Joost Vanhove (37) is germanist, leidt met zijn vrouw in Sint-Martens-Latem GEA, een centrum voor psychodynamica en communicatie, en componeerde twee cd’s die helend werken.

Anne Geerts / Foto Hypnovisuals

Muziek heeft veel te maken met stilte. Ik vind mijn inspiratie in stilte. De natuur is voor mij hoorbare stilte… In wezen maak ik niets nieuws. Ik zet mijn antennes open en ik vertaal wat ik hoor in de natuur. Ik zou mij het leven niet kunnen indenken zonder muziek. Vanaf mijn negende maakte ik muziek op twee afgedankte piano’s waarvan ik één ontmanteld had om de snaren te bespelen. Ik kreeg pianoles van een leraar die ook een natuur- en vogelliefhebber was. Van Bach bracht ik niet veel terecht, maar mijn eigen composities maakten mijn pianoleraar sprakeloos. Die verbazing stimuleerde mij. Ik was toen twaalf jaar. Pas twaalf jaar later kocht ik mijn eerste synthesizer en begon ik onder andere voor tv te componeren. Inmiddels bracht ik in eigen beheer twee cd’s uit : Journeys en Solar.

Solar ontstond op een bizarre manier. Op een dag, vijf jaar geleden, luisterde ik naar de nachtradio terwijl mijn stereo-installatie defect was. De radio stond zacht en de klankvervorming stoorde niet bij het studeren. Integendeel. Ik merkte dat ik meer energie kreeg, heel alert en ontspannen werd. Diezelfde week bezocht ik mijn tandarts. Toen ik vroeg waarom hij geen muziek draaide tijdens zijn werk, antwoordde hij dat de meeste muziek hem ofwel slaperig ofwel nerveus maakte. Ik dacht toen na en moest beamen dat er inderdaad maar weinig muziek bestaat die én rustgevend én opgewekt is. Met mijn tandarts in mijn achterhoofd ging ik uitvissen wat maakte dat de klank uit mijn kapotte stereo-installatie mij energie gaf. Met de technische hulp van Ivan Candaele heb ik het Subtle Timbre Envelope Modification-procédé ontwikkeld. Met S.T.E.M. boots ik de klankvervorming na zonder de storende elementen. Eigenlijk bewerk ik heel subtiel het verloop van een klank. Kleine nuances van toonhoogtes hebben op zacht volume hetzelfde effect als een klaterende fontein of het ruisen van bladeren. Ik gebruik bewust geen natuur-, zee- of dolfijngeluiden. Daarvan bestaan al genoeg cd’s. S.T.E.M. heeft wel het ritmisch verloop van natuurgeluiden : zacht en golvend. Ik bespeel onder meer clavichord omdat die al hoge tonen en een snelle aanslag heeft en S.T.E.M. daarop makkelijk toe te passen is.

Hoe meer en hoe subtieler de variatie in de muziek of het geluid, hoe voedender de muziek is voor de luisteraar. Ik gaf democassettes aan een vijftigtal mensen met de vraag die op heel zacht een paar uren per dag non-stop te draaien, en hun reacties en die van de andere, nietsvermoedende luisteraars te observeren. Iemand deed de test op het werk. Na een paar dagen vroegen collega’s of er iets veranderd was aan de verlichting, of het niet leek alsof de ruimte groter was, of de anderen ook plots minder last hadden van het geluid van hun computer. Zowel de mensen uit mijn energieworkshops als mensen die de cd’s elders kochten zeggen dat de muziek kalmeert en alert houdt, dat de concentratie verhoogt en bepaalde ziektesymptomen verminderen. Iemand vroeg haar chirurg om de muziek tijdens de operatie te spelen. In Amerika mogen artsen bij wet geen sarcastische moppen vertellen tijdens de operatie omdat inmiddels bewezen is dat mensen onder verdoving alles wat gebeurt toch onbewust registreren. Ik kan het effect van Solar zo sterk maken als ik wil. Maar zoals elke zuiveringskuur op welk terrein ook is té niet goed.

In mijn workshops leer ik mensen ook luisteren naar elkaar en naar hun eigen stem. De melodie waarop bepaalde woorden gezegd worden, heeft een enorme impact. Positieve ideeën hebben pas impact als ze van binnenuit klinken. Begeleiders zouden eerst naar de stem van een cliënt moeten luisteren en dan naar de woorden. Je moet luisteren naar wat iemand ?zingt? en daarop intunen. Door dezelfde melodie te ?zingen?, wordt het contact versterkt.

Info GEA : tel. (09) 281.05.30.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content