We zijn te gast in de persoonlijke ontwerpstudio’s van Philippe Starck in hartje Parijs, waar hij ons trots het resultaat van zijn samenwerking met het Duitse sportmerk Puma voorstelt : zijn eerste schoen.

:: Info Puma : 03 766 15 50.

“Ik heb al sinds januari niet meer in een bed geslapen”, weet de designlegende de verzamelde wereldpers te vertellen. Negen maanden per jaar reist de flamboyante Fransman de wereld rond voor zaken (en slaapt hij dus in zijn privé-jet), de resterende drie maanden neemt hij vakantie. Tijdens die rustperiodes is het al ontwerpen wat de klok slaat. Tandenborstels, vliegenmeppers, hotellobby’s, je kunt het zo gek niet bedenken of Starck heeft het op zijn actief staan. En nu dus schoenen. “Ik liep al twaalf jaar met het idee rond. Toch vond ik geen enkele producent die ook het concept achter mijn ontwerp begreep. Er waren genoeg merken die met me in zee wilden gaan om veel geld te verdienen met mijn naam, maar dat is mijn stijl niet. De schoenen die ik maakte voor Puma, passen in een groter geheel.”

Er volgt een overzicht van Charles Darwins evolutietheorie à la Starck, in een Engels met Franse tongval waar de cast van Allô, allô jaloers op zou zijn. “Miljoenen jaren geleden zwommen er bacteriën rond in de zeeën van deze planeet. Later evolueerden ze tot vissen die op hun beurt ledematen ontwikkelden. Eens aan land ontstond uit deze wezens de prehistorische mens. Wat die mens van de andere dieren onderscheidde, zijn de werktuigen die hij uitvond. Het ontwerpen van nieuwe dingen is de leidraad door heel onze geschiedenis. Aan het begin van de 21ste eeuw is de wereld overladen met voorwerpen. Bovendien zijn de meeste producten gemaakt om mee te pronken. De mensen consumeren erop los en zijn vergeten dat de dingen in dienst moeten staan van de mens in plaats van andersom. Met dat besef in het achterhoofd ontwerp ik nu zaken waarbij de mens weer op de eerste plaats komt.”

Starck illustreert zijn uitspraken door een sterk staaltje product placement : hij neemt zijn (zelf ontworpen) bril van zijn neus en demonstreert het uiterst flexibele montuur. “Mijn producten zien er niet fancy uit, maar zijn puur func- tioneel. Geen logo’s, versieringen of wat dan ook. Decoratie is passé. De nieuwe Puma’s waren op dat vlak een heuse uitdaging. We hebben twee jaar aan de ontwikkeling gewerkt, dat is heel lang als je weet dat ik onlangs het interieur van een woonboot in een namiddag heb getekend. Het is gemakkelijk om een schoen te maken die er heel ingewikkeld en modern uitziet. Maar om echt modern te zijn, mag je je ontwerp niet camoufleren met allerlei fantasietjes.” De drie modellen zijn inderdaad exact zoals Starck ze beschrijft : oefeningen in eenvoud. Maar noem ze niet minimalistisch, dan tikt de grootmeester je meteen op de vingers. “Minimalisme is een of andere retrostijl uit de jaren zeventig waar ik niets mee te maken heb.”

De laarsjes die midden op de tafel staan, zien er niet echt sportief uit. Ook hebben ze weinig gemeen met de sneakers waarmee Puma de laatste jaren weer populair werd. Waarom was het Duitse sportmerk uitgerekend de juiste partner voor Starck ? “Ik werk met mensen, niet met bedrijven. Geen van de andere gesprekspartners deelde mijn visie over schoenen, met de mensen van Puma klikte het met- een. Het was een schitterende ploeg om mee te werken, ook al was het enorm zwaar.”

Is de samenwerking een voorteken van een Starck-offensief in de modewereld ? “Er is kleding op komst, maar de deal is pas gisterochtend gesloten. Over merken wil ik nog niets kwijt. Ik schat dat we binnen een jaar met iets naar buiten zullen komen. Het kan ook langer duren want ik ben niet gehaast.” Benieuwd met welke creaties de ‘ontwerper zonder grenzen’ zijn universum verder uitbreidt.

Tekst Dries De Wilde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content