Mode en eten zijn meer en meer met elkaar verbonden. Designwinkels met een café en/of restaurant: de formule kwam uit Amerika en zet zich door in Europa. En waarom niet? Als men moe is van het shoppen, is het leuk om ter plaatse bij een verzorgd kopje koffie of een exquis hapje terug op krachten te kunnen komen. Een bezoek aan vermaarde kledingwinkels met restauratiemogelijkheden in Parijs, Londen, Brussel en New York.

NEW YORK

modieus rendez-vous

Schuin tegenover Bloomingdale’s springt de winkel van Diesel in het oog dankzij de enorme rode neonletters. Drie jaar geleden ging Diesels vlaggenschip open en nu is het een bekend punt voor modebewuste consumenten. Binnen valt meteen het spacy interieur op, tikje hightech, met een ogenschijnlijk uit StarTrek afkomstig ‘kassa-eiland’ in het midden. Op de tweede verdieping treffen we, behalve veel kleren, ook een hoekje aan waar een heuse dj de winkel van zijn muziekkeuze voorziet. Daar is ook het café.

Een bar, een vijftal hoge tafeltjes met stoelkrukken, en een luie hoek met lage stoelen en een lage beklede vensterbank. “Je kan er echt onderuitzakken. Soms ligt iemand er bijna te slapen. Dat vind ik heel leuk. Het past wel bij de winkel.” Wilbert Das komt uit Nederland maar werkt al tien jaar bij het Italiaanse Diesel. Eerst was hij alleen betrokken bij het ontwerpen van kleren, toen ook bij de vormgeving van (tv-)advertenties, en vervolgens ook bij de inrichting van de winkels. Inmiddels noemt hij zich creative director & head of design en had als zodanig direct te maken met de Dieselwinkel in New York. Het was ook Das die er een café wilde in onderbrengen. “We zagen die vestiging niet als alleen maar een winkel maar ook als een plek om rond te hangen. Je kan er naar muziek luisteren, koffie drinken, een tijdschrift lezen. Het woord lifestyle kunnen we niet meer horen, maar daar komt het wel op neer. We wilden alle aspecten van het bedrijf naar voren laten komen: onze smaak in muziek, inrichting, meubilair, magazines… Een café geeft een heel andere sfeer aan een winkel. Hij krijgt meer een sociale functie. Je geraakt makkelijker met iemand aan de praat.”

Dennis Askins, retail creative director Diesel USA, voegt eraan toe: “Het café is er niet direct voor de omzet. Het is de meerwaarde. Misschien zegt de een tegen de ander: zullen we even naar Diesel, en dat de ander denkt: ja, leuk, beetje rondhangen, cappuccino drinken, muziekje luisteren.” Das: “Het café draagt wel bij aan het imago. De zaak in New York is heel sterk een imagowinkel waar relatief veel plaats wordt geruimd voor andere dingen dan kleren.” Drie keer per jaar wordt de winkel geheel ontruimd, en dan is het partytime. Askins: “Het wordt dan een soort nachtclub. Er komen allerlei mensen van downtown Manhattan op af, en die roepen: jeetje, dit is een van de beste clubs van de stad!”

Diesel, 770 Lexington Ave. Tel. (00-1)212/308-0055

volgens feng shui

Felissimo richt zich op de meer spiritueel georiënteerde interieurliefhebber. Behalve gigantische kaarsen die honderden dollars kunnen kosten, New Age-cd’s en ‘aromatherapie voor computergebruikers’, is op de vijf dromerige verdiepingen kunstzinnig serviesgoed verkrijgbaar, gordijnen, mode, bedbekleding, enz. De winkel is ingericht volgens de principes van Feng Shui, het eeuwenoud Chinees gedachtegoed dat moet zorgen voor vrije energiestromen, gezondheid en voorspoed. Feng Shui vereist onder meer afgeronde hoeken en stromend water op sommige plaatsen. Bij Felissimo vind je daarom overal kleine en grotere fonteinen, tegenwoordig in Manhattan een gewild interieurobject.

Op de derde verdieping bevindt zich de Tea Room, die plaats biedt aan een veertigtal klanten die kunnen kiezen uit een rijk aanbod. Er is de Fusion, waarbij men zelf een maaltijd kan samenstellen. Er is de Haiku Tea, waarvoor glasblazer Michael Davis een metalen object met drie lagen heeft gecreëerd waarop de drie gangen met verfijnde etenswaar worden geëtaleerd. Behalve frisdrank en diverse vormen van koffie is er een lijst met twintig theesoorten, luisterend naar namen als Mumbai, Harmony en Daydream. En wie het simpel wil houden, bestelt een sandwich, een salade en/of een dessert. Wij vielen voor de chocolade soufflé.

Leo Preziosi jr. beheert het café en vertelt dat de Tea Room zes jaar geleden tegelijk met de winkel is geopend. “We vonden het prettig dat de klant onze winkel ook kon ervaren door er te zitten en iets te gebruiken. De Tea Room is een stilteplek in het drukke New York. Er heerst een rustige energie. Je zou dit het hart van de winkel kunnen noemen. Het voegt een andere dimensie toe, een ander leven.” Dat leven kan nog worden verrijkt door raadpleging (± 18 dollar) van de astroloog of de tarotlezer die dagelijks aanwezig zijn.

Preziosi heeft de indruk dat de Tea Room voor sommigen het gewone restaurant vervangt. “We krijgen veel zakenlui van bedrijven in de buurt. Die nemen graag hun zakenpartners mee voor overleg en gebruiken de middagthee in plaats van een lunch. Dat is informeler en er worden geen alcoholische dranken gebruikt (want niet verkrijgbaar).”

Felissimo, 10 W 56 Street. Tel. (00-1)212/247-5656

geknipt als filmdecor

Een vooral in het weekend populaire plek is ABC Carpet & Home. Een sprookjesachtig complex, propvol met de meest uiteenlopende artikelen voor het interieur, met een aparte afdeling voor oosters antiek, en een heus café-restaurant, The parlour café. Barbra Streisand ontdekte de plek kort na de opening, ruim drie jaar geleden, en draaide er drie scènes voor haar film The mirror has two faces. En ook in het recente You’ve got mail met Tom Hanks en Meg Ryan is de winkel te zien. ABC’s Loren Pack: “Het is een bijzonder visuele omgeving, dus dat werkt in een film. Vooral als die een duidelijke New Yorkse sfeer moet hebben.” Het waarom van het café is simpel: “De klanten besteden veel tijd in de winkel want er is nu eenmaal heel veel te zien. Een café houdt ze langer binnen. Zeker als het slecht weer is, zou het verkeerd zijn als ze voor een consumptie ergens anders heen gaan, want je weet niet of ze terugkomen. Ook wilden we een ruimte scheppen met een bepaalde sfeer. Een ruimte die erg ABC was, waar we uitdrukking konden geven aan onze ideeën over inrichting.” ABC is zeer tevreden over het resultaat. “Op zondag kom je er amper in voor de brunch. Er komen ook klanten die niks willen kopen maar gewoon lunchen. Je biedt gewoon meer service.”

ABC Carpet & Home, 888 Broadway en 19th Street. Tel. (00-1)212/473-3000

PARIJS

italiaans raffinement

Armani kocht, tot schrik van nostalgische wijkaanbidders als Juliette Gréco, de drugstore van Saint-Germain-des-Prés (op de hoek bij brasserie Lipp) en maakte van het gebouw een chique Emporio Armani-winkel. Aan de buitendeur staat een in het zwart geklede portier met gsm in de hand. Naast kleding, waarbij jeans en sportswear, bestemd voor goed bij kas zittende, trendy jonge mensen, verkoopt Emporio Armani ook accessoires, modieuze week- en maandbladen, kaarsen en geselecteerde muziek. De ontwerper creëerde een luxedorp in een wereldstad. De naam staat hier voor a way of living en daar hoort een ontmoetingsplaats bij voor gelijkgestemden. De Italiaanse couturier koos de tussenverdieping als plaats voor een gestileerd eetcafé. Daar bevindt zich een open ruimte die op een Italiaanse, sober-elegante manier werd ingericht. Van de caffé doppio met Florentijns koekje en een glaasje ijswater, tot fraai gepresenteerde gerechten als mozzarella di bufala of ‘rundercarpaccio met ovenkegel van Parmezaanse kaas’, alles is kwaliteit en bij voorkeur afkomstig van kleinschalige Italiaanse producenten. De ingrediënten zijn niet alleen exquis, ook de presentatie is uitermate verzorgd. Een spaghetti pomodoro e basilico vind je, zoals een blauwe blazer, overal. Het verschil is dat bij Armani zowel de spaghetti als de blazer worden gemaakt van bijzondere grondstoffen en in detail zijn afgewerkt.

Emporio Armani: 149 Boulevard Saint-Germain, 75006 Parijs. Tel. (00-33)1/53.63.33.50. De keuken is open van 12 tot 17 u., een doorsneemaaltijd met een glas wijn en een kop koffie kost zo’n 1000 fr. Ook in Londen is op de eerste verdieping van de Emporio Armani-winkel aan de Brompton Road 187/191 in SW3, een Armani Express restaurant. Tel. (00-44) 1/71.823.8818.

In New York heeft Emporio Armani (601 Madison Avenue en 57th Street) op de 5de verdieping in de hoek een mooie zinken bar met vijf krukken. ’s Zomers is er een riant dakterras met tuinmeubels.

klasse maar niet snob

Om in het kelderrestaurant Le Café Bleu, onder de deftige en elegante Lanvin-herenboetiek aan de voorname kledingstraat Faubourg Saint-Honoré te lunchen, is het raadzaam om te reserveren. Lanvin is het oudste maison de couture van Parijs. Het restaurant kwam er vijf jaar geleden en is via de winkel met trap of lift bereikbaar. De kelderruimte is door een centrale open keuken in twee gedeeld. Vooraan kan iedereen iedereen zien: het is een sociale plaats waar vooral kantoormensen en winkelende dames afspreken. Rond 13 uur zijn de meeste tafels bezet en wordt alom gezellig gekwetterd. De ruimte achter de keuken is de VIP-hoek, waar intiemer en comfortabeler wordt geluncht. Men treft er elementen uit de glorietijd, zoals door Armand-Albert Rateau getekende houten kolommen. Deze beroemde decorateur was in de jaren ’20 geassocieerd met Jeanne Lanvin. Sfeerbepalend in Le Café Bleu zijn: de indrukwekkende koks die in vol keukenornaat aan het fornuis staan, het overal terugkomende Lanvin-blauw dat Jeanne op een schilderij van Fra Angelico ontdekte, en de affiches en het videoscherm waarop de laatste collectie wordt geshowd. Le Café Bleu heeft klasse maar is niet snob en dat heeft veel te maken met de vriendelijke bediening. In dit babbelcafé komen eenvoudige doch verzorgde hapjes en meer uitgebreide gerechten op tafel. Succesnummers zijn o.m.: de salades taille mannequin, club-sandwich met kip en crème van Engelse mosterd, hamburger met frieten en groene salade; en bij de nagerechten een fondant chocolat 22 Faubourg, crème noisette. De warme keuken is open van 12 tot 15 u. In de namiddag komt men voor thee en gebak.

Le Café Bleu, Lanvin, 15 Faubourg Saint-Honoré, Paris 8e. Tel. (00-33)1/44.71.32.32. Een volledige maaltijd kost zo’n 1000 fr.

vitrine van tendensen

Op onze global planet is alles met elkaar verbonden. Als reactie ontstond de algemene trend back to basics, waarbij zen-achtige soberheid en ecologie elkaar ontmoeten. Die elementen zijn ook doorgedrongen in kleding, design en voeding. Colette is een Frans antwoord op het avant-gardistische gebeuren in Londen en New York en toont wat er in Parijs aan de orde van de dag is. Trendy Parijzenaars kunnen zich moeilijk voorstellen dat er ooit een tijd was zonder Colette, want in de twee jaar dat de winkel bestaat, werd de naam een begrip. Toch brengt het eerste bezoek de nodige verwarring teweeg: is de magische Colette nu een museum of een designwinkel? Het gelijkvloers is één grote tentoonstelling van objecten, accessoires en mode. De eerste verdieping is gereserveerd voor kleding. In deze multimerkenboetiek, die een vitrine is van de tendensen van het moment, tref je zowel kledingstukken van Prada, Jil Sander als van Comme des Garçons. Achter op de eerste verdieping is een ruimte waar men speciale boeken en tijdschriften verkoopt. Voor de food and waterbar moet je de trappen af tot in de kelder. Daar bevindt zich een minimalistisch, met hout en ijzer ingerichte ruimte met centrale gastentafel en lange bar. Winkelbezoekers en hiphop-voorbijgangers kunnen er terecht voor ontbijt, lunch of goûter-thé en het valt op dat iedereen, zowel personeel als klanten, basketbalschoenen draagt. Er is keuze uit 80 verschillende merken water en meestal is het de vorm van de fles die de keuze bepaalt. Er is een beknopte spijskaart met populaire bereidingen als: prinsessenboontjes met ganzenlever, croque-monsieur met courgette en ham, of crumble van de dag.

Colette: 213 rue Saint-Honoré, 75001 Paris. Tel. (00-33)1/55.35.33.93. Open van 10 u.30 tot 19 u.30. Eten en drinken voor zo’n 750 fr.

met zicht op de opera

Café Celio bevindt zich op de eerste verdieping van de nieuwe Celio-winkel aan de Place de l’Opéra. De sfeer is heel wat minder magisch dan bij Colette: Celio is niet elitair, dat merk je aan de kleding en de meer alledaagse decoratie in Celio-kleuren (blauw en steenkleur). Café Celio heeft parket in lichtkleurig hout en de bar en de tafels zijn van mahoniekleurig hout. Aan de muren hangen ingelijste modefoto’s van vroegere collecties. Het mooiste van Café Celio is het uitzicht op de opera. Geen wonder dat de plaatsen aan de grote ramen het eerst bezet zijn. Er staan drie verschillende brunches op de kaart, diverse salades, zoute taarten, sandwiches en gebak.

Café Celio: Place de L’Opera, 4 rue Halévy, 75009 Paris. Tel. (00-33)1/ 42.68.30.50. Open van 10 tot 19 u. Formule du Jour (gerecht, nagerecht en koffie) voor zo’n 650 fr.

wit getrouw

De Triangle is de chicste wijk van Parijs. Daar, in de rue François 1er, bevindt zich de winkel en het aanpalend fastfoodrestaurant van Courrèges. Beide zijn makkelijk te herkennen want de couturier is door de jaren heen trouw gebleven aan zijn typische stijl. Het fastfoodrestaurant heet Café Blanc, is een begrip in Parijs en lijkt op een futuristisch ijssalon of snackbar uit het begin van de jaren ’60. Wit is de terugkomende kleur: op de muren, de bekleding van de banken, de vloertegels en de kleding van de bedienende meisjes. Er is een snackbarvitrine waar witte bordjes met één chocoladekoek en één wafel voor een surrealistisch tafereel zorgen. Café Blanc is open van 8 tot 19 u. en je kan er terecht voor een ontbijt (± 200 fr.), de lunch, die bestaat uit een glas wijn en de dagschotel of een bagel (± 350 fr.) of een menu (glas wijn, dagschotel en dessert voor ± 400 fr.). Een wenteltrap leidt naar een wit keldersalon met comfortabele banken tegen de muur: een ideale plek om je te verbergen.

Cafe Blanc, Courrèges: 40 rue François 1er, 75008 Paris. Tel. (00-33)1/53.67.30.13.

LONDEN

gestileerd trendy

Breakfast, lunch, coffee and dinner staat er op het paneel op het voetpad aan de ingang van de Nicole Farhi-kledingwinkel aan de deftige New Bond Street. Op het gelijkvloers zijn de ladies and mens collections tentoongesteld. Gaat men de trap af naar de kelderverdieping, dan komt men in de gestileerde hedendaagse brasserie, die ook ’s avonds, na sluiting van de winkel, open blijft. Muren in gebroken wit, houten vloeren, tafels met sneeuwwitte tafelkleden en een lange bar uit staal en melkglas op een verhoog: de strakke, minimalistische inrichting heeft stijl en schept rust, en dat is wel nodig tijdens de lunch. Dan stromen de dames toe die een dagje shoppen onderbreken voor een rendez-vous in de kelder bij Nicole. Aan de muren hangen foto’s van toneelacteurs en -schrijvers, onder wie David Hare, de echtgenoot van Nicole Farhi. Zij is van Frans-Egyptische origine en richtte haar eigen keten van kledingwinkels op. Chef-kok is Annie Wayte. Haar gerechten vertonen mediterrane en Californische invloeden. Annie kiest bewust voor ongecompliceerde bereidingen met verse ingrediënten van biologische oorsprong. Knoflook en verse kruiden zijn favoriet, evenals marinades en bereidingen op de houtskoolgrill. Specialiteiten zijn: spiesjes van jakobsschelpen van de grill met puree van erwten en krokante prosciutto, of tonijn en venkel van de grill met relish van rode uien. Nicole Farhi opent volgend jaar een gelijkaardig winkelrestaurant in New York.

Nicole’s: 158 New Bond Street, W1. Tel. (00-44)1/71.499.8408.

achter een futuristische façade

Loopt men New Bond Street uit, dan komt men vanzelf in de Old Bond Street, waar zich op nummer 27 de DKNY-klerenwinkel bevindt. Het pand is makkelijk te herkennen aan de futuristische glazen façade. DKNY is bedoeld voor jonge mensen. Alles is wit, ook de open koffieshop naast de ingang. Rond de toog staan barkrukken en men drinkt koffie uit kopjes met opzichtige DKNY-vermelding. Zelfs de waterflesjes dragen het label. Men kijkt aan tegen een kaal, betonnen plafond vol buizen en er is een dode muur van televisieschermen. De schermen hadden normaal gesproken de collectie moeten tonen maar zijn defect. Voor hongerigen is het repertoire beperkt: Griekse salade met toasted focaccia, of kip van de houtskoolgrill met pesto in een toasted bagel. Voor de rest moet je het doen met snackbarvoedsel zoals Humpty Dumpty Chips of Oreo Biscuit Sandwich.

DKNY: 27 Old Bond Street, W1. Tel. (00-44)1/71.499.80.89.

britse deftigheid

Joe’s is ook buiten Londen een begrip. Het wat deftige kelderrestaurant onder de dameskledingwinkel Joseph’s Store bestaat vijftien jaar en kreeg twee jaar geleden van binnenhuisarchitect David Chipperfield een nieuw kleedje. De goed uitgelichte pijpenlade heeft een stijlvolle bar waar plaats is voor mensen die alleen komen. De dag begint bij Joe’s met een ontbijt: dan brengen jonge, welgemanierde obers met elegante Mao-vestjes roerei met zalm, Deense koeken en yoghurt. Voor de lunch is er een spijskaart met zonnig-zuiderse bereidingen, waarbij een ruime keuze lichte maaltijdsalades. Troef is de salade samengesteld uit op de houtskoolgrill bereide groenten, raketsla en parmezaankaas. Liefhebbers van zoet komen aan hun trekken met een délice au café, gemaakt van biscuitdeeg en ijs. Bij Joe’s komen niet alleen winkelende dames, maar ook zakenlui en sterren van toneel of tv. Joe’s is ’s avonds gesloten.

Joe’s: 16 Sloane street, SW1X. Tel. (00-44)1/71.235.9869.

keuze uit drie

Schuin tegenover Joe’s restaurant is Harvey Nichols, een warenhuis met een eigen kledinglijn. De gehele bovenste verdieping is gewijd aan eten. The Fifth Floor is een open ruimte met een levendige voedingsmarkt, een wijnwinkel, een kookboekenwinkel en een uitgebreide fijnkostboetiek. De eigen delicatessen dragen labels die opvallen door hun grafische originaliteit. Er zijn drie restaurants, waarbij een open, drukbezochte café-brasserie en, achter glas, een plechtstatig restaurant waar obers in vol ornaat champagne schenken. Het leukste van de drie is echter de Yo Sushi bar. Daar zit men aan een toog, aan een lopende band waarop schaaltjes met 150 verschillende soorten sushi langskomen. Men neemt waar men zin in heeft. De bordjes hebben een rand met een kleurtje dat de prijs aangeeft. Men tapt zelf water uit in de toog ingebouwde kraantjes. Is men verzadigd dan roept men een ober. Die telt de bordjes en de kleuren en maakt de rekening.

Harvey Nichols: Sloane street, hoek Knightsbridge, SW1. Tel. (00-44)1/71.235.6114.

jeugdig ijspaleis

Het recent geopende Hype-Hype Designer Forum is een grote winkel gespecialiseerd in highstreet-fashion voor jongelui. Boven aan de trap is een ruime, cafetaria-achtige brasserie met vacuüm verpakte gerechten als onaangenaam ogende kunst aan de muur. Ook is er een snackbarmeubel gevuld met een berg sinaasappels en twee taarten. Deze kille ambiance wordt nog geaccentueerd door de technodreun van de luide muziek die door het hele gebouw klinkt. Een Franse ober met indrukwekkende snor bedient, en hoort eigenlijk niet in dit ijspaleis thuis. De beste tafels staan aan de raamkant en bieden zicht over de eindeloze menigte en het drukke verkeer op Kensington High street. In Brasserie H kosten de voorgerechten slechts 1 penny, op voorwaarde dat je een hoofdgerecht bestelt. De spijskaart vermeldt sandwiches, salades, warme snacks en eenvoudige warme bereidingen, zoals zalm of steak van de grill. Studenten die hun kaart tonen, krijgen 20 procent korting op de rekening.

Hype-Hype Designer Forum/Brasserie H: 48-52 Kensington High street. Tel. (00-44) 1/71 937 3700.

BRUSSEL

nostalgische charme

Ventilo is een internationaal merk dat mooie, avontuurlijke en tijdloze kwaliteitskleding maakt die is geïnspireerd op exotische thema’s. De stilist reist naar de uithoeken van de wereld om ideeën op te doen. Ventilo maakt elegante kleding waarin een vrouw zich thuis voelt. Elementen als comfort, sierlijkheid en afwerking vind je ook terug in Ventilo’s theesalons. In Parijs bevindt de winkel annex theesalon zich aan de rue du Louvre, in Brussel aan de Waterloolaan. Daar, op twee passen van het Hilton-hotel, werd een nostalgisch burgerhuis ingericht tot Ventilo-boetiek. Boven aan de houten trap zijn elegant ingerichte vertrekken, die aan de achterkant uitgeven op het Egmontpark. Bij het bovenkomen botst men op een ronde tafel, waarop hartige en zoete taarten prijken. Er zijn fauteuils en leestafels met boeken en tijdschriften. In het vertrek aan de straatkant wachten een tiental tafeltjes met gietijzeren voet en stoelen in rotan. Deftige dames en ook zakenlui komen hier lunchen. Alles is in huis gemaakt, van de broodjes tot de taarten. Er is keuze uit een zestal warme gerechten en een vijftal salades. En op iedere tafel komt gratis een karaf water, geparfumeerd met citroen en munt. In de namiddag verschijnen regelmatig jonge vrouwen met kinderen. Bij een kopje thee van Mariage-Frères komen moeders en het kleine grut tot rust.

Ventilo: theesalon, Waterloolaan 46, 1000 Brussel. Tel. (02) 514.36.15.

Jim Schilder & Pieter van Doveren / Foto’s Bart Michiels, Jan Caudron en Tony Le Duc

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content