Toscane zoals het was

De tuin van Villa Il Borro, met zicht op het middeleeuwse dorp. © GF

Il Borro is een honderden hectaren groot vakantiedomein in Toscane. Met bossen, velden, olijf- en wijngaarden. En met een villa, boerderijen en zelfs een gerestaureerd middeleeuws dorp. Het geheel wordt beheerd door Salvatore Ferragamo, kleinzoon en naamgenoot van de beroemde schoenmaker.

Eeuwenlang waren adellijke families als de Medici’s en de Pazzi’s er thuis, nu is Il Borro, in het dal van de rivier Arno, tussen Firenze, Arezzo en Siena, een luxevakantieoord en wijndomein. Het zevenhonderd hectare grote landgoed bestaat uit ongerept woud, kabbelende beekjes, wijngaarden en olijfboomgaarden, vruchtbare landbouwgrond en glooiende weiden. Aan de rand van de ravijn, borro in het Toscaanse dialect, ligt een pittoresk middeleeuws dorp dat teruggaat tot de elfde eeuw. Met een kerkje, stenen huizen in zonnig geel of in warme bruin- en roodtinten. Er zijn appartementen voor de gasten in ondergebracht, en een aantal werkplaatsen van lokale ambachtslui, die er hun producten vervaardigen en verkopen. Verder zijn er ook vijf rustieke boerderijen, waarvan de meeste met zwembad, een prachtig gerestaureerde negentiende-eeuwse villa die ooit voor een prins werd opgetrokken, een onlangs geopende spa, twee tennisterreinen, een manege en twee restaurants, waar de gasten terechtkunnen voor de Toscaanse landkeuken.

Het heerlijke landgoed wordt beheerd door Salvatore Ferragamo, naamgenoot en kleinzoon van de beroemde Italiaanse schoenmaker. Zijn familie kocht Il Borro twintig jaar geleden van hertog Amedeo d’Aosta, een lid van de Italiaanse koninklijke familie, om er een weekendverblijf van te maken, én om het Ferragamo-imperium verder uit te breiden. ?We huurden het domein al vele jaren om er te jagen, toen het in 1993 op de markt kwam”, zegt Salvatore junior, geflankeerd door zijn twee trouwe jachthonden. ?Mijn vader heeft de familie indertijd bijeengeroepen en zijn plannen voorgelegd. Het was een interessante investering, maar alleen als buitenverblijf zou het niet renderen. Hij had een vakantiedomein met hotelaccommodatie voor ogen, en de productie van wijn en olijfolie. Il Borro moest ook een zelfvoorzienend domein worden, en geen gemanipuleerd Toscaans themapark. We telen zelf al onze groenten en fruit, we kweken kippen en chianinakoeien, waarvan de beroemde Florentijnse steaks worden gemaakt die je in onze restaurants kunt eten, we serveren enkel wijn die we zelf maken, en we draaien volledig op zonne-energie die hier op het domein geproduceerd wordt.”

Toscaanse microkosmos

De restauratie van het landgoed duurde zeven jaar en werd met de grootste zorg uitgevoerd. De villa, die het buitenverblijf van de familie zou worden, was niet meer dan een ruïne : ze had gediend als hoofdkwartier van de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog en werd opgeblazen bij hun vertrek. De schade was nooit helemaal hersteld. ?We hebben ze gerenoveerd op basis van oude zwart-witfoto’s die we hadden, en met zo veel mogelijk oorspronkelijke materialen. In het dorp hebben we alle daken vervangen, en de paden die dienen als toegangswegen gerestaureerd. Aan de buitenmuren hebben we niet geraakt, omdat we absoluut wilden vermijden dat onze ingrepen een stijlbreuk zouden veroorzaken met de omgeving. We zijn zelfs verder terug in de tijd gegaan door alle elektriciteitsdraden en buizen die er waren te verwijderen en ondergronds te leggen. Binnen zijn de appartementen uiteraard uitgerust met hedendaagse voorzieningen zoals een keuken en badkamer, maar ook met satelliettelevisie en internet. De renovaties zijn gebeurd in Toscaanse stijl : terracotta vloeren, houten balken, een open haard.”

Salvatore Ferragamo plant dit jaar nog meer vernieuwingen, nu het resort pas lid is geworden van de Relais & Château- hotelgroep. ?Het agrotoerisme in Italië is geëvolueerd, en daar moeten we op inspelen. We boden nog geen roomservice of shuttleservice aan, en we hadden geen nachtwaker die de gasten ook ’s nachts verder kon helpen. Dat gaat nu allemaal veranderen. Er zijn zelfs elektrische autootjes, die de gasten van het dorp naar de spa voeren, driehonderd meter verderop. Daarnaast zijn er ook plannen om elke drie jaar een van de veertien huisje op het domein te restaureren en de manege verder uit te breiden. We hebben nu twintig paarden waarmee je het domein kunt verkennen of rijlessen nemen.”

?De samenwerking met Relais & Chateau was een logische keuze, omdat zij net als wij veel belang hechten aan persoonlijke service en lekker eten. Onze chef kan rechtstreeks van zijn keuken naar de moestuin van het restaurant om verse tomaten te plukken. En wat is er beter dan een simpel bordje tomaat met mozzarella en extra vierge olijfolie ?”

Passie voor schoonheid

Net als de villa en het middeleeuws dorp, waren ook de landbouwgrond en wijngaarden verwaarloosd toen de Ferragamo’s Il Borro kochten. Ze begonnen helemaal opnieuw, en plantten vijf variëteiten druiven op veertig hectare wijnbouwgebied. Die produceren intussen voldoende vruchten voor meer dan 200.000 flessen merlot, syrah, sauvignon blanc en een kleine hoeveelheid grappa per jaar. Toch staat op geen van de flessen de naam Ferragamo. Salvatore wil Il Borro, de wijn en het domein, loskoppelen van zijn bekende achternaam. ?We geloven niet in crossmarketing : Il Borro moet Il Borro zijn. De naam Ferragamo behoort toe aan de mode, en daar willen wij niet van profiteren om onze hotelactiviteiten en onze wijnen te promoten. Die moeten voor zich spreken. Het mooiste compliment dat ik krijg, is als mensen me zeggen dat Il Borro hun favoriete wijn is, en ze niet wisten dat die door de Ferragamo’s wordt gemaakt. Dat is de reactie die ik zoek.”

De naam Ferragamo staat dan wel nergens vermeld, het landgoed straalt dezelfde filosofie uit als die van het lederwarenhuis : sobere elegantie. En een onstilbare passie voor schoonheid. Salvatore’s vader, Ferruccio Ferragamo, hoofd van het mode-imperium, komt nog elke woensdag langs. ?Hij is zeer betrokken. Il Borro is dan ook een symbolische plaats voor onze familie. Het is de plek waar we samenkomen, vooral tijdens de weekends. Alle kinderen hebben hier een huis. En nee, die staan niet op de kaart van het vakantieresort (lacht). In de zomer gaan we paardrijden of fietsen. Ik speel polo met mijn schoonbroers, of voetbal met mijn vader, ondanks zijn leeftijd. En tijdens de herfst jagen we op fazanten, hazen en wilde zwijnen.”

?De herfst is trouwens de beste periode om naar Toscane te reizen. Het landschap is dan prachtig en in steden als Firenze is het tenminste niet zo druk. Tijdens de zomermaanden kan het er soms echt een zoo zijn. Er zijn ook heel wat grote outletwinkels in deze regio, en daar kun je dan de beste koopjes doen.”

Familie en zaken

La famiglia komt, zoals voor zo veel Italianen, voor de Ferragamo’s op de eerste plaats. Het label is tachtig jaar na zijn oprichting daarom nog steeds een familiebedrijf. Maar niet zonder strenge regels. ?Als je in een familiebedrijf aan de derde generatie toe bent, is het belangrijk om niet te veel mensen aan te nemen louter omdat het familie is. Ik heb 24 neven en nichten, als zij allemaal hun ideeën willen doordrukken, zou dat nogal wat chaos geven. De regel is dat er in elke Ferragamobusiness niet meer dan drie familieleden mogen werken. Ze moeten een universiteitsdiploma en een MBA in business hebben, en eerst drie jaar in een extern bedrijf hebben gewerkt. Eisen waaraan ik voldoe, alleen had ik geen zin om in de modesector te stappen. Mijn identieke tweelingbroer, James, heeft gewerkt voor Saks Fifth Avenue, en hij runt nu de accessoireafdeling van Ferragamo. Ik kreeg de kans om in Il Borro de leiding over te nemen. Mijn werk is heel gevarieerd: het maken van wijn samen met de oenoloog, de restauratie van het domein, het runnen van een hotelbusiness, en de wereld rondreizen om erover te vertellen. Het blijft trouwens niet bij delegeren : als de druiven worden geoogst, helpt heel de familie mee.”

Info : www.ilborro.com.

DOOR ELLEN DE WOLF

?We serveren enkel wijn die we zelf maken, en draaien volledig op zonne-energie die hier geproduceerd wordt”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content