Stoer, simpel & zwart

Het raam van de 'zwarte laars'-woning aan de Lisdoddelaan geeft zicht tot aan het achterliggende groene Diemerpark.

Stadsuitbreiding op het water, daarmee wist Amsterdam internationale aandacht te winnen. De realisatie op het IJmeer nadert intussen de einddatum. We zoomen in op één origineel voorbeeld.

In het IJmeer, net ten oosten van Amsterdam, zijn de afgelopen jaren wooneilanden opgespoten, daarop gedijt vooral vooruitstrevende architectuur. Tegen 2015 moeten er negen eilanden plaats bieden aan 45.000 nieuwe bewoners. Deze ambitieuze Amsterdamse stadsuitbreiding gaat terug tot 1965, toen presenteerden de architecten Van den Broek-Bakema hun roemruchte ontwerp voor een lineaire stad in het IJmeer ( Stad op Pampus). Maar het was pas in 1996 dat stedenbouwkundigen, planologen en architecten van start konden gaan. De kunstmatige archipel groeit echter gestaag. In 2001 kwamen de eerste pioniers op de eilanden wonen. In 2009 streken ook Joris Kuijpers en Edith Janson er neer. Zij wonen samen met dochters Jip en Keet in deze stoere zwarte woning aan de Lisdoddelaan. Het is een project van de architecten Metin van Zijl en Vincent van der Klei in de tijd dat ze werkten bij Nat Architecten. Inmiddels zijn beiden partner bij Studio Ninedots Amsterdam.

Edith Janson : “We wilden weg uit het centrum van Amsterdam, maar wisten niet waarheen. De oude souterrainwoning aan de Jacob van Lennepkade, benauwde ons, de muren kwamen op ons af. We wilden een grote tuin en ruimte voor Jip en Keet. Vrienden van ons waren al richting IJburg verhuisd en zo raakten we vertrouwd met de eilandengroep.”

Joris Kuijpers : “Op het moment dat IJburg voor ons in het vizier kwam, werden de allerlaatste bouwkavels toegewezen op Kleine Rieteiland. Door loting belandden we op de zuidkant. De dagen daarna gingen we meteen op zoek naar een architect. We wilden niet per se een statement maken, maar wel ‘origineel’ bouwen. Wat we bijvoorbeeld leuk vonden aan het idee van een loods is dat je vanbuiten een heel ander idee zou hebben dan hoe het vanbinnen zou zijn. Dat contrast hebben we uiteindelijk bereikt met zwart versus wit, donker versus licht.”

Architect Vincent van der Klei heeft zich bij het gesprek gevoegd. “Joris en Edith hadden te kennen gegeven dat zij in alle ruimten, zowel woonruimte als slaapkamers en badkamer, het magnifieke uitzicht op water en natuur wilden hebben, vandaar die hoge torenwoning. Zo is het huis ontstaan dat in de straat bekendstaat als De laars : een plat ‘voetstuk’ beneden en in de hoogte aan de water- en tuinkant.”

Joris : “In grote lijnen is het een behoorlijk streng huis geworden, maar het interieur heeft een zekere lichtheid, een vrijheid, meegekregen. Dat varken bijvoorbeeld, dat vonden we allebei eigenlijk zo stom – een varken met een tafel op zijn kop. Zoiets konden we hier wel gebruiken.”

Edith hield tijdens de ontwerp- en bouwfase het kostenplaatje strak in het oog. “Zoals gezegd wilden we een stoer huis, en het moest ook zwart zijn. Een stalen bekleding leek ons wel mooi. Toen dat niet lukte, heb ik wekenlang op internet gezocht naar een ander zwart gevelmateriaal. Toen hebben we Sto Isoned gevonden, een pleisterwerk geschikt voor buitengevels. Het is met een spateltechniek aangebracht.”

“Allebei weten we vanuit ons vakgebied – het bedenken van commercials en communicatiestrategieën – hoe moeilijk het is om een idee niet te laten verwateren. Nu zaten Joris en ik eens aan de andere kant van de tafel, in de rol van de opdrachtgever, wij wilden nu eens vasthouden aan ons idee. Het betrof toch ons eigen huis. En dat is nu volbracht : van meubelen en kunst tot in het kleinste detail.”

En in volle glorie prijken in het kleurrijke interieur de simpele vondsten en aankopen van menig website, marktplaats, designwinkel en tijdschrift : de Tufty Timesofa en het Mangasvloerkleed van designer Patricia Urquiola ; het koddige zwarte varken van Front Design ; de Brown Sculptures van kunstenares Mirjam Oosterbaan ; vazen van Hella Jongerius en Norman Trapman ; verscheidene objecten van Moooi ; designklassiekers van Charles en Ray Eames, Verner Panton en Pierre Paulin ; binnenkort grasgroene Algues van de gebroeders Bouroullec voor het grote keukenraam ; en dat alles gecombineerd met kleine kleurrijke kunstwerkjes van Jip en Keet.

Info : www.studioninedots.nl, www.natarchitecten.nl

Door Marc Heldens – Foto’s Mark Seelen

Het huis staat bekend als De Laars : een plat ‘voetstuk’ beneden en hoog aan de waterkant.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content