Service inbegrepen

Winkels die vandaag het verschil willen maken, moeten personaliseren. Dat hebben ze in het buitenland al lang begrepen. Later openblijven, een glaasje schenken of advies van een personal shopper aanbieden. Een trend die stilaan ook bij ons wordt gevolgd.

Personal shoppers doen veel meer dan outfits samenstellen. Ze kennen de stijl van de klant en leggen proactief items voor hen aan de kant. In de Chinese multimerkenwinkel Lane Crawford zorgen personal shoppers naast een outfit zelfs ook voor passende make-up en hotelboekingen voor hun klanten. Betty Halbreich, bijna veertig jaar personal shopper bij luxewarenhuis Bergdorf Goodman in New York, noemt zichzelf liever een fashion therapist. “Soms heeft de klant eerder een luisterend oor nodig dan een nieuwe jurk.” Het moet gezegd dat Halbreich niet op commissie werkt, zoals de meeste van haar collega’s.

De zakelijke logica is simpel : hoe meer aandacht je de klant geeft en hoe meer producten je voor zijn neus zet, hoe meer geld hij zal uitgeven. Het lijkt een makkelijk recept voor succes. Toch leert een kleine rondvraag ons dat de meeste Belgische luxewinkels geen personal shopping aanbieden. Charlotte Keup, de marketingdirecteur van Smets, een luxewinkel mét personal shopper, legt uit waarom. “Het is een serieuze investering. We leiden ons personeel heel goed op, ontvangen klanten in viprooms, bieden een glaasje champagne en we hebben iemand in dienst om twee uur met de klant bezig te zijn zonder een garantie op aan-koop.”Een aankoop doen is inderdaad niet verplicht en de dienst is meestal gratis. Maar wanneer de personal shopper zijn werk goed doet, gaat een klant niet met lege handen naar huis. Integendeel : volgens marktonderzoeksbureau The NPD Group spendeert een klant met personal shopper maar liefst het dubbele van wat diezelfde klant zonder hulp zou winkelen. Luxeketen Lane Crawford spreekt voor zijn winkel in China zelfs over een viervoud.”Die cijfers zullen wel kloppen voor China en Londen,” klinkt het bij Smets, “maar dat is een ander publiek : mensen met een enorm budget en veel toeristen. Dat kun je niet vergelijken met België. Al weten we dat ook hier mensen meer uitgeven dankzij personal shoppers.”

Niet alleen voor superrijken

Als personal shoppers zorgen voor klantenbinding en meer omzet, waarom zou die service dan ook niet gebruikt kunnen worden in pakweg de Nieuwstraat ? Topshop in Londen biedt de dienst sinds enkele jaren gratis aan. Maar met 250.000 bezoekers per week is die niet te vergelijken met ketens in een Belgische winkelstraat.

Toch kunnen ook kledingzaken hier de dynamiek achter het idee van personal shoppen toepassen zonder grote investeringen, vindt Nathalie Bekx van onderzoeksbureau Trendhuis. “Winkels die het verschil willen maken, moeten personaliseren. Kijk naar het succes van winkels die af en toe later openblijven, een select gezelschap uitnodigen, een glaasje aanbieden en persoonlijk advies geven : dan gaan mensen meer uitgeven.”

Mensen, meestal vrouwen, die gebruik maken van personal shoppers zijn niet zo zeer superrijk, dan wel welgestelde professionals die goed voor de dag willen komen, maar geen tijd hebben om zelf een selectie te maken in de winkels. Wat met drukbezette professionals die geen grenzeloos budget hebben maar toch efficiënt willen winkelen ? Zij kunnen een beroep doen op freelance personal shoppers die je, afhankelijk van je budget, meenemen naar verscheidene winkels.

Toch ziet Ellen Anthoni van trendbureau Trendwolves vooral andere mogelijkheden. “Voor het grote publiek bestaan er veel efficiëntere en goedkopere manieren dan een personal shopper de straat op te sturen. Wat Asos doet is interessant : zij hebben fashion insiders die voor jou een selectie maken uit het grote onlineaanbod. Ze bieden een stijl en persoonlijkheid aan waar jij eentje uit kunt kiezen. Want mensen zijn vaak zelf niet creatief in hun aankopen, maar willen die graag door iemand geïnspireerd worden.” En zo kan iedereen van thuis uit een beetje genieten van het gebruik van een personal shopper. Eventueel met een glas champagne in de hand. Net echt.

Door Leen Van Severen & Foto’s Fred Debrock

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content