Speelse originaliteit

PIERRE DARGE

Met de nieuwe Micra brengt Nissan een opvallende, speels uitziende opvolger van de eerste Japanse auto die in 1993 de titel van Auto van het Jaar verwierf. Daarvan zijn inmiddels al zo’n 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Opvallend in een tijd waarin nieuwe versies telkens ietsje langer worden, is dat de nieuwe Micra drie centimeter korter uitvalt dan zijn voorganger, maar tegelijkertijd iets hoger. De wielbasis is dan weer zeven centimeter langer. De overhangen korter maken is natuurlijk de vertrouwde manier om meer passagiersruimte te creëren. Op een nieuw platform, waarop in de toekomst ook enkele Renaults zullen wordt gebouwd, zetten de Japanners een brede onderbouw met opvallende, uitpuilende koplampen en een bolronde bovenbouw neer. Om extra plaats te voorzien voor de inzittenden, wordt in het functionele (in Europa ontworpen) interieur een achterbank gemonteerd die over twintig centimeter kan worden verplaatst. Op die manier profiteren of de inzittenden achterin of de koffer van extra ruimte. Zo kan het bagagevolume variëren van 237 tot 371 liter. Ook al kunnen ze de achterbank verschuiven, de passagiers krijgen weinig knieruimte.

Het dashboard is overzichtelijk en eenvoudig en grotendeels opgebouwd uit de kunststof TPO, die een geslaagde imitatie moet leveren van textielstructuur.

Onder de kap is er keuze tussen drie viercilinderbenzinemotoren, voorzien van zestien kleppen en variabele kleppentiming en een cilinderinhoud van respectievelijk 1.0, 1.2 en 1.4 liter. Daarnaast zullen over een paar maanden twee Renault-turbodiesels met directe inspuiting en common-railtechnologie met elk 1.5 liter cilinderinhoud beschikbaar zijn, naar keuze met of zonder intercooler.

Zelf kiezen we voor de kennismaking in en rond Rome voor de 1.2 liter benzine, die met zijn 80 pk wellicht veel gebruikers zal aanspreken. Die motor is niet alleen opvallend geruisloos, hij klimt ook behoorlijk gezwind in de toeren en verbruikt volgens de homologatiecijfers een redelijke 6,6 liter/100 km. Zelf komen we uit op hetzelfde verbruik, na de chaos van het Romeinse stadsverkeer, gevolgd door een iets vlottere doorsteek van de heuvels.

Onderweg vallen het brede panoramische uitzicht, de precieze besturing en de erg korte draaicirkel op. De Micra parkeren is kinderspel. De ontwerpers hebben vooral oog gehad voor een paar gebruiksvriendelijke details en praktische ingrepen. Zo bijvoorbeeld de Intelligent Key (een Renault-erfenis) die actief is wanneer de houder ervan binnen een afstand van 80 cm van de auto komt. Met de kaart op zak kan de wagen dan worden ontgrendeld én gestart. Verder zijn er de Friendly Lighting (lichten blijven gedurende een zelf geprogrammeerde tijd na het verlaten van de auto aan), de op het stuur gemonteerde audiobediening of de regengevoelige ruitenwissers. Onder de passagiersstoel vooraan zit een handige opbergdoos, verder zijn er her en der diverse opbergruimten, zoals cupholders achterin. Ecologisten kunnen zich verheugen in het feit dat de Micra voor liefst 95 procent kan worden gerecycleerd.

Op het gebied van de veiligheid scoort de kleine Japanner opvallend goed. Hij krijgt niet alleen standaard ABS, noodremhulp en een elektronische remkrachtverdeler mee, maar ook twee frontale en twee zijdelingse airbags. Die kunnen in optie nog worden aangevuld met plofgordijnen en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP.

De prijzen ogen aantrekkelijk. Voor de 1.0 liter benzine is er een instapprijs van 9990 euro, ons proefmodel, de 1.2, zal 11.500 euro kosten. Een klassieke viertrapsautomaat is alleen op de 1.2 liter beschikbaar en die variant zal 12.400 euro kosten.

NISSAN MICRA 1.2

MOTOR: voorin gemonteerde viercilinderbenzinemotor met een slagvolume van 1240 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL: maximaal vermogen van 80 pk/59 kW bij 5200 toeren/minuut en max. koppel van 110 Nm bij 3600 toeren/minuut.

AFMETINGEN: 371,5 cm (l), 166 cm (b), 154 cm (h), 243 cm (wielbasis).

KOFFERINHOUD: 237-371 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM: 7,4 (stad), 5,1 (buiten stad), 5,9 (mix).

CO2-UITSTOOT: 143 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW: 11.500 euro, vermeerderd met 61,97 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 142,96 euro.

ANDERE VERSIES: 1.0 benzine (9990 euro), 1.4 benzine (13.300 euro), 1.5 dCi (13.000 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content