Karin Lenders ( 33) reinigt sedert twee jaar hardware, telefoontoestellen en printers. Ze heeft inmiddels handen te kort.

Piet De Moor / Foto Hypnovisuals

Computercleaning is een vrij nieuw beroep. Toen ik het leerde kennen, sprak het me direct aan. Mijn vroeger werk beviel me niet. Ik was receptioniste en had onmogelijke uren. Daarom ging ik op zoek naar een zelfstandige job waarin ik mijn werk zelf kon organiseren.

De opleiding duurt in feite maar een dag. Je moet weten hoe een computer en zijn randapparatuur functioneert. Dan kan je meteen aan de slag. Met een speciale stofzuiger maak ik de computer stofvrij. Dan verwijder ik met een reinigingsbus het aangekoekte vuil. Met speciale stokjes haal ik het tussen de toetsen uit. Ik gebruik nooit alcohol : dat tast het scherm aan. Het apparaat krijgt ook een antistatische beurt, want het komt voor dat computers elektriciteit opladen. Het is niet leuk als je om de haverklap een lading stroom door je vingertoppen gejaagd krijgt. Ten slotte poets ik de computer glanzend met reinigingsdoekjes.

Je hebt er geen idee van in welke toestand ik sommige computers aantref. Naar sommige toestellen is zeker in geen tien jaar omgekeken. Ze zijn zo smerig dat je de letters op het toetsenbord niet meer kunt zien. Alleen al om hygiënische redenen zouden ze behandeld moeten worden. Hetzelfde geldt trouwens ook voor faxapparaten, printers en telefoons. Dat zijn toestellen die om het jaar een grondige beurt zouden moeten krijgen. Sommige mensen wrijven zich de ogen uit als ze zien wat voor een wonder een reiniging kan betekenen. Ze denken dat ze een nieuw toestel gekregen hebben.

Onlangs ging ik langs bij iemand die op het punt stond een nieuwe muis te kopen. De man was op van de zenuwen omdat het kogeltje in de muis niet meer soepel rolde en hij heksentoeren moest uithalen om met het pijltje op de juiste plaats te gaan staan op het scherm. In nog geen minuut had ik het probleem verholpen. De rekening voor de oppoetsbeurt van de hele computer, printer en fax was in dit geval beslist veel lager dan wat een nieuwe muis gekost zou hebben.

Steeds meer bedrijven hechten er belang aan dat hun apparaten er netjes uitzien. Het maakt een slechte indruk op klanten en bezoekers als de computers en telefoons niet om aan te zien zijn. Bovendien gaan computers ook langer mee wanneer ze geregeld onderhouden worden. Ook verzekeringen doen steeds vaker een beroep op onze diensten voor expertises. Er zijn computers die na een brandje met veel rookontwikkeling nog perfect functioneren, maar die wel helemaal onder het roet zitten. Ik ga dan na of ze nog opgeknapt kunnen worden.

Tweeënhalf jaar geleden heb ik me als zelfstandige gevestigd. Ik heb het zo druk dat ik mijn toekomstige levenspartner heb gevraagd om in de zaak te stappen. Klanten heb ik in heel België. Ik ben vaak onderweg van acht uur ’s morgens tot tien uur ’s avonds. Ook in de weekends ben ik dikwijls aan de slag. In een klein bedrijf is het karwei snel geklaard. Maar als ik naar mijn grootste klant ga, ben ik toch vier opeenvolgende dagen bezig. In twee jaar tijd heb ik mijn werkterrein uitgebouwd. In het begin belde ik aan de hand van de gele gids lukraak potentiële klanten op. Dat werkte goed, want na het derde telefoontje was het al raak. Na een tijdje kon ik referentielijsten van tevreden klanten bij mijn offertes voegen. Het komt ook voor dat nieuwe klanten me zelf contacteren. Ze moeten op een wachttijd van gemiddeld tien dagen rekenen. Maar als er echt dringende problemen zijn, tracht ik ze direct uit de nood te helpen.

Ik doe deze job heel graag. Het is leuk om te zien dat de klanten tevreden zijn met het resultaat van mijn werk. Het is een heel afwisselende bezigheid. Ik ben veel met de wagen onderweg en ik ontmoet steeds weer andere mensen.

Tel. en fax : (09) 226.85.04.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content