Not a system for off-road, but a system to keep you on the road ( Volvo over de S60 AWD)

PIERRE DARGE

De meeste autoconstructeurs stellen hun nieuwste creaties in het Zuiden voor, met het oog op milde klimatologische omstandigheden. Volvo heeft specifieke redenen om met zijn S60 AWD noordwaarts te trekken. De compacte middenklasser krijgt met die versie een permanente vierwielaandrijving, en de kwaliteiten daarvan zagen de Zweden het liefst in het hoge noorden gedemonstreerd. Daarom rijden we van Alta in het noorden van Noorwegen tot aan de Noordkaap. Nu is die weg gedurende de winter over de laatste vijftien kilometer afgesloten, omdat hij door de bergen loopt waar geen vangrails staan en omdat de sneeuwval het verkeer zo goed als onmogelijk maakt. Bovendien verlangen alleen zonderlingen, avonturiers of marginalen bij temperaturen tot -40 graden naar zulke wegen.

Omdat de Volvo-ontwerpers zo’n rotsvast vertrouwen hebben in hun product, vroegen ze de Noorse autoriteiten om de weg naar de Noordkaap voor de gelegenheid open te stellen. Alleen de hoogste bergen sneeuw hoefden geruimd te worden.

Achteraf bekeken hadden ze het niet eens zover hoeven te zoeken, want onderweg naar die ultieme teststrook was er voldoende gelegenheid om de permanente vierwielaandrijving met elektronische sturing zijn werk te laten doen. Dat systeem, ontwikkeld in samenwerking met de Zweedse onderneming Haldex, bestaat uit drie essentiële componenten: een hydraulische pomp die wordt aangedreven door het toerentalverschil tussen de assen, een meervoudige natteplaatkoppeling en een regelventiel met een elektronische regeleenheid.

In de praktijk komt het hele systeem automatisch in werking als de voor- of achterwielen een verschillende draaisnelheid ontwikkelen (op een gladde ondergrond, bijvoorbeeld). Ogenblikkelijk brengt de pomp de oliecirculatie op gang. Die olie drijft een verbindingszuiger aan die de pakkingbus van de koppeling samendrukt en zo het verschil in draaisnelheid vermindert. Een elektronische regeleenheid zorgt ervoor dat de koppeling zich daarbij aan diverse rijsituaties kan aanpassen.

Het resultaat van die ingenieuze kettingreactie is dat het vermogen automatisch over voor- en achteras wordt verdeeld en wel in die specifieke verhouding die de beste krachtoverbrenging garandeert.

Het belangrijkste onderscheid tussen Haldex en de andere systemen is de buitengewone snelle in- en uitschakeltijd, concreet: minder dan vijftien graden van een wielomwenteling. In normale verkeersomstandigheden gaat amper vijf procent van de kracht naar de achteras, in zeer moeilijke situaties kan dat tot zeventig procent oplopen.

Gedurende de rit naar het noorden blijkt het systeem in werkelijk alle omstandigheden (sneeuw in verschillende dikten en ijs op de weg) een perfecte tractie te leveren. De eerlijkheid gebiedt ons te vermelden dat de S60 voor de gelegenheid op vier Gislaved-banden staat, elk voorzien van 130 spijkers, het maximum dat de Noorse wetgeving toestaat. Even terzijde: het gebruik van winterbanden, zelfs zonder spijkers, zorgt in het algemeen voor veel meer tractie en daarom is het jammer dat in ons land zo weinig winterbanden worden gebruikt. Ook zonder sneeuw of ijs levert een winterband een betere grip, dat heeft te maken met de mindere flexibiliteit van een ‘gewone’ band bij lagere temperaturen.

Blijkt de grip nooit een probleem, dan is de zichtbaarheid dat soms wel, omdat passerende vrachtwagens wolken van stof en sneeuw opwerpen en de mist ons af en toe parten speelt. En daar blijken zelfs de sublieme xenonlampen niet tegen opgewassen.

Een alles en iedereen overtuigende test wordt ’s anderendaags afgelegd op een parcours van 2400 meter op een bevroren meer. De S60 AWD laat zich bijzonder goed door de bochten sturen en is zo nodig ook makkelijk te corrigeren – ook na het uitschakelen van het DSCT, de dynamische regeling van de stabiliteit en de krachtoverbrenging.

Doordat het hele systeem elektronisch is geprogrammeerd, ‘begrijpt’ het een aantal situaties en grijpt het bijvoorbeeld niet in bij een parkeermanoeuvre bij lage snelheid, waarbij een draaisnelheidsverschil tussen voor- en achteras altijd voorkomt.

Toch is de S60 met de permanente vierwielaandrijving geen terreinwagen: daarvoor is de vrije hoogte te gering. Het systeem is niet bedoeld ” to take you off-road, but to keep you on the road“, zoals een van de ontwikkelaars de filosofie achter de compacte Volvo omschrijft. Het systeem is voorlopig alleen verkrijgbaar op de S60 met 2.4 liter turbobenzinemotor en maakt de wagen tachtig kilogram zwaarder. Daardoor bedraagt het gemiddeld verbruik 10 liter per 100 kilometer, tegen 9,2 liter bij de voorwielaandrijver. Dat is de tol die je betaalt voor de extra veiligheid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content