Deze nieuwe rubriek bericht over eten en drinken, brengt restaurantnieuwtjes en signaleert nieuwe producten.

“Wij willen niet een extra dierentuinbelasting betalen, en om aan de wensen van de buren tegemoet te komen hebben wij besloten om, op de exotische vogels na, al onze dieren te verkopen.” Dat zegt de ondernemende Luc Tu Liem die de zoo uit haar Antwerpse spektakelrestaurant Cité du Dragon liet ontruimen. Voor de rest blijft in dit Chinese restaurant alles bij het oude. Mevrouw Luc Tu Liem heeft de gewoonte om de zaken radicaal aan te pakken. Zij liet de vijver achter het indrukwekkende moederrestaurant in Ukkel recentelijk overdekken met een uitschuifbaar glazen dak, zodat zowel ’s zomers als ’s winters op het terras Chinees gegeten kan worden te midden van een exotische plantenpracht.

Cité du Dragon: Boomsesteenweg 139, 2630 Aartselaar. Tel. 03/888.09.63.

Cité du Dragon: Waterloose steenweg 1024, 1180 Ukkel. Tel. 02/375.80.80.

Ten westen van Namen, op de plateaus die hoog boven de vallei van de Maas uitsteken, vormen Wépion en de randgemeenten een uitgelezen territorium. Sinds het midden van de 17de eeuw wordt hier de aardbei gekweekt en sinds het begin van de jaren ’90 beschermt een herkomstbenaming de specifieke teeltwijze. Vanaf heden maakt de echte aardbei van Wépion opnieuw haar intrede bij Delhaize ‘De Leeuw’. De wedergeboorte is te danken aan de lokale familie De Warnez, ambachtelijke aardbeientelers sinds drie generaties. Delhaize ging met hen een samenwerkingsverband aan op lange termijn. Dat is gebaseerd op respect voor het seizoen, kwaliteit, versheid en exclusiviteit. Zodra de aardbeien geplukt zijn, worden ze door de producent zelf verzonden naar de supermarkten. Zo is het mogelijk om ’s avonds de aardbeien te snoepen die overdag werden geplukt.

Kisses from Brussels is een promotioneel kusje uit Brussel in de vorm van een chocolademondje. Annemie Neyts, minister voor o.m. externe betrekkingen, heeft de regie, Nathalie Vincent zorgde voor het design en Frank Duval voor de uitvoering. Met het chocoladekusje wil buitenlandse betrekkingen aantonen dat Brussel niet enkel een plaats is waar de handel, de instellingen, de technologieën groeien en bloeien, maar ook dat de hoofdstad van Europa bruisend, cultureel opwindend en goed om leven is. De slogan Kisses from Brussels werd bedacht om Brussel op de wereldtentoonstelling op een positieve manier in het voetlicht te zetten.

Tien jaar terug waagde GB Group zich voor het eerst aan het bioavontuur. Die eerste producten waren te vinden in de afdelingen fruit, groenten en droge voeding. Het biologisch assortiment werd soms onder GB-merk verkocht, soms namen typische biologische merken de fakkel over. Tegenwoordig heeft de verbruiker keuze uit meer dan 260 biologische producten, waaronder zowel verse voeding als bereide voedingswaren. Om de consument beter wegwijs te maken is er nu GB BIO. Dit gamma zal geleidelijk een groot gedeelte van de 260 bestaande producten vervangen en moet het aanbod nog verder uitbreiden. Onder dit label zal men groenten, fruit, vlees, brood, zuivel, koekjes, conserven, smeerpasta’s, dranken en voorverpakte charcuterie treffen. Deze biologische varianten worden in de normale rayon aangeboden, dus biologische confituur bij de andere confituur. Ze zijn te herkennen aan de groen-gele GB BIO-verpakking met het BIO-logo.

Nieuw Oosters Koken – Dim Sum is een uit het Engels vertaald boek dat is gewijd aan die lekkere Aziatische hapjes, zoals allerlei ravioli van rijstdeeg. Dim Sum verwijst naar een Kantonese traditie om bij elkaar te komen en – letterlijk vertaald – ‘het hart te beroeren’. Het begon in de Chinese regio Guangzhou (Kanton) toen men in de lokale theehuizen hapjes ging serveren om plaatselijke inwoners en reizigers te behagen. Wat aanvankelijk een vorm van een snelle hap was, is tot grote hoogten gegroeid. Dim-sumchefs zijn uitgezaaid over de hele wereld en maken exquise hapjes die bijna te mooi zijn om te eten. Ook voor westerse koks is het bereiden van dim sum een uitdaging, want ondanks de regels en recepten is er nog ruimte voor de ontwikkeling van eigen varianten. Uitg. de Lantaarn, 598 fr.

De zomereditie van het culinaire magazine spijs&drank – een must voor wie eten en drinken even belangrijk vindt als ademen en houdt van de lekkere dingen van het leven – is te koop in de krantenwinkel.

Pieter Van Doveren

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content