TATJANA PATITZ

In de jaren tachtig en negentig behoorde ze tot het selecte clubje van de best betaalde supermodellen. Intussen is de muze van sterrenfotograaf Peter Lindbergh 44 en ze werkt nog steeds, onder andere als de verpersoonlijking van rijpe sensualiteit voor het Franse lingeriemerk Chantelle.

Het begon allemaal met die ene zwart-witfoto van Peter Lindbergh voor de cover van de Britse Vogue in januari 1990. Vijf jonge vrouwen, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista, Christy Turlington en Tatjana Patitz, verbeeldden het schoonheidsideaal van de jaren negentig. Volgde de videoclip voor Freedom van George Michael en een passage, en bloc, op de catwalk van Versace. Het begrip supermodel was geboren, met alle connotaties van glamour, dates met rockzangers en filmacteurs en ook wel kapsones van dien. Van de vijf bleef Tatjana Patitz wellicht het meest op de achtergrond, ondanks de meer dan 130 magazinecovers waarop ze verscheen. Haar ietwat aristocratische uitstraling – gebeeldhouwde trekken, roofdierenogen, rijzig figuur – maken haar dan ook minder geschikt voor mainstream reclamecampagnes. Patitz werd geboren in Hamburg en heeft Duitse, Zweedse en Estlandse roots. Ze begon haar carrière midden jaren tachtig in Parijs, maar sinds 1989 woont ze op een ranch in de buurt van Malibu, met haar zoontje Jonah (6) en omringd door paarden en honden. In het verleden had ze een relatie met de soulzanger Seal en volgens de roddelpers ook met Johnny Depp en Pierce Brosnan, maar tegenwoordig is Tatjana single, waar ze verder niets over kwijt wil.

Rustig, met beide voeten op de grond, ietwat gereserveerd, zo komt ze over bij de presentatie in Berlijn van de herfst-wintercollectie van Chantelle. Haar ogen glijden goedkeurend over de foto’s van Sylvie Lancrenon die een vrouw tonen die duidelijk goed in haar vel zit en een chic raffinement met een vleugje exotisme uitstraalt.

Of het vooral bij een lingerieshoot een verschil maakt dat de fotografe een vrouw is, wil ik weten. “Dat zou het kunnen maken”, glimlacht ze. “Een vrouw weet in zo’n situatie nu eenmaal beter waar de gevoeligheden liggen, maar eigenlijk is het toch vooral de persoonlijkheid die telt. Met een fotograaf als Peter Lindbergh, bijvoorbeeld, werk ik al 25 jaar samen, hij weet precies wat hij aan mij kan vragen en wat niet.”

Op je 44 in lingerie poseren, daar is toch wel een gezonde dosis zelfvertrouwen voor nodig. “Het geheim zit ‘m in de aanvaarding. Je lichaam verandert nu eenmaal, daar is niets aan te doen. Nu, een bonestaak ben ik nooit geweest. Ik behoor tot de generatie modellen die vrouwelijke vormen mochten hebben. Trouwens, het eerste wat verdwijnt als je op dieet gaat, is je boezem en die heb je als lingeriemodel nu eenmaal nodig. De huidige obsessie met het maatje 0 vind ik verschrikkelijk. Ook actrices worden almaar dunner, maar zij zijn meestal wel een stuk kleiner dan modellen. Je kunt van iemand van 1m80 niet eisen dat ze 55 kilo weegt.”

Toen zij in de jaren tachtig begon te poseren, kon ze zich waarschijnlijk niet voorstellen dat ze twintig jaar later nog altijd zou werken. “Nu is het vooral druk in de lente en de herfst. Tussendoor lééf ik gewoon, voortdurend van hot naar haar vliegen voor opdrachten is er niet meer bij. Maar ik doe het werk nog altijd graag, ik kom op interessante plekken, ik ontmoet gedreven, creatieve mensen. De vrijheid die ik als model veroverde, had ik in weinig andere jobs kunnen bereiken.”

Info : www.chantelle.com

Door Linda Asselbergs

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content