Sterkedrank overvleugelt de wijn
De wijnproductie daalt, maar de consumptie stijgt, en de markt van sterkedrank boomt. Dat leren ons de prognoses op Vinexpo in Bordeaux.
Om de twee jaarwordt in Bordeaux Vinexpo gehouden, een wereldwijnexpo. De zeventiende editie trok vijftigduizend bezoekers uit de professionele wereld, onder wie 3200 Chinezen. De 2400 exposanten kwamen uit vijftig landen.
Bij elke Vinexpo wordt The International Wine and Spirit Research belast met een gedetailleerde studie over de wereldwijde productie en het verbruik van wijn en sterkedrank. Uit hun cijfers over de periode 2007-’11 werden prognoses geëxtrapoleerd voor de nabije toekomst (tot 2016).
De wereldwijnproductie komt nu overeen met ongeveer 37,1 miljard flessen. Dat volume zal in de periode 2012-’16 krimpen met 2,33 procent. De daling wordt het sterkst in Frankrijk (-4 procent), Italië (-16), Spanje (-5) en Australië (-15). Maar Chili, Zuid-Afrika en China zijn dan weer grote stijgers.
De hele productie wordt echter niet opgedronken. Gemiddeld dronk men in de periode 2007-’11 ‘slechts’ 31,7 miljard flessen. De consumptie zou wel met 8,7 procent stijgen tegen 2016, vooral in het segment van duurdere flessen (meer dan 10 dollar). Die stijging zal nog niet volstaan om de hele productie weg te werken. De consumptiestijging wordt het sterkst in de VS (+92 procent), China (+40) en Rusland (+18).
Maar het consumentengedrag laat zich het best aflezen op de grafiek hoofdelijk verbruik : in negen landen drinkt men nu meer dan 27 liter per persoon, waaronder Frankrijk met 58,7 ; Italië met 55,1 ; België met 32,3 en Nederland met 27,7 liter. In die groep van trouwe wijndrinkers zullen tegen 2016 alleen wij nog meer opdrinken, verwacht de prognose, tot 34,6 liter per Belg. Frankrijk verliest fors (naar 49,9 liter), ook Italië duikt onder de 50 liter (naar 48,5 liter). De kleine verbruikers daarentegen stijgen fors : in Rusland voorspelt men een stijging met 21,8 procent, voor China +31,2 procent en voor Hongkong +32,1 procent.
Wijn wordt ook duurder. Terwijl de wereldconsumptie van 2007 tot 2016 toeneemt met 10,3 procent, stijgt de kost veel sneller (met 28,12 procent) tot 182 miljard dollar.
Maar de wijnwereld verbleekt bij de cijfers van de sterkedrank. De consumptie daarvan zal tussen 2007 en 2016 zijn toegenomen met liefst 49,19 procent. Aan de kassa is deze sector 364,62 miljard dollar waard, precies het dubbele van de wijn-omzet. Twee op de drie flessen sterkedrank belanden in Azië. En de succesvolste drank is de (smaakloze) wodka. Die doet het veertig keer beter dan de (smaakvolle) cognac.
Door Herwig Van Hove
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier