Tijdgenoten

Kris Fagot (26) en Herbert Struyf (28) startten vorig jaar Ultra op, een alternatieve Website rond muziek, film, cd-roms en reizen.

Marleen Wynants / Foto : Lieve Blancquaert

Vijf jaar geleden leerde ik Herbert Struyf kennen als hoofdredacteur van Sampled !, het ledenblad van Jeugdhuis Lintfabriek in Kontich. Herberts muziekinteresse wordt al jaren gevoed door Amerikaanse fanzines en de underground-pers, terwijl ik geïnteresseerd ben in de zogenaamde lo-fi of lo-tech scene : bands die losstaan van de klassieke routine van opname, productie en promotie, en die hun muziek met beperktere middelen opnemen en via kleine of bevriende labeltjes uitbrengen. Zo speel ik zelf in een huiskamerproject dat Napkin vs. Soda heet, en dat via die underground scene op een Zweeds label is terechtgekomen.

Het idee van de Ultra-website groeide intuïtief. We wilden de muziek en de cultuur die ons aanspreekt en die in de klassieke pers weinig of geen weerklank krijgt een forum bieden. We wilden het flexibel en kleinschalig houden, maar zijn ondertussen wel een van de weinige Europese muzieksites op Internet die constant worden aangevuld en aangepast. Met Internet kwamen we al vroeg in contact via de universiteit ik studeerde rechten en Herbert doctoreert momenteel in scheikunde. We hadden snel het webzine Addicted To Noise ontdekt, en toen we zelf de kans kregen om gratis een magazine op het Web te zetten, aarzelden we niet.

De voordelen van een digitaal magazine ? Het web is multimediaal : je kunt niet alleen over muziek en video schrijven, maar ook fragmenten laten horen of zien. Het WWW gaat ook wereldwijd, en daardoor krijgen bands als Die Anarchistische Abendunterhaltung, Buttweiser, De Bossen en Mote via Ultra nu ook in het buitenland extra aandacht en promotie. Daarnaast zijn de hyperlinks belangrijk : je kunt je onderwerpen meteen in een context plaatsen of er bepaalde associaties aan koppelen. Een digizine als Ultra is ook snel updatebaar : je kunt aparte pagina’s veranderen of inlassen. Een ander belangrijk verschil met de geschreven pers is de continuïteit van een tijdschrift als Ultra : het is eigenlijk een altijd voortdurend nummer waaraan nieuwe artikels worden toegevoegd en waaruit oudere worden verwijderd. Die komen dan terecht in een gemakkelijk te raadplegen database.

Voor Ultra is het van essentieel belang dat de lezer beknopte to-the-point-artikelen krijgt. Ultra is een doorgeefluik. De keuze van groepen en onderwerpen spreekt voor zich, en promotietalk wordt ten stelligste vermeden. Het is trouwens niet leuk om langdradige teksten op een scherm te zitten lezen, daar heeft niemand wat aan. Bovendien belast dat het Internetverkeer. Er bestaat een duidelijke tendens in deze gedigitaliseerde informatiemaatschappij naar beknopte, relevante en juiste informatie binnen een beperkte tijd. En Internet is daar alvast één exponent van. Er zijn flink wat commerciële sites die er alles en vooral veel blabla voor overhebben om hun producten via het Net te verkopen, maar die draaien nu gewoon mee in de hele hype rond het Internet en zullen gegarandeerd snel verdwijnen.

Wij maken Ultra in onze vrije tijd, met een harde kern van een vijftal medewerkers. We staan zowel in voor de teksten als voor het scannen, samplen en het lay-outen in HTML om de pagina’s in de gewenste vorm op het Web te krijgen. Dat is een hele opgave. Toch willen we voorlopig een loggere structuur vermijden, en pakken we het liever iets kleinschaliger aan als we daardoor ook flexibeler blijven en de deur kunnen laten openstaan voor radicale koerswijzigingen.

Belangrijk voor een digizine als Ultra is de verregaande interactiviteit die een medium als Internet mogelijk maakt. Als een lezer het niet eens is met een bespreking van een plaat of artiest in Ultra, stuurt hij gewoon zijn versie in, en als die goed geschreven is, zetten we ze op de site. Reageren via e-mail is trouwens veel gemakkelijker dan het schrijven en insturen van een lezersbrief. En waar je vroeger geen enkele controle of feedback had over het feit of een recensie of artikel wel of niet gelezen werd, kan je nu aan de hand van de hit rates, het aantal keren dat een bepaalde pagina opgevraagd wordt, perfect weten welke pagina’s bij de lezers populair zijn en welke niet.

Sinds november gaat het aantal lezers in ieder geval in stijgende lijn. Reacties komen uit het binnenland maar ook van daarbuiten, en vooral vanuit de VS waar een aantal bands al hebben laten weten dat ze Ultra een warm hart toedragen. Een selectie van deze reacties kan je trouwens op de feedback-pagina lezen. De reacties zijn echt waar voor 100 % positief.

Ultra URL :

http://www.dma.be/p/ultra

e-mail: ultra@dma.be

Kris Fagot (links) : Relevante informatie in een beperkte tijd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content