“Hallo Mr. Vaerewijck”, verschijnt er op het instrumentenpaneel. Het tot leven komen van een titaneske motorfiets is al een belevenis : als in de stuurhut van een oceanliner gaan alle lichtjes en schermen aan. Vanaf nu gaat bijna alles automatisch : starten met een automatische choke, die de zacht zoemende motor op een egale traagloop houdt. De achtervering stelt zich met een druk op een knop in volgens de lading of passagier. Een complexe hydraulica zorgt ervoor dat de zware motor niet in zijn voorvering zakt bij het remmen en dat diezelfde remmen hun kracht verdelen tussen voor en achter en dat mét ABS.

Daarbij houdt het niet op. Knipperlichten gaan vanzelf uit als het hoort, de snelheid wordt cruise- controlegewijs aangehouden en muziek gaat luider spelen als er meer snelheid wordt gemaakt. De zadels en handvatten warmen koude handen en konten op en een ingebouwde intercom laat toe met je partner te discussiëren over het avondeten, zonder over de schouder te moeten schreeuwen. De koffers openen met de afstands- bediening aan de sleutel. Nog even achteruit ? Een druk op de knop en je hebt de haast 400 kilo zware fiets moeiteloos elektrisch achterwaarts uit de parkeerplaats gereden. Met zijn platte, watergekoelde viercilinderboxermotor, de cardanas in plaats van de traditionele ketting en de rechte zithouding was de Japanner een opvallende verschijning op de motorshow van Keulen in 1974. Dat is 31 jaar geleden, bij Honda dachten ze de concurrentie uit te schakelen met de GL1, een van de eerste 1000cc-motoren van die tijd. Intussen heeft de naakte toermotor een hele evolutie doorgemaakt, hij heeft de status van legende verworven in de touringcategorie.

Niet alleen is de reputatie ongenaakbaar, ook als rijder voel je je de koning van de weg. Zo’n kolos dwingt dan ook respect af. Vrachtwagens gaan opzij in de file, je duozitter voelt zich veilig. Vriendelijk stoppen om voetgangers door te laten wordt steevast met een brede glimlach beantwoord.

Rijden met de Goldwing is als het sturen van een supertanker. Hij loopt zacht en comfortabel over de golven van het wegdek. De Goldwing rijdt feilloos. Rekening houdend met de maten en gewichten is elke kritiek futiel. Kwatongen beweren dat het een motor is zonder karakter die dichter bij de auto staat dan bij de echte motorfiets. Maar is karakter geen ander woord voor een verzameling aanvaarde imperfecties ?

Info op www.honda.be

HONDA GOLDWING 1800

Prijs, inclusief btw : vanaf 26.750 euro.

Zadelhoogte : 74cm.

Gewicht (leeg) : 378kg.

zescilinder boxer, inhoud 1832cc.

Maximumvermogen : 118pk/87kW bij 5500 toeren/minuut

Maximaal koppel : 167Nm bij 4000 toeren/minuut.

De Irisproef

“Achterop zitten is als vanuit je sofa de wereld zien voorbijgaan”, grinnikt Iris sarcastisch, vóór haar testrit. “Zoals vele motards dacht ik ten onrechte een beetje minachtend over deze loebas, want het is best indrukwekkend om op deze motor plaats te nemen.”

“Door de goede gewichtsverdeling zijn die 400 kilo eenvoudig recht te houden. De Gold- wing stuurt verrassend gemakkelijk. Ondanks het zacht zoemende geluid voel je meteen die enorme power onder je achterwerk. Naarmate we beter kennismaakten, liet de Goldwing zich ook vlotjes wenden, met als enige beperking de brede voetsteunen die diep in de bocht al eens de grond raken.”

“De Goldwing is een supertoerer, een zalige motor om op de eindeloze autosnelwegen de grenzen van de EU te gaan verkennen. Zijn we weg ?”

De rubriek motoren verschijnt tijdens de vakantiemaanden

michel vaerewijck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content