en vestigt in 1961 een eerste fabriek in België. In 1966 wordt in Aalst het Tupperware Design Center opgericht. Er wordt gewerkt met polypropyleen : het is stijver, vormvaster en goed te kleuren. Sommige ontwerpen blijven generaties lang meegaan en wijzigen nauwelijks van vorm. Zoals de Cereal Bowls, de Large Wonderlier Set en de Square Rounds.

Jaren zeventig : vanaf eind jaren zestig brengt Tupperware ook kinderspeelgoed op de markt. De keukendozen worden nu in typische jaren zeventig-kleurtjes gestoken : felgeel, oranje en olijfgroen. Kenmerkend is ook het stervormige deksel met in het midden een drukpunt : een vingerwijzing naar de manier om de recipiënten te openen.

Jaren tachtig : hoewel de partyverkoop onder druk staat en de naam geassocieerd wordt met oubollig, krijgen de producten een nieuw elan. De look wordt aangepast en het gamma wordt uitgebreid met nieuwe kitchen tools. Hét succesnummer in deze periode zijn de Space Savers. Tegen het einde van het decennium verschijnen de eerste keukenaccessoires in doorzichtig plastic.

Jaren negentig : nieuwe toepassingen en nieuwe materialen in allerlei combinaties. De microgolfkommen zijn een icoon voor dit decennium : duurzaam, degelijk en met een efficiënte vormgeving. Nieuw zijn TupperCare, een gamma producten voor babyvoeding, en de Expression-reeks waarmee het bedrijf een nieuw klantensegment aanboort : jonger en minder kapitaalkrachtig.

2000 en daarna : de zoektocht naar verfijning in vormgeving en materialen wordt verdergezet. Een van de meest opvallende nieuwigheden is de reeks SBF-bakvormen, in siliconen : warmtebestendig en zeer soepel, waardoor cakes en koekjes gemakkelijk uit de vorm komen. Naast de party’s verkoopt Tupperware nu ook via eigen winkels, die vaak mobiele kiosken zijn. In het designcenter van Aalst neemt Vic Cautereels de leiding over van Bob Daenen.

Tekst Hilde Verbiest I Portret Lieve Blancquaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content