‘We want more’, luidde vorig jaar de reactie na ‘Hasselt showt smaak’, een defilé dat twee modehuizen op poten zetten op vraag van de stad. Dit jaar spelen de organisatoren hun laatste bisnummer, en voegden nog een designluik toe aan het evenement.

:: Hasselt showt smaak, 11 september vanaf 20 uur in de voormalige opslaghallen van Philips, Kempische steenweg, Hasselt. Kaarten kosten 25 euro (inclusief modeshow, afterparty en voorstelling collecties Casimir en Verheyden), enkel verkrijgbaar in voorverkoop. Verkooppunten : www.hasseltshowtsmaak.be, 011 22 89 86 of 0486 30 25 35.

De tweede editie van Hasselt showt smaak zal behoorlijk verschillen van die van vorig jaar”, leggen Stephen Valkenborg van Adonis en Karl Janssens van Handsome uit. “Toen hadden we het een beetje onderschat. We brachten mode en daarmee basta ! Maar de mensen wilden nadien feesten, en iets eten. Daar is dit jaar extra aan gewerkt. En we wilden er een designluik bij, omdat Hasselt ook op dat vlak heel wat te bieden heeft. We namen contact op met Jos Peeters van designwinkel Donum, en die bracht meubelontwerper Casimir mee.”

De twee anciens konden opnieuw hun modehuizen overtuigen om interessante stukken naar Hasselt te sturen. “Kijk, wat we níet willen, is een zwart kostuum met een cravatje, want dat kun je op straat ook zien. Wij willen mode en show, letterlijk. Wij willen de mensen tonen hoe een defilé in Milaan en Parijs eruitziet. Het zullen silhouetten zijn die effectief op die defilés getoond zijn. Etro komt bijvoorbeeld met prototypes die niet eens geproduceerd worden.” Het is vrij uniek in België dat op een catwalk zowel Martin Margiela, Ann Demeulemeester en Dries Van Noten als Gucci, Giorgio Armani en Etro te zien zijn. De mode-show zelf duurt twee keer twintig minuten. Daarna nemen dj’s Tom Barman en Mauro Pawlowski de Philips-hal van 3000 vierkante meter over voor de afterparty.

In de kleinere hal zal het er iets rustiger maar daarom niet minder verrassend aan toe gaan. Ontwerper Casimir stelt er in avant-première zijn nieuwe meubellijn voor, die hij Vlaems genoemd heeft. “Het is niet wat de mensen gewoon zijn van mij. Ik gebruik bijvoorbeeld voor de eerste keer kunststof en de productie zal industrieel in plaats van puur ambachtelijk gebeuren.” Michael Verheyden toont in dezelfde hal een aantal nieuwe handtassen.

Nieuw is ook het Fashion Food-gedeelte, dat in handen is van de vroegere eigenaar van Het Scholteshof, Leon Das, “om aan te tonen dat die man ook niet stilzit”. De organisatoren vinden het weliswaar belangrijk dat je er comfortabel uit het vuistje kunt eten, maar willen zeker ook het mode- en designaspect niet uit het oog verliezen : op Hasselt showt smaak drink je niet uit een flesje, maar uit een fashion bottle.

En de locatie, die is niet toevallig gekozen. De oude opslaghallen van Philips worden immers binnen enkele maanden gesloopt. Met dit evenement neemt Hasselt waardig afscheid van een plaats die voor vele inwoners meer was dan een gebouw.

De vier organisatoren hopen dat hun project anderen aansteekt om in de toekomst de naam van hun stad hoog te houden. “Hasselt heeft genoeg potentieel voor mode, voor design. Het is er !” Van de gelegenheid maken ze alvast gebruik om de aandacht te vestigen op twee interessante tentoonstellingen dit najaar : A la garçonne in het Modemuseum belicht mannenkleding voor vrouwen (vanaf 4 september, meer hierover in het stuk Mode d’emploi op p. 172) en het cultuurcentrum Z33 toont Living in Motion, over mobiliteit door de eeuwen heen.

Tekst Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content