Wim Denolf
Wim Denolf Wim Denolf is journalist bij Knack Weekend. Liefst schrijft hij elke week over een ander thema.

H Info : 011 26 26 94, www.stijnhelsen.be

Mocht Spidermaneen maatpak dragen, het was er wellicht een van Stijn Helsen (30). De Limburger is sinds juni 2002 assistent-kostuumontwerper op de set van Spiderman 2. Vanuit Los Angeles tekent hij ook de eigen dames- en herencollectie SH en runt hij met familieleden de drie Helsen-winkels in de Hasseltse Kapelstraat. Nochtans ligt een filmproductie nooit stil : “Het is geen nine to five, veeleer een six to ten. Vóór de zon opgaat, lopen de fitnesscentra hier vol. Ontwerpen doe ik in mijn vrije tijd, op mijn bureau bij Sunset Boulevard of in de bar van een hotel, met een goede fles wijn en een tekenblok. Dankzij een gentleman’s agreement met de studio vlieg ik maandelijks naar Hasselt of Italië.”

Waarom maakt een voormalig kleermaker bij Vivienne Westwood en Valentino mallen van acteurs en stuntmannen, ontwerpt hij musclesuits in silicone en elastische nylonpakken met spinnendraden, scheuren en bloedsporen ? “Een pak kost tienduizend dollar,” zegt Helsen, “er komen maanden studie en handenarbeid bij kijken. Het moet een perfecte pasvorm hebben en stuntwerk verdragen. Dat vergt technische kennis, die je bovendien ook moet kunnen uitleggen aan de stiksters of de silkscreening, die met 85 zeefdrukken het pak de juiste schaduw- en spiereffecten geven. Anderzijds moet het pak vooral de Spiderman-stijl overbrengen en het personage ondersteunen. Ik hoef geen rekening te houden met commerciële aspecten. Het gaat louter om de kleding en het effect op het scherm.”

De eerste testshots zijn inmiddels achter de rug, de film zelf volgt in mei 2004. Volgens Helsen zijn de machinerie en expertise achter de schermen van Spiderman indrukwekkend. Met een budget van 140 miljoen dollar (de eerste Spiderman bracht wereldwijd het zesvoudige op, goed voor de toptien aller tijden) stoomt het zwaarbeveiligde atelier vijftig pakken klaar. Voor hoofdacteur Tobey Maguire, voor de stuntmannen en afgestemd op elke scène, want tijdens de opnamen is geen tijd voor retouches. Andere kostuums worden op maat gemaakt of besteld bij kostuumhuizen in Londen en Rome.

“De eerste week dacht ik : dit red ik niet”, bekent Helsen. “LA is een uitgestrekte stad vol moderne barakken en uitgestorven voetpaden. Voor alles heb je een auto nodig. Europese architectuur of Hasseltse intimiteit zijn hier niet. Wel criminaliteit, ik herinner me hoe een politiehelikopter met zoeklichten boven de auto verscheen. In Rome en Londen werken, heeft me echter gehard. Film is trouwens net als de modewereld : iedereen kent elkaar. Als je wist hoeveel maatwerkklanten ik hier zo al ontmoet heb. In mijn pak val ik hier op, want Amerikanen kunnen zich echt niet kleden. ( lacht) Op kantoor denken bezoekers dat ik de grote baas ben.”

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content