De Amerikaanse cosmeticareus Estée Lauder haalde Europees toptalent in huis om zijn make-uplijn een hedendaagse twist te geven. Tom Pecheux, de favoriete visagist van de modewereld, klaarde de klus.

In de enorme ruimte vol spiegels hangt een groot tv-scherm, waarop de modellen van Derek Lam, de modeontwerper van het moment in New York, voorbijparaderen. Ze zijn opgemaakt door Tom Pecheux, met de make-up die hij voor Estée Lauder ontwierp. In strakke designnissen staan de producten als echte kunstwerken uitgestald. De nieuwe make-up artist van het huis geeft interviews aan de lopende band. De dag loopt op zijn einde maar de sfeer blijft ongedwongen en zijn enthousiasme onverminderd. Een ontspannen houding, een doordringende blik en een stevige handdruk illustreren zijn allure, de vlotte babbel en uitbundige schaterlach zijn spirit.

Op een lage tafel staan zijn eerste ontwerpen : de herfstlook Blue Dahlia en een collectie gloss en oogschaduw. Een chique, glamoureuze lijn, geïnspireerd door ‘de Française’. “Ik reis veel. In het buitenland spreekt iedereen me aan over Parijs, de Franse savoir-vivre, de keuken, het fenomeen van de French Lover en de elegantie van de vrouwen. Met die Française in het achterhoofd heb ik het kleurenpalet samengesteld.” Elektrisch blauw en vintage violet voor de ogen, voor een zacht matfluweel resultaat of een mysterieus, theatraal effect. Voor de lippen is er subtiel bleekroze en stralend framboos. Neutraal paarlemoermauve of gedurfd diepblauw voor de nagels. “Ik vind het leuk dat de vrouw haar make-upstijl kan kiezen. Of ze nu van een neutrale, discrete make-up houdt of juist iets gedurfds en smoky : met deze blauw- en violettinten kun je alle kanten uit.”

De zestien oogschaduwtinten bevatten pigmenten die de kleur lang doen houden zonder dof te worden en zorgen voor verschillende effecten : fluweelmat, satijnglans, glitters en intense metaalkleuren. Maar de gloss is zijn lievelingsproduct. “Een vrouw die gloss draagt, vraagt om gekust te worden !” Hij koos voor lichte, comfortabele texturen in een breed palet van zeventien tinten : van natuurlijk tot glamoureus, smakelijk tot sensueel.

De lieveling van de sterren

Het cv van Tom Pecheux lijkt op een who’s who van de mode en de fotografie. Hij is gevuld met de make-uplooks voor de defilés van Prada, YSL, Ralph Lauren, Givenchy, Balmain, Marni en Jean Paul Gaultier. Zonder zijn samenwerkingen te vergeten met grote modefotografen als Mario Testino, Patrick Demarchelier, Peter Lindbergh of Mario Sorrenti, voor de campagnes van modehuizen en producties van modebladen als Vogue en Harper’s Bazaar.

Geboren in de Bourgogne, groeit Pecheux op de boerderij van zijn ouders op. Als tiener wil hij banketbakker worden, waarvoor hij hotelschool in de Jura volgt. Op zoek naar zijn eerste job trekt hij naar de hoofdstad, waar hij het Parijse nachtleven ontdekt : vol feesten, mooie meisjes en… de make-up. Twee maanden later vertelt hij zijn ouders dat hij zijn leven wil omgooien om professioneel visagist te worden. Ze laten hem zijn gang gaan.

Het begin is moeilijk, maar na enkele jaren brengt de ontmoeting met modefotograaf Mario Testino en styliste Carine Roitfeld, nu hoofdredactrice van de Franse Vogue, zijn carrière in een stroomversnelling. Hij reist de wereld af, wordt een autoriteit op de defilés en de lieveling van sterren als Liz Hurley, Gwyneth Paltrow en Meg Ryan. Hij werkt enkele jaren voor Maybelline, en in 2001 wordt hij gevraagd om de make-uplijn van Shiseido te ontwikkelen. De kunstzinnige witte dames van Serge Lutens ruimen baan voor een hedendaagse collectie die wereldwijd een groot publiek aanspreekt.

“Vandaag zijn mijn ouders heel trots, zelfs als ze het niet helemaal begrijpen. Soms vragen ze waarom ik Madonna in Los Angeles ga opmaken. Ik heb dat nodig. Maar evengoed geniet ik ervan om thuis te komen, te tuinieren met mijn vader, wortels te schillen met mijn moeder. De bloemen in onze tuin inspireren me bij het ontwerpen van make-up.”

Vorig jaar vroeg Estée Lauder hem als artistiek directeur om hun make-up moderniteit, kracht en die typisch Franse chic te geven. Tom Pecheux vertelt wat hem over de streep trok : “Ken je het verhaal van Estée Lauder ? Ze wilde haar parfum ( Youth Dew) verkopen aan Bloomingdale’s, het chique warenhuis in New York, maar zonder succes. Dus liet ze een fles kapot vallen zodat de hele winkel dagenlang rook en de klanten zelf kwamen vragen naar de geur. Dat gekke kantje bevalt me, inspireert me om dezelfde richting uit te gaan.”

Door Barbara Witkowska – Bewerking Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content