PIETER VAN DOVEREN

KRITISCH

Etenschap is de titel van een vermakelijk en verhelderend leerzaam boekje, waarin Rob Sijmons, wetenschappelijk redacteur van Vrij Nederland, uitleg geeft over actuele maatschappelijke voedingsvraagstukken. Doordat voedsel in de media vaak negatief wordt belicht, is de eet- en drinkcultuur voor heel wat mensen een angstcultuur geworden. Diepvriespizza, wijn, brood, ijs, vleeswaar enz. komen allemaal uit de fabriek, waarbij de ambachtelijke vakman is vervangen door een computer, die streng technische processen bewaakt. Rob Sijmons vraagt zich af of dat erg is: ‘ambachtelijk’ is vaak een schaamlap voor beroerde productiepraktijken en onbetrouwbare kwaliteit. Aan de andere kant is de houding van de voedingsindustrie onbevredigend, vooral omdat de fabrikant ervan uitgaat, dat je de consument beter niet alles vertelt. Rob Sijmons licht een tipje van de sluier, haalt onzekerheden weg en adviseert om je niets wijs te laten maken, zodat je vrij kan genieten waar dat mogelijk is. Hij maant aan om wetenschappers die in dienst zijn van de voedingsindustrie te wantrouwen, vooral wanneer nieuwe voedingsmiddelen een ‘gezondheidsclaim’ meekrijgen. Een afzonderlijk hoofdstuk is gewijd aan umami, een echte smaak, die nauwelijks te omschrijven valt (het vlezige, mondvullende, hartige gevoel). Umami is een rijpe tomaat, betere belegen wijn of ParmigianoReggiano. Umami is ook het snuifje mononatriumglutamaat, de smaakversterker die gebruikt wordt in Chinese restaurants en in industriële worsten, soepen, sausen, snacks en zoutjes. Uitg. Contact, 5,67 euro.

BIOGIDS

Omdat voeding voor velen een angstcultuur is geworden, beleeft de bio-industrie gouden jaren. Alles wat bio is, wordt door het grote publiek bijna automatisch gekoppeld aan ‘gezond’ en ‘smakelijk’ (men heeft de neiging te vergeten dat er ook slechte bioproducten bestaan). Niet alleen de voedingsindustrie, maar ook uitgevers drijven mee op de biogolven. In Bio Smakelijk Gezond Gids2002, een initiatief van Uitgeverij Concerto in samenwerking met MasterCard, wordt de commerciële kantvan het biogebeuren uitvoerig uitgesmeerd. De gids wil België op een heel andere manier laten ontdekken, doch de chef-koks die opgevoerd worden, zijn alombekend en gaan in de praktijk lang niet altijd biovriendelijk te werk. Ook het nieuwe hoofdstuk ‘voeding en gezondheid’, waarin de balans wordt opgemaakt van de voeding en van haar invloed op onze gezondheid, is gewoon vulling. Waar gaat het dan wel om gaat in deze ‘gids’: summiere uitleg over wat bio is en welke biolabels betrouwbaar zijn, adressen van winkels met bio in de rekken en adressen van bioproducenten. De gids kost 14,95 euro.

PRIMEUR

BioKorn is een vooruitstrevende biologische koekjesproducent. Het Vlaamse bedrijf is gegroeid uit de familiebakkerij die grootvader Corhouts in de jaren ’30 opstartte. BioKorn produceert een dertigtal soorten biologische koekjes, die te koop zijn in natuurvoedingswinkels en bij Colruyt, Het bedrijf beschikt over een eigen labo en proefbakkerij, waarin nieuwe producten ontwikkeld worden met nieuwe grondstoffen, zoals babykoekjes met toegevoegd zeewiermineraal, dat instaat voor extra calcium. Recentelijk ontwikkelde BioKorn Biscuits een samenwerkingsplan met Oxfam, dat resulteerde in een primeur voor België: Fair Trade-koekjes met biologische ingrediënten van ‘eerlijke handel’. www.biokornbiscuits.com

PIONIERS

Chinese eethuizen waren vijfentwintig jaar geleden de eerste uitheemse restaurants die het Belgische eetlandschap een exotisch kleurtje gaven. Andere Aziaten volgden, zoals Japanse, Vietnamese en Thaise eethuizen. Twee pioniers, die de Belgen initieerden in de Chinese eetcultuur, zijn Au Thé dePékin en King-Hwa. De beide eethuizen overleefden modes en crisissen. Au Thé de Pékin ligt in het Brusselse centrum en wordt druk bezocht door Europeanen en Aziaten. Het gevarieerde dim-sumrepertoire is een van de trekpleisters van de lange spijskaart (148 verschillende bereidingen, waarbij authentieke Chinese lekkernijen, zoals eendenpoten, kabeljauwwangen of pens). Restaurant King-Hwa ligt op een minder commerciële plaats en wist zich te handhaven door vriendelijkheid en een ruime keuze aan democratisch geprijsde en royaal geserveerde gerechten, die zijn afgestemd op de Belgische smaak. King-Hwa bestaat 25 jaar en viert dit met drie keuzemenu’s van drie gangen: een Vissersmenu 25 euro, een Neerhofmenu 21 euro en een Vleesmenu 18,5 euro.

King Hwa: Leuvensesteenweg 240, 1000 Brussel. 02-230 15 79.

Au Thé de Pékin: Zwarte Maagdenstraat 16-24, 1000 Brussel. 02-513 46 42.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content