Jong talent ontdekken, nieuwe trends en adressen signaleren in de gastronomie en foodfotografie van topniveau. Daar is Knack Weekend altijd koploper in geweest. Enkele mijlpalen.

GEDEGEN WIJNJOURNALISTIEK

No-nonsense was vanaf het prille begin de leidraad in de wijnverslaggeving in Knack Weekend (overigens een pionier op dat gebied). De recensies steunen op een technische definiëring in kwaliteitsklassen en op een gepersonaliseerde evaluatie. Van meet af aan werd ook ‘wijnracisme’, waarbij alleen de ‘grote’ aan bod komen, geweerd en werden kleine wijn-tjes uit Bordeaux en wijnen uit Italië, Duitsland en Portugal uitvoerig besproken. Dubieuze praktijken worden geregeld aan de kaak gesteld. (HVH)

1984, ‘De tijd dat de wijn in de mond blijft hangen’

DE FOODIES REGEREN

Zo’n kwarteeuw geleden hadden we het voor het eerst over het nieuwste fenomeen in de eetwereld : de foodies. Clichés uit de foodiewereld waren : „Ik lees kookboeken als romans.” „Hoe langer de naam hoe beter de wijn.” „Mensen die goed koken zijn ook goed in bed.” „Vriend- of vriendin-foodie weet niets van eten !” (PvD)

1986 ‘De foodies regeren’

HOE MAAKT U HET?

Het leek culinair medewerker van het eerste uur Pieter van Doveren een leuk idee om hobbykoks met eenvoudige recepten naar voren te brengen. Tony Le Duc maakte de portretten en een van de eerste kandidaten was niemand minder dan zanger en filmrecensent Roel Van Bambost. De succesformule loopt nog steeds. (PvD)

1988, ‘Hoe Maakt U Het’

FUSION COOKING

Als antwoord op de Franse nouvelle cuisine ontstaat (in Californië) een nieuwe, levendige keukentrend. Culinair auteur Willem Asaert, in die tijd manager van het Antwerpse Alfa Theater Hotel, noemde in Knack Weekend van 18 januari 1995 de nieuwe wereldkeuken ‘eclectisch’. Via zijn Portugese chef-kok Manuel Tavares (hotel-restaurant Carrousel) promootte Willem cross-cultural cooking. (PvD)

1995, ‘Wereldreis in de pan’

CHATEAU SIMPLE

In lijn met de filosofie achter de wijnverslaggeving in ons blad wordt in 1997 de tweewekelijkse rubriek Château Simple opgestart. Daarin worden betaalbare wijnen uit de supermarkt becommentarieerd. De veelgelezen reeks loopt nog steeds. (HVH)

1997, ‘Château Simple’

MOLECULAIRE GASTRONOMIE

Jean-Pierre Gabriel realiseerde als eerste in ons land een reportage over de revolutionaire keuken van Ferran Adrià en zijn broer Albert in het Catalaanse El Bulli. Onze reporter bracht er twee dagen door in de keuken. De experimenten van Adrià legden de basis voor wat men de ‘moleculaire gastronomie’ zou gaan noemen. De Catalaanse koks waren aangenaam verrast toen lezers in Rosas toekwamen met het allereerste artikel over El Bulli in Knack Weekend. (JPG)

1999, ‘Catalaans vuurwerk’

KLAS SIEKERS MET EEN TWIST

De opkomst van nieuwe kooktechnieken en ingrediënten leidde tot een herinterpretatie van klassiekers. Alles komt terug maar in een nieuw jasje, aangepast aan hedendaagse smaken en voorkeuren. (VDP)

2001 ‘Tatin en tantes’, 2003, ‘Mary in de soep’

OOSTERSE SMAKEN

Vier jaar geleden was umami nog een obscuur begrip en woorden als rins, galanga of lakken deden wenkbrauwen fronsen. Vandaag is ‘de vijfde smaak’, net als veel andere culinaire termen, producten en technieken uit het oosten, vrij goed ingeburgerd in onze keuken. (WA)

2005 Wokken, 2006 Rinse keuken, 2008 Umami, 2009 Japanse keuken

VEGETARISCH

Het vegetarische koken heeft de voorbije dertig jaar zijn ‘bruine’ imago afgeschud. Daar zit de popula- riteit van internationale keukens – Italiaans, Thais, Japans – zeker voor iets tussen. Gerechten werden lichter, kleurrijker en vooral… vlees en vis zijn niet langer onmisbaar op het bord. (VDP)

2004 ‘Groenten op de grill’, 2005 ‘Wild voor vegetariërs’

GROENE VOORLOPER

Alice Waters van het restaurant Chez Panisse in Californië wordt vaak ‘de moeder van de Amerikaanse keuken’ genoemd. Deze avant-gardiste van de biobeweging, voorvechtster van de boerenmarkten en van de organische keuken wordt in ons blad geportretteerd. Zij speelt in de VS nog altijd een belangrijke rol als opinion maker. (JPG)

2000, ‘Het wonderbord van Alice’

SLOWFOOD

Als tegenwicht tegen het oprukkende fastfood is vanuit Italië de internationale Slow Food-beweging op gang gekomen. Jean-Pierre Gabriel interviewt stichter Carlo Petrini, naar aanleiding van de oprichting van de Universiteit van de Smaak in Bra (JPG)

2000, ‘Lekker langzaam’

ONGEWONE DESSERTS

De patisseriekeuken treedt op het voorplan met steeds gewaagdere creaties. Zoet is geen must meer voor desserts. Geen enkel ingrediënt is nog off-limits : groenten, peper en zout, bloemen, witte truffel, mosterd… Het kan allemaal. (VDP)

2003 ‘Vurige ijsjes’, 2004 ‘Groenten na de maaltijd’

VERGETEN GROENTEN

Topinamboer, warmoes, koolrabi… Nu maken ‘vergeten’ groenten deel uit van ons dagelijks menu, maar niet zo lang geleden zaten ze nog in het verdomhoekje. Tot inventieve koks ze herontdekten. De trend zet zich verder dankzij de heropleving van de moestuin. (VDP)

2001 ‘Waar zijn ze gebleven ?’

HOBBYKOK KRIJGT STER

Via de wedstrijd Hobbykok van het Jaar ontdekt Knack Weekend jong talent. Kunsthistoricus Matthieu Beudaert werkte in de boekhandel van het Museum voor Schone Kunsten in Brussel toen hij in 2004 de wedstrijd won. Na zijn overwinning realiseerde hij zijn droom : in 2009 opende hij met zijn vrouw Sofie Delbeke eethuis Table d’Amis. Twee jaar later beloonde Michelin hem met een eerste ster. (PvD)

2009, ‘Koken met de kampioen’

SMAKEN EN TEXTUREN

Minder bekende en nieuwe producten bepalen mee de culinaire evolutie. Smaken en texturen ontleden, evalueren en tot hun recht laten komen via recepten zijn een uitdaging voor elke kok. (WA)

2005 Jonge makreel, 2005 Nobel en bijna vergeten varken (Berkshire), 2007 Zwartpootkip, 2009 Zeegroenten

OPMARS VAN DE KOREAANSE KEUKEN

Minder dan twee jaar na de publicatie van een reportage in ons blad over de Koreaanse keuken wordt deze wereldwijd bestempeld als „the one to watch. (JPG)

2010, ‘Korea, land van kimchi en bibimbap’

TERUG NAAR DE PURE SMAAKKEUKEN

Na al de hype rond de moleculaire keuken keren koks terug naar de essentie van het koken. Klassieke regels worden afgestoft, nieuwe technieken worden alleen toegepast als ze een meerwaarde creëren. Pieter van Doveren portretteert twee jonge Vlaamse voortrekkers van de pure smaakkeuken : Pieter Lonneville en Jason Blancquaert. De keuken van vandaag is eerlijk en transparant : de klant ziet en proeft wat hij krijgt ! Er wordt gewerkt met producten van eerste kwaliteit die met respect worden bereid. (PvD)

2012 ‘Passie voor puur’

DOOR VEERLE DE POOTER – JEAN-PIERRE GABRIEL – PIETER VAN DOVEREN – HERWIG VAN HOVE – WILLEM ASAERT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content