Samen met vennoot Benoît Meurens creëert Paul Licot(31) klank- en lichtshows rond monumenten en andere sites. Binnenkort is de Mercator in Oostende aan de beurt.

BART VANDERGETEN / FOTO HYPNOVISUALS

Alle voorstellingen die we produceren, steunen volledig op de klankband. Na vijf jaar weten we welke muziek het doet bij het publiek, kunnen we perfect inschatten welke fragmenten welke sfeer oproepen. Daarbovenop komen dan het licht, het vuurwerk, de geluidseffecten en de stem die het verhaal vertelt, een menselijk of vermenselijkt personage. Dit jaar in Veurne lieten we bijvoorbeeld de geschiedenis van de stad vertellen door ?het Licht?. Dat verhaalde hoe zijn schijnsel feller werd met de Renaissance, om weer in sterkte af te nemen tijdens de troebelen van de Franse revolutie, enz. Zo geven we tussendoor, op een niet-belerende manier, historische gegevens mee.

Met een klank- en lichtshow heb je echter een gevaarlijk medium in handen, als je niet gewetensvol te werk gaat. Want krachtig is het wel. Om te beginnen structureren we de scenario’s helemaal volgens de principes die de Amerikaanse films zo succesvol hebben gemaakt. Grofweg : een held die een zoektocht onderneemt en achtereenvolgende beproevingen doorstaat, hetgeen uiteindelijk tot een ontknoping leidt. Vooral de Disneyfilms gebruiken keer op keer dezelfde formule, waar iedereen, jong of oud, zich door laat meeslepen. Alleen worden de emoties bij ons door de lichtshow en de bijzonder expressieve muziek die soms uit luidsprekers van wel 60.000 watt davert, buiten proportie opgeblazen. Als je dan een misstap begaat, zijn de gevolgen even buitensporig.

Vorig jaar hebben we bij vier steenkoolmijnen het verhaal gebracht van de mijnwerkers. Erg emotioneel. Een groot deel van het publiek bestond uit ex-mijnwerkers en hun familie, ik hoef je niet te zeggen hoe betrokken die zich bij het onderwerp voelden. Tijdens de voorstelling waren heel wat mensen aan het huilen. Als je dan de mijnsluiting of, sterker nog, een mijnramp aanraakt, moet je op je tellen letten. Stel je voor dat we bepaalde personen expliciet met de vinger gaan wijzen… Ik verzeker je : het volstaat om het publiek trapsgewijs mee te nemen, om de emoties mee te laten oplaaien, en uiteindelijk kan je de mensen om het even wat doen geloven. Daarom leggen wij aan onze producties ook duidelijke beperkingen op, worden de scenario’s vooraf altijd besproken met de opdrachtgevende gemeente. Sommige rockgroepen hebben hun publiek al zalen laten afbreken, wij hebben de mensen hooguit een keer gevraagd om hun zaklantaarns aan te steken.

Binnenkort gaan we een spektakel maken rond de Mercator in Oostende. Elke stad probeert tegenwoordig via grote evenementen te tonen wat ze toeristisch in huis heeft. Goed voor ons natuurlijk, daar moeten wij het van hebben. Beu zal het publiek de klank- en lichtshows niet gauw worden. Zolang we maar evolueren. België is klein, en wanneer zoals vorig jaar 250.000 mensen één van onze voorstellingen heeft gezien (zijnde 1 Belg op 40), dan is dat echt… veel. Bijgevolg leveren we nu enkel nog voorstellingen op maat af. We gaan de site vooraf bestuderen en passen onze show daaraan aan. Bovendien zit er nooit iets gratuits in onze voorstellingen, we vermijden het effect om het effect. De middelen waarmee je voor een klank- en lichtspel uitpakt, mogen dan nog zoveel indruk maken, alleen daarmee zal je de mensen niet langer dan vijf minuten boeien.

Maar voor alle duidelijkheid : wij brengen geen historische documentaire, alleen een fantastisch verhaal gebaseerd op de geschiedenis, dat een groot publiek op een originele manier wil laten kennismaken met een waardevolle site. Voor verdergaande informatie moet je bij andere media zijn. Toch mag gezegd dat een aantal gemeenten na onze voorstellingen overheidssteun hebben ontvangen voor restauratiewerken aan een monument. Gewoon omdat wij er de aandacht op hebben gericht, en de pers daarop doorging en de mensen erover begonnen te praten. Dat doet altijd plezier.

In het kader van de Open Monumentendag vindt op 12 september om21 u. 30 een lichtshow plaats rond de Mercator in Oostende.

Benoît Meurens en Paul Licot (r.) : De emotionele impact van zo’n spektakel is niet te onderschatten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content