Opvallende kleuren, verrassende combinaties en een sfeer van vreugde en plezier: Dyrberg/Kern heet het jonge Deense merk van fantasiejuwelen.

Ze maakten een haperende start, maar na twee seizoenen zitten ze in Vlaanderen gebeiteld. Sofie Dewaele zagen we deze zomer een programma aankondigen in een fuchsiaroze truitje, maar wat vooral opviel: om de hals droeg ze een felgekleurd sieraad, een lange leren koord met een discreet zilveren detail, getekend Dyrberg/Kern.

De rijzende ster onder de fantasiejuwelen draagt een dubbele naam. Achter het Deense merk schuilt een dynamisch duo: Gitte Dyrberg en Henning Kern. Hun hoofdkwartier bevindt zich in een van de typische gebouwen van de Deense hoofdstad: achter één gevel gaan er enkele andere schuil. Een doodgewoon bakstenen gebouw, zelfs het naambordje is discreet gehouden. Hoewel ze opvallende sieraden maken, houden ze niet van uiterlijk vertoon en poeha. Dyrberg en Kern doen gewoon hun ding. Dat hun verhaal stilaan veel weg heeft van een hedendaags sprookje, daar zijn ze heimelijk wel trots op, maar ze schreeuwen het niet van de daken.

Vijftien jaar geleden, in 1985, hebben ze hun firma opgericht, maar hun gezamenlijke geschiedenis begint veel vroeger: “We ontmoetten elkaar aan de Copenhagen School of Fashion Design, waar we de opleiding modeontwerp volgden”, vertelt Henning. En na een korte stilte, lachend: “Actually, we were kissing.” Nee, ze zijn geen stel meer. Intussen hebben ze elk hun leven, maar de band die toen gesmeed werd, bleek sterk genoeg om samen in een zakelijk en creatief avontuur te stappen.

Gitte: “Ik denk dat we twee of drie collecties hebben getekend, die we op een defilé showden in combinatie met een kleine serie juwelen. Tot onze grote verrassing sloegen die sieraden aan en hebben we vrij snel besloten om ons daarop te concentreren.”

Ze moeten lachen als ze die eerste modellen tevoorschijn halen: opvallend grote bellen in een oogverblindend goud. Gitte: “We kochten allerlei knopen, ringetjes en kralen, die we op een grappige manier aan elkaar lijmden. Dat was nieuw in Denemarken. Niemand deed zoiets. Hier droeg men meestal echte zilveren juwelen, geen fashion jewelry.”

Het is een spannende tijd: ’s avonds zitten ze aan hun tafel te knutselen, om de volgende dag de boetieks af te lopen en te verkopen. Maar het werkt: hun ontwerpen slaan aan bij een modebewust publiek. Al snel maken ze kleine series van zo’n 20 exemplaren, waarmee ze hun eerste commerciële successen behalen en waarmee de naam Dyrberg/Kern gestaag aan bekendheid wint.

Ze kijken met een zekere verbazing en weemoed op die tijd terug. “Als je groeit, kun je niet in je achtertuin blijven zitten”, luidt het nuchtere commentaar van Gitte. Een belangrijke stap doen ze begin jaren negentig. “We realiseerden ons dat we onze mogelijkheden beperkten, precies door te werken met die ready-made componenten. Bovendien begon het voor onszelf wat boring te worden”, aldus Henning. Ze willen een grotere greep op het creatieve proces: niet meer afhankelijk zijn van wat al bestaat, maar juwelen creëren die in alles het stempel Dyrberg & Kern dragen.

Ze zoeken een manier om de onderdelen zelf te ontwerpen en produceren. Doordat metaal een almaar belangrijker plaats begint in te nemen in hun collectie, ligt de oplossing bijna voor de hand: bepaalde stukken worden nu exclusief voor hen gegoten door een gespecialiseerde firma. Het geeft hen de creatieve ruimte die ze nodig hebben.

Vanaf dan wordt het gamma juwelen uitgebreider en ontstaat stilaan de typische Dyrberg/Kern-stijl: een vreemde en verrassende mengeling van klassiek en modisch. Verzilverd metaal gecombineerd met kanariegeel leder bijvoorbeeld.

Hun modeachtergrond zien ze niet als een handicap, integendeel. Henning: “We hebben niet dat respect voor materialen, dat je vaak bij edelsmeden ziet. We volgen geen enkele traditie.” Bovendien hebben ze bewust gekozen voor fashion jewelry. Gitte: “Onze sieraden hoeven geen vijftig jaar mee te gaan. Het kan twee, drie, misschien vier seizoenen werken en dan komt er weer iets anders. Precies doordat we uit die wereld komen, voelen we zeer snel de modetrends aan en kunnen we erop inhaken.”

In alles voel je dat mode hun beweegreden is, al willen ze niet overdrijven. Met hun collectie richten Dyrberg en Kern zich tot een brede groep van vrouwen: zowel jongeren als ouderen, zowel degenen die echt flashy voor de dag willen komen als zij die met een goed gekozen sieraad hun outfit willen opvrolijken. Gitte: “Het zijn vrouwen die gefocust zijn op mode, of die er minstens in geïnteresseerd zijn.” Henning: “Anderzijds willen we onze juwelen ook niet té poppy maken. We proberen het simpel en rechtlijnig te houden, binnen de lijnen van wat wij goede smaak noemen. We storten ons dus niet op elke nieuwe trend.” Gitte vult aan: “We vinden het zeer belangrijk dat onze juwelen draagbaar zijn. Ze mogen niet zo avant-gardistisch zijn dat je niet weet hoe je ze moet dragen.”

Na de sprankelende zomercollectie bevat ook het nieuwe winteraanbod veel kleur, al oogt alles iets donkerder en warmer.

“Na zo’n lange periode van grijs en zwart was het zo natuurlijk dat we verlangden naar kleur”, verklaart Henning. “We hadden er behoefte aan. Iets meer dan een jaar geleden zag je de mode ook een enorme verandering doormaken: mode mag opnieuw fun zijn.”

Plezier is ook het sleutelwoord in hun collectie. Zowel qua kleur als qua materialen getuigen hun ontwerpen van een gedurfde speelsheid. Bovendien stralen ze een onweerstaanbare vreugde uit. Volgens Henning zal die explosie van kleuren nog een tijdje voortduren. Al blijft zwart een constante, niet meer weg te denken uit de hedendaagse garderobe, al was het maar omdat je het eindeloos kunt combineren.

Henning: “Daarom willen we nu juwelen maken die eruitspringen. Onze sieraden kunnen kleur verdragen, maar het is ontzettend belangrijk om te doseren: de juiste tinten in de gepaste combinaties.”

Oranje-bruin, groen en camel zijn de kleurgroepen van de winter, verdeeld over drie thema’s die telkens een bepaalde sfeer oproepen: vive la bohème staat voor een casual hippiestijl, maar met een exclusief accent. C’est chic symboliseert moderne glamour en een afgeborstelde lady-stijl, terwijl rock hard de associatie maakt met een ruw en sexy nachtleven. “Niemand beweert dat een vrouw zich hoeft te beperken tot één stijl. In feite kun je er alle kanten mee uit: de hippie-woman kan op bepaalde momenten van de dag miss chic zijn, en ’s avonds een disco queen. Alles kan vandaag”, zegt Henning.

Een paar jaar geleden deden ze nog alles samen: van het design en het ontwikkelen van een juweel tot en met de administratie. Noodgedwongen hebben ze de taken opgesplitst. Gitte is designmanager en houdt zich bezig met het creatieve proces. Henning noemt zichzelf managing director en zorgt zowel voor de administratie als voor de externe communicatie.

Hoewel de productie grotendeels uitbesteed is, wordt een aantal van de ontwerpen in het Kopenhaagse atelier zorgvuldig manueel in elkaar gezet. Hier worden trouwens alle bestellingen verstuurd, naar verkooppunten in liefst 19 landen: hoofdzakelijk in Europa, maar ook in Taiwan, de States, Canada en Australië. “We realiseerden ons vrij snel dat onze stijl veel vrouwen kon aanspreken. Zeker toen bleek dat we zeer goed verkochten op de luchthaven, en aan vrouwen van over de hele wereld”, aldus Henning. “België is momenteel ons derde exportland, na Duitsland en Nederland.”

Voortdurend op zoek naar nieuwigheden, lanceren Dyrberg & Kern deze winter ook enkele tassen. Niet om een nieuwe richting uit te gaan, wel om het beeld compleet te maken. “Het zijn stuk voor stuk dingen die aansluiten bij onze sieraden. De materialen zul je vaak terugvinden in beide collecties. Zo hebben we een tas in konijnenbont en – op een totaal andere manier – een broche in datzelfde bont. Ponyskin hebben we zowel gebruikt voor een tas als voor ringen en armbanden”, verklaart Henning. Het ene vloeit bijna logisch uit het ander voort.

Inspiratie hebben ze genoeg en ze zijn niet vies van het experiment. In hun kantoor, bijvoorbeeld, staan enkele meubelen en interieuraccessoires van eigen ontwerp. Nee, die willen ze niet in productie nemen. Dat was gewoon voor de fun. Hoewel: never say never. De toekomst zien ze in elk geval opgewekt tegemoet. “De periode met een nieuwe interesse voor opsmuk is pas aangebroken”, zegt Gitte. En Henning voegt eraan toe: “Ons doel is niet om alle vrouwen tussen 15 en 60 te bereiken. Wij willen mooie sieraden maken, met een sterk hedendaags design, voor een iets beperktere groep. Het hoeft niet per se voor iedereen. Los daarvan merk ik dat er meer ruimte komt voor fashion jewelry.”

Belgische verdeler van Dyrberg/Kern: Tel. 03-213 16 13.

Hilde Verbiest / Foto’s Lies Willaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content