Klassieke, sportieve mannenkleren zijn weer helemaal in. Bij McGregor wrijft men zich in de handen: moderne zakenlui en jonge grootvaders houden van kwaliteit en zijn kapitaalkrachtig.

De geschiedenis van McGregor is an all American dream. Begin vorige eeuw trok een arme neef van de McGregor-clan naar de Verenigde Staten om daar zijn geluk te beproeven. Hij verkocht er de tartans van zijn clan en werkte zijn firma op tot een van de meest gereputeerde merken in sportkleding. Je ging in een McGregor de green op en je zeilde in een windjack van McGregor. Vlak na de oorlog stond de naam voor degelijk, modern en dynamisch. Veertig jaar later was de huisstijl die van opa geworden. Begin jaren negentig namen Nederlanders de naam van de plank, bliezen er het stof af en ziedaar: de stijl van opa slaat nu ook aan bij jonge mensen. Duffelcoats, trenches, truien en jacks zijn opnieuw in. Het merk zwaait met opvallende logo’s als New York established in 1921 en New Traditions. Die lijken verdacht veel op wat de stichter van de firma in 1921 bedoelde: McGregor is een mengeling van het beste van twee werelden: de rijke Schotse traditie en de American way of life.

McGregor is een klinkende naam in de geschiedenis van Schotland. S Rioghal mo Dhream (Keltisch voor Koninklijk is mijn ras) was eeuwenlang het motto van de clan. De stichter, Gregor McGregor, was de broer van de eerste koning van Schotland, koning Kenneth MacAlpin, die regeerde van 843 tot 859, de eerste vorst van het Schots-Pictische koninkrijk.

De beroemdste aller McGregors was Rob Roy (1671-1734), hij leidde zijn clan in historische veldslagen tegen andere legers, inclusief dat van het toenmalige Schotse koningshuis. De strijd draaide om de rechten en de eer van de familie. De strijd woedde op z’n hevigst nadat de McGregors gedwongen waren hun goederen en gronden af te staan aan de Campbells, die heulden met het Engels koningshuis.

Aanvoerder Rob Roy McGregor werd een volksheld, een levende legende, wiens heroïsche daden geromantiseerd werden en generaties lang doorverteld. Na de rebellie van 1715 vluchtte Rob Roy de bergen in.

Jarenlang zaten zijn vijanden hem op de hielen. Twee keer ontsnapte hij uit de gevangenis. De McGregors overleefden twee eeuwen als bannelingen in de Schotse Hooglanden. Men noemde ze de Children of the Mist. Later speelde de clan een rol tijdens de industriële revolutie. De McGregors maakten het in de textiel: zij waren de eersten om hun nog altijd wereldberoemde, geruite mutsen te verkopen.

In het begin van de twintigste eeuw verhuisde David Doniger Sr., die er zich op beriep een directe afstammeling te zijn van de McGregor-clan, zijn tartan hats-bedrijfje van Schotland naar de Verenigde Staten. Hij verkocht er zijn plaids en mutsen met redelijk succes. De echte doorbraak kwam pas in 1921, toen hij in New York de McGregor-sportswear lanceerde. Doniger was de uitvinder van de Coordinated Sportswear, een lijn waarvan de diverse kledingstukken gecombineerd konden worden en toch telkens een passend geheel vormden.

De Schotse ruit was het tijdloze bindteken dat stijl en smaak bracht in de Amerikaanse sportkleding. De clientèle bestond uit sportieve zakenlui die jong van hart waren. Mannen die de beste kwaliteit eisten voor hun pakken en hun sportkleding.

McGregor gedijde, dankzij de voor die tijd geavanceerde technieken, zoals het gebruik van de nieuwe synthetische vezels en warme, uitritsbare voeringen. Op paginagrote advertenties zongen golfkampioenen en bekende sportlui de lof van McGregor. Glamoureuze filmsterren meldden dat McGregor de most male look since the ice time in huis had. In de vroege jaren vijftig werd McGregor Doniger Corp. de marktleider. Met een jaarlijkse omzet van 50 miljoen dollar: geen peulschil in die tijd. De hoofdzetel was gevestigd op de toen ook al prestigieuze 5th Avenue. In 1961 kreeg de Zwitserse firma Fehlman A.G. de eerste Europese licentie van McGregor Doniger. In de late jaren zestig en in de jaren zeventig was McGregor Europees marktleider voor Amerikaanse sportkleding van hoge kwaliteit.

Maar in de loop van de jaren tachtig kwam de klad erin. Het prestige verdween, de spullen kregen een belegen imago: onverslijtbaar, maar oerouderwets.

In mei 1993 namen Nederlanders de distributie en de marketing over, ze installeerden het hoofdkwartier van de McGregor Fashion Group in Driebergen. Het merk onderging een verjongingskuur en richtte zich op modebewuste mensen. Speerpunt in het nieuwe distributieplan was de opening van Shop-in-Shops in grote Europese warenhuizen. Daarnaast kwamen er chique eigen zaken, met een specifieke, klassieke en herkenbare sfeer, te beginnen in Nederland en België.

Tegelijk distribueerde men het label in 17 Europese landen. In zowat 1300 herenzaken in Europa is McGregor nu te koop. In elke collectie is Schots tartan subtiel aanwezig. Sinds vorig jaar april is McGregor Fashion Group genoteerd op de Amsterdamse effectenbeurs. Daardoor werd 20 miljoen gulden vers kapitaal aangetrokken. De groep is merkeigenaar in heel Europa en het Midden-Oosten. De dames- en herencollectie van McGregor telt in België ruim 200 verkooppunten.

Ook op het vlak van reclamecampagnes nemen de nieuwe eigenaars de draad op met de traditie. Opvallende campagnes met als thema New Tradition verschijnen in lifestyle-, business- en opiniebladen. Het resultaat is niet uitgebleven. Het laatste jaar is spectaculair verlopen. Voor het jaar 1999-2000, dat eind januari afgesloten werd, noteerde het bedrijf een omzet van 100 miljoen gulden (1,8 miljard frank): vergeleken met het vorige jaar een stijging van 50 procent.

Nog in januari van dit jaar heeft de McGregor Fashion Group met Koninklijke Sanders B.V. een overeenkomst afgesloten voor het ontwikkelen van een geurlijn voor mannen, die zal begin 2001 op de markt komen. In de zomer van 2001 zal een juniorcollectie voorgesteld worden.

En hoe ziet die hedendaagse McGregor eruit? Heel simpel: net als tachtig jaar geleden, maar dan gemoderniseerd. “Wij hechten aan traditie”, zegt bestuursvoorzitter J. Schothorst van de McGregor Fashion Group. “Dat is niet per definitie strijdig met dynamiek en actualiteit. Een recent voorbeeld is een actie waarbij klanten bij aankoop van een pak een vouwfiets cadeau krijgen. Dat is een groot succes: we hebben in Europa al achtduizend fietsen verdeeld. Het mes snijdt aan twee kanten. Enerzijds levert zo’n actie publiciteit op en draagt die bij aan de dynamiek van ons merk. Anderzijds is het een manier om met een knipoog een oplossing aan te dragen voor een maatschappelijk probleem, in dit geval de verkeersellende in stadscentra.”

Het concept van David Doniger Sr. is gebleven: alle stukken van de collecties zijn onderling combineerbaar. Smart casual noemt men het nu bij McGregor. Voorts is er een selectie van formele kleding, ook weer los te combineren. Pakken, hemden, dassen, riemen, schoenen en accessoires zorgen voor een van top-tot-teen-look.

Twee keer per jaar wordt een mannenlijn voorgesteld. De groep mikt op een clientèle van mannen van boven de dertig. Goed bekeken, want het aandeel van consumenten van 45 jaar en ouder zal in de komende jaren enorm toenemen. De moderne grootvaders zijn de echte doelgroep van McGregor. Zij hebben grote koopkracht en ze zijn trouw aan hun merk.

Stany Hemiger

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content