TENNISROCK

Fred Perry in actie in de jaren dertig. © GF

SPORTS- EN STREETWEARMERK FRED PERRY OPENDE ZIJN EERSTE FLAGSHIP STORE IN BELGIË. ZIJN ‘PREPPY’ LOOK EN LOGO DOEN VERMOEDEN DAT HET EEN IETWAT ELITAIR LABEL IS. TOCH DANKT HET ZIJN NAAM AAN EEN REBELSE ARBEIDERSZOON, DIE SCHITTERDE OP DE TENNISCOURT EN IN DE BRITSE MUZIEKSCENE. HET VERHAAL VAN EEN BEWOGEN LEVEN.

In de Fred Perrywinkel die eind maart in Antwerpen opende, zal de Authenticcollectie verkrijgbaar zijn, gekenmerkt door het klassieke poloshirt, en de tweede capsulecollectie van Amy Winehouse voor het merk. De premiumcollectie Laurel Wreath, die sinds drie seizoenen zijn pijlen richt op de high fashion-klant, en de collectie van de Belg Raf Simons voor Fred Perry zijn in België voorlopig enkel in multimerkenwinkels en online te koop. “Fred Perry ademt geschiedenis uit. Die authenticiteit, en ik vermoed ook het rebelse, tegendraadse karakter, maakt het merk zeer populair in België. Het leek ons dus niet meer dan logisch om ook hier, in Antwerpen, de modehoofdstad van het land, een eigen winkel te openen”, zegt Richard Martin, directeur marketing en een wandelende encyclopedie met betrekking tot het leven en patrimonium van de legendarische tennisser.

UITGESPUWD DOOR DE ELITE

Fred Perry was de enige Britse speler die ooit vier grandslamtitels veroverde, en de laatste die Wimbledon won, in 1936. Vandaag is de hoop van het Verenigd Koninkrijk gevestigd op de Schot Andy Murray, gesponsord door wie anders dan Fred Perry. De huidige nummer vijf van het mannentennis kan rekenen op de steun van de hele natie, in tegenstelling tot de arbeiderszoon Perry, die werd uitgespuwd door het elitaire tennismilieu. Toen hij in 1934 zijn eerste van drie Wimbledontitels behaalde, richtte een lid van het tenniscomité, Brame Hillyard, zich eerst tot de verliezer van de finale, Jack Crawford, met de woorden : “Vandaag heeft de beste man niet gewonnen.” Crawford ontving een fles champagne, Perry’s ledendas werd achteloos op een stoel geworpen.

Frederick John Perry, geboren in 1909 in de buurt van Manchester, was een kind van het volk, en de zoon van een katoenspinner en actief politiek militant. Toen zijn vader naar Londen werd gesommeerd om te werken op het hoofdkwartier van de Co-operative Party, ging ook voor de flamboyante Fred een nieuwe wereld open : die van het tennis, zijn chique clubs en gentlemenspelers. In de jaren dertig domineerde hij het circuit met overwinningen in de Davis Cup, de Australian Open en Roland Garros. Zijn wapen ? Een running forehand, een ijzersterke conditie en psychologische oorlogsvoering tijdens de wedstrijd. Duurde een match langer dan drie sets, dan deed hij niet verder zonder een andere witte trui en broek aan te trekken, om te tonen hoe fris hij nog was. En na elk punt van de tegenstander mompelde hij ‘goed gedaan’.

PLAYBOY PERRY

Perry’s veroveringen naast de court zijn al even indrukwekkend. Overdag gaf hij les aan Charlie Chaplin en de Marx Brothers op de velden van de exclusieve Beverly Hills Tennis Club, ’s avonds verleidde hij er de vrouwen in het clubhuis. Hij deelde het bed met Jean Harlow, Marlene Dietrich en Bette Davis, was verzot op drank en zoetigheden, en rookte de pijp. Dat mondaine leven, en een gebroken elleboog, maakten midden jaren veertig een einde aan de kampioenencarrière van Perry.

In die tijd benaderde Tibby Wegner, een gewezen Oostenrijkse voetballer, de tennisser op rust met een zakelijk voorstel. Wegner zocht en vond in Fred Perry een bekende naam, en financier, voor zijn collectie polsbandjes in badstof. Het merk dankt zijn bekendheid echter niet aan zweetbandjes, wel aan zijn tricot poloshirts. Voor het logo dacht Perry, een verstokt roker, aan een pijp, maar koos uiteindelijk voor een lauwerkrans, tevens het logo van het Britse Davis Cupteam. Fred Perry was geen grote designer of uitvinder, maar een man met een neus voor zaken. Zo gaf hij in 1952 een shirt aan alle topspelers en BBC-presentatoren op het toernooi van Wimbledon. Product placement avant la lettre.

ROCK EN JAZZ

De kleren van de ex-tennisspeler deden hun intrede in de Londense jazzscene in de late jaren vijftig, toen muzikanten de befaamde shirts droegen omdat ze er zelfs na een hele nacht feesten nog deftig uitzagen. Nadien volgden ook punk, new wave, britpop, hiphop en zelfs elektro. Op vraag van de modegevoelige mods werd het shirt in verschillende kleuren en met een gewijzigd design aan de kraag en mouwen op de markt gebracht. Zo werd Fred Perry het eerste cross-overlabel tussen sports- en streetwear. Het merk wordt op handen gedragen door fans uit alle muziekstromingen, maar ook sterren laten er zich graag door kleden. Denk maar aan Damon Albarn, Amy Winehouse en Paul Weller (zie kader).

De sport- en muziekwereld behoorden al vanaf het begin tot hun volgelingen, enkel de mode liet even op zich wachten. Dat veranderde toen Rei ‘Comme des Garçons’ Kawakubo voor hen enkele capsulecollecties ontwierp, vijf jaar later – in 2008 – gevolgd door onze landgenoot Raf Simons. Het modeminnend publiek kan sinds drie seizoenen ook terecht in de Laurel Wreathcollectie, al noemt het label deze premiumlijn zelf een work in progress en hoopt het tegen volgend jaar het gewenste niveau te bereiken.

-Fred Perry Authentic Shop, Huidevetterstraat 54, 2000 Antwerpen. Info : www.fredperry.com.

DOOR ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content