Stef Andries(31) boekt techno- en house-dj’s, en is de Belgische verdeler van de energiedrank XTC.

Marleen Wynants Foto : Lieve Blancquaert

Ik ben licentiaat lichamelijke opvoeding, maar heb altijd veel affiniteit met muziek gehad. Toen ik 18 was, werkte ik in danscafé De Knoet in Aarschot als ober, maar al snel begon ik platen te draaien in de weekends. Puur om ambiance te maken. In de vroege avond waren dat de populaire platen van het ogenblik : techno of new beat of post new wave à la Fad Gadget en Joy Division. Van house was toen nog niet echt sprake. Later op de avond vloeide dat over in disco, oude funk, rock en sixties. Toen ik afstudeerde, leerde ik Maurice Engelen kennen, en werd ik promotie- en pr-jongen voor Antler Records.

Na twee jaar in de muziekindustrie wilde ik iets anders. Ik had gemerkt dat niemand zich echt met boekingen van dj’s bezighield, en omdat ik zoveel contacten in de house- en dansmuziekwereld had, werd Grizzly Entertainment geboren. Mijn bedoeling was vooral in België te werken, maar na twee jaar is drie vierde van mijn werk op het buitenland gericht. Aanvankelijk had ik te veel dj’s, en ik besefte dat ik beter een goede detailhandel in dj’s kon runnen dan een supermarkt. Zo kan ik beter mijn mensen begeleiden, promoten en pushen als het moet. Nu werk ik met zo’n tien à vijftien dj’s die verbonden zijn aan Bonza Records uit Deurne en Reload uit Gent.

House en house is twee. Je moet een verschil maken tussen de Bonk-Bonk-Tuut-Fluit-troep die je uit sommige wagens hoort komen en de echt goede house en techno. Dat is helemaal geen muziek voor idioten of mensen die laaggeschoold zijn, zoals vaak beweerd wordt. Het is een serieuze muziekindustrie, en de dj’s, muzikanten en organisatoren zijn er ernstig mee bezig. Vroeger was een dj een hobbyist, nu heb je er al een heleboel professionele die ook willen gerespecteerd worden. Die mensen moet je een bepaalde financiële en kwalitatieve zekerheid kunnen geven. Ik word verondersteld om de markt te kennen en mijn mensen niet naar amateuristische cowboyfuiven te sturen, waar ze voor weinig geld in alles behalve optimale omstandigheden moeten werken. De dj’s zelf moeten hun reputatie kunnen uitbouwen en onderhouden. Tien jaar geleden waren ze anoniem, op enkele uitzonderingen na.

House- of techno-dj’s draaien uitsluitend vinylplaten, sommige commerciële dj’s draaien een combinatie van cd’s en vinyl of zelfs uitsluitend cd’s. Vinyl is makkelijker om te mixen. Met cd’s gaat dat ook, maar dan moet je echt je materiaal beheersen. Dat is belangrijk in de housewereld, omdat de reputatie van een dj valt of staat met zijn manier van mixen en het opbouwen van de sfeer. Een dj zonder naam is als een artiest zonder plaat of repertoire : die krijgt ook geen optredens. Vandaar dat de namen van goede dj’s ook in grote letters op de affiches staan. De anonimiteit is opgeheven, en regelmatig verwerft een dj een heuse artiestenstatus. Sommigen krijgen kapsones en beginnen te zweven, anderen verafschuwen elke vorm van hype rond hun persoon.

Sinds juni vorig jaar is bij mijn boekingsactiviteiten de verdeling van de drank XTC gekomen. In Sankt Gallen ontmoette ik toevallig de verdeler voor Zwitserland, en die vertelde dat men voor de XTC power energy drink op zoek was naar een Belgische partner. De naam klinkt dubbelzinnig, maar het is een niet-alcoholische energiedrank. Je kunt er je vermoeidheid even mee overbruggen, zonder de zogeheten drugseffecten die uiteindelijk toch de pret bederven. Je krijgt er geen kick of roes van, het is eerder te vergelijken met het effect van een sterke kop koffie. Natuurlijk hadden bepaalde instanties een probleem met de naam, maar wat doe je dan met Coke van Coca-Cola of Opium van Yves Saint Laurent ? Dat zijn namen van specifieke drugs, terwijl ecstacy alleen een gemoedsgesteldheid omschrijft.

Kan je te veel drinken van XTC ? Niet echt, want de drank bestaat uit guarana, guaranacafeïne, L-carnitine en taurin. Als je er drie van ophebt, begint de cafeïne zwaar op je maag te liggen en schakel je over op iets anders. In Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland zijn die energiedranken echt doorgebroken Red Bull is marktleider met 35 miljoen blikjes per jaar en die landen blinken nochtans uit in strenge voorschriften. Er zijn trouwens al voldoende wetenschappelijke studies die bewezen hebben dat ze je een impuls geven zonder nadelige gevolgen. De ingrediënten werken in op je metabolisme, en XTC was bijna als dieetproduct op de markt gekomen. Maar daarvoor zat er net iets te veel limonade in.

Ach, ik ben eigenlijk gewoon een soort kruisvaarder voor aangename fun, voor goede techno en een lekker energiedrankje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content