THUISKOMST VAN McQUEEN
Modeontwerpers waren de voorbije jaren al het onderwerp van talloze films, documentaires, tentoonstellingen en boeken. Maar een toneelstuk over een designer die zelf een meester in theatraliteit was ? Vijf jaar na zijn dood waagt het Londense St. James Theatre, nabij Buckingham Palace, zich aan de donkere droomwereld van Alexander McQueen, die op zijn veertigste uit het leven stapte.
McQueen, dat in première gaat op 12 mei, belooft echter geen traditionele terugblik op het leven van de betreurde Brit. Toneelauteur James Phillips en bekroond regisseur John Caird brengen immers een volledig nieuw verhaal dat zich afspeelt in de woning van de ontwerper in Mayfair. Daar treft McQueen op een avond een jonge inbreekster aan, die hij vervolgens niet aangeeft bij de politie, maar op sleeptouw neemt door de stad. Wat doet vermoeden dat de kostuum- en decorafdeling van het theater zich alvast niet zal verslikken in de enscenering van McQueens spectaculaire collecties en shows.
Daarvoor kunt u terecht in het Victoria & Albert Museum, waar de Savage Beauty-retrospectieve van het Metropolitan Museum of Art in New York deze week opent. Een thuiskomst als het ware, want McQueen groeide op in Stratford, in het oosten van Londen, en liep als zestienjarige stage bij kleermaker Anderson & Sheppard op Savile Row. Later voltooide hij zijn studies aan het Central Saint Martins College of Art and Design en werd hij tussen 1996 en 2003 vier keer tot Brits designer van het jaar uitgeroepen.
In New York trok Savage Beauty maar liefst 650.000 bezoekers, en ook in Londen gaat het die kant op. Twee maanden voor de opening waren al meer dan 30.000 tickets verkocht in 57 landen, waarop het mu-seum de expo alvast met twee weken verlengde en de openingsuren uitbreidde. Ter plaatse zullen meer dan tweehonderd silhouetten en accessoires te zien zijn, van McQueens afstudeercollectie tot zijn (postuum voltooide) ontwerpen voor de wintercollectie van 2010. Aparte secties zijn er onder meer voor de intense samenwerking met andere creatieve-lingen, zoals hoedenmaker Philip Treacy, en voor McQueens doortocht bij Givenchy, waar hij hoofdontwerper was van 1996 tot 2001. De scenografie, in handen van de productiemaatschappij die destijds ook zijn defilés verzorgde, wordt een extravagante hoogtechnologische bedoening en herneemt het 3D-hologram van Kate Moss dat in 2006 de voorstelling van de Widows of Culloden-collectie afsloot.
Ook het Tate Britain springt op de kar, met een fototentoonstelling van Nick Waplington, die destijds de totstandkoming van McQueens laatste collectie documenteerde, en zo unieke beelden kon maken van de ontwerper achter de schermen. Leesvoer voor op de trein bieden ondertussen de vele McQueenbiografieën die dezer dagen van de persen rollen, de ene al meer geautoriseerd dan de andere.
Expo in het V&A van 14 maart tot 2 augustus, in het Tate Britain tot 17 mei.
Info : www.vam.ac.uk, www.tate.org.uk, www.mcqueentheplay.com.
WIM DENOLF
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier